שתף קטע נבחר

 

סשה ברון כהן נגד פייסבוק: "היו מפרסמים גם מודעות של היטלר"

השחקן היהודי-בריטי נשא נאום תקיף בו האשים את הרשתות החברתיות הגדולות בהפצת שקרים, קונספירציות ודברי שנאה - וקרא להגביל את כוחן באמצעות חקיקה ורגולציות. לדבריו, לצוקרברג ומקביליו "חשוב יותר להגדיל את הונם מאשר להגן על הדמוקרטיה"

בנאום נוקב שנשא הלילה (שבת) בכנס של הליגה נגד השמצה, סשה ברון כהן מתח ביקורת חריפה על התנהלותן של הרשתות החברתיות הגדולות, ובפרט על פייסבוק ומייסדה מארק צוקרברג, שלדבריו מאפשרים הפצת שקרים ודברי שנאה. "הדמוקרטיה, שתלויה בקיומן של אמיתות משותפות, נמצאת בסכנה, פשעי שנאה גוברים, רוצחים תוקפים בני מיעוטים דתיים ואתניים, ומה משותף לכל הטרנדים המסוכנים האלה? שהשנאה והאלימות משגשגים בזכות כמה חברות, שמהוות יחד את מכונת התעמולה הגדולה בהיסטוריה".

 

סשה ברון כהן נואם בליגה נגד השמצה

סשה ברון כהן נואם בליגה נגד השמצה

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

"פייסבוק, יוטיוב, גוגל, טוויטר ואחרות, מגיעות למיליארדי אנשים, והאלגוריתמים שלהן מקדמים בכוונה תכנים שמעוררים את תגובת המשתמשים - סיפורים שפונים לאינסטינקטים הבסיסיים שלנו, ומעוררים זעם ופחד", אמר, "זו הסיבה שהפייק ניוז דוחק הצידה חדשות אמיתיות, כי מחקרים מראים שהשקר מתפשט מהר יותר מהאמת. וזו לא הפתעה שמכונת התעמולה הגדולה ביותר בהיסטוריה מפיצה את תיאוריית הקונספירציה העתיקה ביותר בהיסטוריה - השקר שהיהודים מסוכנים באיזשהו אופן. כפי שזה נוסח באחת הכותרות, 'רק תחשבו מה גבלס יכול היה לעשות עם פייסבוק'".

 

סשה ברון כהן ב כנס הליגה נגד השמצה ארצות הברית ()
סשה ברון כהן בכנס של הליגה נגד השמצה

 

השחקן היהודי-בריטי, שממעט להופיע בשמו ולא תחת מסווה של דמות פיקטיבית, נשא את נאומו במסגרת ועידת Never is Now, לאחר שקיבל מידי הליגה את פרס המנהיגות לשנת 2019. בפתח דבריו הסביר כי למרות שהוא ידוע בתפקידיו הפרובוקטיביים, מאז ומתמיד ביקש להביע התנגדות לגזענות ולקיצוניות, בין היתר באמצעות הומור. נאומו חמור הסבר, שנמשך קרוב ל-25 דקות, שטח ביקורת פרטנית ומנומקת על ענקיות הרשת מעמק הסיליקון. "באינטרנט, כל דבר מקבל חזות שווה של לגיטימציה - ברייטברט (אתר המזוהה עם הימין הקיצוני, י.פ) מקבל חשיפה דומה לזו של ה-בי.בי.סי, הפרוקוטלים השקריים של זקני ציון נראים מהימנים כמו דו"ח של הליגה נגד השמצה, והבלים של מטורף נראים אמינים כמו ממצאים של זוכה פרס נובל". בכל זה, לפיו, אשמות בעיקר פייסבוק, גוגל, טוויטר ויוטיוב - והאנשים העומדים בראש כל אחת מהן.

 

"כשבוראט הצליח לשכנע אנשים בבר באריזונה ש'יהודים שולטים בכסף של כולם, ואף פעם לא מחזירים אותו', הבדיחה עבדה כי הקהל הכיר בעובדה שתיאור של יהודים כחמדנים הוא תיאוריית קונספירציה שמקורה בימי הביניים. אבל כאשר הודות למדיה החברתית, קונספירציות כאלו תופסות אחיזה, קל יותר לקבוצות שנאה לגייס אנשים חדשים, קל יותר לסוכנויות מודיעין זרות להתערב בבחירות שלנו, וקל יותר למדינה כמו מינאמר לבצע רצח אם נגד רוהינגיה".

 

מארק צוקרברג ספג אש בקונגרס: "האם למדת לא לשקר?"

 

אף שהחברות האלה טוענות שנקטו צעדים במטרה להקטין את השטנה והקונספירציות המתפרסמות אצלן, כהן אמר כי לדידו, אלו צעדים שטחיים ובלתי מספיקים: "אני מאמין שהדמוקרטיות הפלורליסטיות שלנו נמצאות על סף תהום, וששנים עשר החודשים הקרובים והתפקוד של המדיה החברתית, עשויים לחרוץ את גורלן". הוא התייחס לכך שבבריטניה ובארצות הברית יערכו בקרוב בחירות, בזמן ש"בוטים וטרולים" מפיצים ברשתות החברתיות קונספירציות נגד היספנים ומוסלמים. בנוסף, ציין, אחרי שנים ארוכות שבמהלכן סרטוני יוטיוב מציגים את שינוי האקלים כתרמית, ארצות הברית נמצאת בדרך לעזוב את הסכמי פריז. "ביוב של קנאות קיצונית וקונספירציות שפלות מאיים על הדמוקרטיה ועל הפלנטה שלנו", אמר, "לא סביר שזה מה שייחלו לו יוצרי האינטרנט".

 

סשה ברון כהן  (צילום: AP)
סשה ברון כהן (צילום: AP)

 

בשלב זה של הנאום, כהן עבר לדרוש מהרשתות החברתיות לשנות את דרכן, תוך שהוא משיב לטיעונים שהשמיע בחודשים האחרונים מארק צוקרברג, בין היתר בעקבות השימוע שנערך לו בקונגרס בוושינגטון. "אני מאמין שהגיע הרגע לחשיבה מחודשת, מהיסוד, על המדיה החברתית ועל האופן שבו היא מפיצה שקרים, שנאה וקונספירציות. אבל בחודש שעבר מארק צוקרברג נשא נאום גדול שבאופן לא מפתיע, הזהיר נגד חוקים חדשים ורגולציות על חברות כמו שלו. ובכן, כמה מהטיעונים האלה פשוט אבסורדיים", אמר. "ראשית, צוקרברג ניסה להציג את הנושא כשאלה שקשורה לחופש הביטוי. זה מגוחך. למרבה הצער, תמיד יהיו פשיסטיים, מיזוגניים, אנטישמיים ואנשים שמתעללים בילדים. אבל אני חושב שכולנו יכולים להסכים שאנחנו לא צריכים לתת לקנאים עיוורים ולפדופילים פלטפורמה חופשית להפיץ את ההשקפות שלהם ולכוון הישר לקורבנות שלהם".

 

"שנית, צוקרברג טוען שהחלת גבולות חדשים על פוסטים תהווה נסיגה מחופש הביטוי. זה נונסנס מוחלט. התיקון הראשון לחוקה קובע שהקונגרס לא יחוקק שום חוק שיגביל את חופש הדיבור, אבל זה לא תקף לגבי עסקים פרטיים כמו פייסבוק". כהן השתמש בדוגמה טעונה במיוחד: "אם נאו נאצי צועד לתוך מסעדה ומאיים על לקוחות אחרים, ואומר שהוא מעוניין לרצוח יהודים, האם נדרוש מבעל המסעדה לשרת אותו באופן אלגנטי, בארוחה עשירה? מובן שלא! לבעל המסעדה יש כל זכות חוקית וחובה מוסרית לבעוט את הנאצי החוצה, וזה נכון גם לגבי חברות האינטרנט".

 

"זה כאילו אנחנו באימפריה הרומית, וצוקרברג הוא הקיסר"

כהן אף קרא לצוקרברג ולמקביליו להקטין את השפעתם מרחיקת הלכת, ולאפשר שליטה גדולה יותר לממשלות דמוקרטיות. "צוקרברג משווה בין רגולציה על עסקים לבין הפעולות של 'החברות הדכאניות ביותר'. זה בלתי ייאמן, כשזה מגיע מאחד מששת האנשים שמחליטים איזה מידע יוצג בפני כל כך הרבה מאנשי העולם", אמר, כהן והתכוון לצוקרברג בפייסבוק, סונדר פיצ'אי בגוגל, לארי פייג' וסרגיי ברין בחברת אלפבית, סוזן ווג'קיקי ביוטויב וג'ק דורסי בטוויטר. "לשישיית הסיליקון הזו - כולם מיליארדים, כולם אמריקנים - חשוב יותר להגדיל את הונם מאשר להגן על הדמוקרטיה. זהו אימפריאליזם אידיאולוגי. שישה אינדיבידואלים שלא נבחרו, וכופים את חזונם על שאר העולם, בלי להתחשב בשום ממשלה ותוך שהם מתנהגים כאילו הם מעל לחוק. זה כאילו אנחנו חיים באימפריה הרומית, ומארק צוקרברג הוא הקיסר. לפחות, זה היה מסביר את התספורת", עקץ. "הנה רעיון: אולי במקום לאפשר לשיישיית הסיליקון לבחור את גורל העולם, ניתן לנציגים הנחברים שלנו, שנבחרו על ידי האנשים, בכל דמוקרטיה בעולם, להשפיע גם כן".

 

מנכ
מנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג, בשימוע בקונגרס(צילום: רויטרס)

 

מילים קשות במיוחד הקדיש כהן לאדישות שמגלה מארק צוקרברג כלפי התבטאויות אנטישמיות. "צוקרברג מדבר על הכלת מגוון של רעיונות, ובשנה שעברה הוא גם נתן לנו דוגמה: הוא אמר שהוא תופס פוסטים שמכחישים את השואה כ'פוגעניים באופן עמוק', אבל הוא לא חושב שפייסבוק צריכה להסיר אותם רק כיוון שהוא עצמו חושב שיש דברים שאנשים טועים לגביהם. ברגע זה ממש, בפייסבוק עדיין מופיעים פוסטים שמכחישים את השואה, וגוגל מובילה אותך לאתרים הכי דוחים של הכחשת שואה, בקליק. אחד מראשי גוגל פעם אמר לי שהאתרים האלה פשוט מציגים את 'שני הצדדים' של העניין. זה טירוף!", תקף כהן. "יש לנו מיליוני הוכחות לקיומה של השואה - זוהי עובדה היסטורית. להכחיש את זה זו לא עוד דעה רנדומלית. אלו שמכחישים את השואה רוצים לעודד אחת נוספת". לדבריו, צוקרברג מצפה שהגולשים עצמם יחליטו איזה מידע מהימן ואיזה שקרי - אך זה לא סביר, במציאות שבה שני שליש מבני דור המיליניום אומרים שהם לא שמעו מעולם על אושוויץ. הוא קרא לרשתות החברתיות להעסיק אנשי בקרה ומסנני תוכן רבים יותר, אם הן באמת מעוניינות בשינוי. לטענתו, הסיבה שהן לא טרחו לעשות זאת עד כה - היא כלכלית גרידא. "יש להן את המתכתנים הכי טובים בעולם, והם היו יכולים לתקן את הבעיות האלה אם היו רוצים".

 

לקראת סוף נאומו, כהן כינה את הרשתות החברתיות "המוציאות לאור הגדולות בהיסטוריה" וקרא להן לאמץ "סטנדרטיים בסיסיים" כפי שעושים עיתונים, מגזינים וחברות חדשות ברחבי העולם. הוא אף התייחס באופן ישיר לתופעות המטרידות הכרוכות בתוכן פוליטי ממומן ופרסומות: "למרבה המזל, טוויטר סוף סוף חסמו אותן, וגם גוגל עושים שינוי. אבל אם תשלמו להם, פייסבוק יציגו כל מודעה פוליטית שתרצו, אפילו אם זה שקר, והם אפילו ישתמשו במיקרו-טרגטינג (חשיפה סלקטיבית של תכנים בהתאם להרגלי הגולשים, י.פ) כדי לעזור לכם להציג את השקרים האלה למשתמשים שיושפעו מהם באופן המרבי. בלוגיקה המעוותת הזו, אם פייסבוק היו קיימים בשנות השלושים, הם היו מאפשרים להיטלר לפרסם סרטונים בני חצי דקה על הפיתרון שלו ל'בעיה היהודית'. אז הנה סטנדרט שכדאי לאמץ: פייסבוק, תתחילו לבדוק את אמיתותן של מודעות פוליטיות לפני שאתם מריצים אותן, תפסיקו עם השקרים המטורגטים באופן מיידי, וכשמודעות מתגלות כשקריות - תחזירו את הכסף, ואל תפרסמו אותן".

 

כהן סיכם את דבריו בכך שאיננו יכולים לסמוך על הבטחתן של חברות המדיה הגדולות שיפקחו על עצמו. "כמו שהיה בזמן המהפכה התעשייתית, זה הזמן להחיל רגולציה וחקיקה שתבלום את החמדנות של השודדים האלה", ברוני ההיי-טק", אמר.

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים