לפי התסריט הוורוד של אולפני האחים וורנר, בעוד כחודשיים נתכנס בהתרגשות באולמות הקולנוע, נתרווח בכיסאות (ואולי גם נגלוש לכיסא הריק שלידנו, בהתאם להנחיות כמובן), נסתבך עם הפופקורן והמסיכה ונצפה בסרט החדש של כריסטופר נולאן, Tenet. ההתרגשות תהיה בשיאה, לא רק כי מדובר בסרט של אחד הבמאים המסקרנים שעובדים כיום, אלא כי יהיה זה האירוע הקולנועי הגדול הראשון של קיץ 2020, ארבעה חודשים אחרי בצורת קולנועית שהכניסה את התעשייה כולה, גם בארץ וגם בעולם, לברוך כלכלי חסר תקדים בעקבות נגיף הקורונה.

Tenet הוא בין הסרטים הבודדים ששמרו על מקומם בלוח השנה הקולנועי (17 ביולי), גם אחרי שכל האולפנים נאלצו להזיז את הסרטים שלהם לתאריכים חלופיים או לשחרר אותם ישירות לשירותי הסטרימינג. הוא לא הסרט היחיד שמיועד לצאת בתקופה הזו, ולמעשה יקדימו אותו כמה סרטים קטנים יותר: בתחילת יולי צפוי לצאת הסרט Unhinged בכיכובו של ראסל קרואו וב-10 ביולי אמור לצאת הסרט החמישי בסדרת "הטיהור", The Forever Purge. ב-24 ביולי, שבוע לאחר Tenet, יגיע תורו של הלייב אקשן של דיסני, "מולאן", שנדחה מחודש מרץ האחרון (התאריכים מתייחסים לארה"ב, אבל השניים האחרונים אמורים לצאת בישראל באותו הזמן אם בתי הקולנוע אכן יפתחו). מאחר ושני הסרטים הראשונים ביולי זניחים יחסית, כולם נושאים מבט עכשיו לכיוונם של האחים וורנר: האם הם ישאירו את הסרט בתאריך המקורי ויצילו את הקיץ הקולנועי, או יעדיפו לשחק בטוח ולדחות את יציאתו?
נולאן הביע לא פעם את רצונו להציג את הסרט הראשון שמסמן את עידן הפוסט-קורונה. בסוף חודש מרץ, כשבתי הקולנוע החלו להיסגר וניתן היה לצפות לאן המצב מתדרדר, הוא פרסם טור ב"וושינגטון פוסט" על חשיבותם של בתי הקולנוע לתרבות האמריקאית ועל כך שצריך להגן עליהם ולתמוך בהם. בנוסף, לפי הדיווחים בתקשורת האמריקנית, הבמאי נלחם בכל האמצעים שעומדים לרשותו כדי להחזיר את הקולנוע בארצות הברית לשגרה. "אני לא מכיר אף אחד באמריקה שדוחף חזק יותר ממנו לפתוח את אולמות הקולנוע", אמר עליו מנכ"ל IMAX לאתר "וראייטי".
2 צפייה בגלריה
כריסטופר נולאן
כריסטופר נולאן
כריסטופר נולאן
(צילום: AP)
לרצות להיות הגדול והראשון זה כמובן לא מספיק, במיוחד כשתקציב הסרט עומד על 200 מיליון דולר - לא סכום שמומלץ להמר עליו. בעשור האחרון כל אחד מהסרטים של נולאן הכניס מעל ל-500 מיליון דולר בעולם כולו, וחלקם אפילו חצו את מועדון מיליארד הדולר.
בדומה ל"התחלה" ו"בין כוכבים", Tenet הוא מותחן מדע בדיוני מקורי שמיועד למבוגרים. עלילתו חסויה כמעט לגמרי, וכל מה שידוע בשלב זה הוא שרוברט פטינסון (הבאטמן החדש וכוכב "דמדומים") וג'ון דיוויד וושינגטון ("שחור על לבן") יצוותו ביחד למשימה סודית וינסו למנוע את מלחמת העולם השלישית. לפי הטריילר, משחק בזמן הוא אלמנט מרכזי בסרט, אולם בריאיון ל-GQ פטינסון טען לאחרונה כי הסרט לא עוסק במסע בזמן.
לפי הרזומה של הבמאי וההייפ סביב הסרט, קשה להאמין שהוא לא יגיע להישגים קופתיים מרשימים, אבל זה לא יקרה כל עוד בתי הקולנוע יישארו סגורים. נכון לעכשיו, חלק קטן מאולמות הקולנוע בצפון אמריקה כבר פתוחים תחת ההגבלות החדשות (בעיקר בדרום ארצות הברית ובקנדה), אבל בתי הקולנוע בערים מרכזיות כמו ניו יורק ולוס אנג'לס עדיין סגורים, ואין צפי מהימן למועד הפתיחה המחודש. הפעילות בערים הגדולות הוא המבחן האמיתי עבור האולפן, ועל כן מעריכים שאם בתי הקולנוע בהן לא יפתחו עד יולי, אין סיכוי שהסרט ייצא במועד המתוכנן.
2 צפייה בגלריה
מתוך הסרט Tenet
מתוך הסרט Tenet
מתוך Tenet
(מתוך הסרט)
עם זאת, גם אם האולמות יפתחו עד אז, יש חשש שהסרט עלול להחמיץ את הפוטנציאל המלא שלו - ואולי אפילו לספוג הפסדים. זאת לאור העובדה שתפוסת המושבים באולם תקטן באופן משמעותי בגלל ההנחיות לשמור מרחק אחד מהשני וכי יש סיכוי שאנשים יימנעו מלהגיע למקומות הומים ויעדיפו להישאר בבית. משום כך, יציאת הסרט הופכת למקרה בוחן שיסמן לשאר האולפנים האם התעשייה מוכנה לעמוד שוב על הרגליים, ובכלל לא בטוח שלאחים וורנר יש אינטרס מיוחד להיות הנסיינים של התקופה. מצד שני, אם הסרט ייצא בזמן והקהל ינהר בהמוניו, מפיצים רבים ישבצו את הסרטים שלהם בהמשך הקיץ ונולאן יוכרז כגיבור של התקופה וכמי שהציל את הוליווד בקיץ הקטסטרופלי שהיא עוברת. מה זה לעומת כמה מיליונים?
בינתיים נראה שנולאן מוכן לחטוף כדור בשביל עתיד הקולנוע, אבל זה לא תלוי רק בו, אלא בראשי האולפנים שרואים בעיקר מזומנים מול עיניהם (ובימים אלה קשה להאשים אותם). לפי אתר "וראייטי", ההחלטה האם לדחות את הסרט או להשאיר אותו בתאריך המקורי צפויה להתקבל בימים הקרובים, וזאת כדי לא לבזבז לריק את תקציב הפרסום שלו. במידה והוא יידחה, יהיה לנו גל שני דחיית סרטים - ההנחה הרווחת היא ש-Tenet ייצא במקום "וונדר וומן 1984" ב-14 באוגוסט ו-"וונדר וומן" יידחה לדצמבר (במקום "חולית" של דני וילנב). גם דיסני לא ייקחו את ההימור ו"מולאן" יידחה לתאריך לא ידוע, אולי אפילו לעוד שנה כפי שקרה לסרטי קיץ רבים אחרים. במקרה כזה, Tenet עדיין יהיה הסרט הראשון של עידן הפוסט-קורונה והוא בטח ירוויח מההייפ הגבוה, אבל הוא כבר לא יציל את אחד הקיצים הכי עצובים בתולדות הקולנוע.