בילי אייליש פתחה את סיבוב ההופעות העולמי שלה במיאמי לפני יומיים (ב') עם מסר חזק על החפצה ושיימינג-גוף. בווידאו שהוקרן במהלך ההופעה, אייליש נראית פושטת את בגדיה בזה אחר זה, נשארת בחזייה שחורה ושוקעת אל תוך נוזל שחור עכור, דמוי זפת - עד שהיא נעלמת.
בילי אייליש בסרטון מההופעה

על רקע הווידאו הפרובוקטיבי, שמראה את הכוכבת בת ה-18 כפי שמעולם לא נראתה, אייליש מסרה לקהל שלה מונולוג חריף וחזק שנמשך כשלוש דקות, על הנטייה של הסביבה לשפוט אותה כל הזמן, על בסיס המראה שלה.
"האם אתם באמת מכירים אותי? יש לכם דעות על הדעות שלי, על המוזיקה שלי, על הבגדים שלי, על הגוף שלי. יש אנשים ששונאים את מה שאני לובשת, יש שמהללים. יש כאלה שמשתמשים בבגדים שלי כדי לבייש אחרים, חלק משתמשים בהם כדי לבייש אותי".
"האם אתם רוצים שאהיה קטנה יותר? חלשה יותר? רכה יותר? גבוהה יותר? האם אתם רוצים שאהיה שקטה? האם הכתפיים שלי מגרות אתכם? החזה שלי? והבטן? הירכיים? הגוף שנולדתי איתו, האם זה מה שאתם רוצים? אם הבגדים שלי נוחים, אני לא אישה. אם אני מורידה את השכבות, אני זונה. אף שמעולם לא ראיתם את הגוף שלי, אתם עדיין שופטים אותו ושופטים אותי עליו. למה?".
"אם אני לובשת יותר, אם אני לובשת פחות, מי מחליט למה זה הופך אותי? מה זה אומר? האם הערך שלי נקבע רק על סמך הפרספקטיבה שלכם? או האם הדעה שלכם עליי לא באחריותי?", שאלה במהלך המונולוג.
4 צפייה בגלריה
בילי אייליש
בילי אייליש
בילי אייליש
(צילום מסך)
4 צפייה בגלריה
בילי אייליש
בילי אייליש
"אם אני מורידה את השכבות, אני זונה"
(צילום מסך)
אייליש עברה הרבה בשנה החולפת: היא הפכה לכוכבת הגדולה ביותר של עולם המוזיקה, עם אלבום בכורה ששבר שיאים, זכתה בלא פחות מחמישה פרסי גראמי והייתה לזמרת הצעירה ביותר שכתבה וביצעה את שיר הנושא של סרט בסדרת ג'יימס בונד. לצד זאת, היא נודעה כמי שבוחרת ללבוש בגדים גדולים יחסית, בניגוד לכוכבות אחרות בתעשייה, ואפילו על כך ספגה ביקורת. בדיוק כפי שכוכבות הבוחרות בלבוש מינימלי או פרובוקטיבי יותר - או בעצם כל סוג של לבוש - מוצאות עצמן כיעד להתקפות חוזרות ונישנות.
כעת, כאמור, אייליש יוצאת בחריפות נגד המשמיצים, שמצד אחד טוענים שהיא "לא אישה" בגלל הלבוש שלה, ומצד שני יאמרו שהיא מופקרת אם תיפרד מהבגדים הגדולים. משמע, לא משנה מה תעשי - תותקפי - תחושה המשותפת לנשים רבות בתעשייה, וכן לנשים מן השורה. לראייה, כמה מאתרי הרכילות הגדולים בעולם כמו "הסאן", הצניעו את המונולוג הנוכחי, ובחרו להתמקד בכותרות בסגנון "בילי אייליש נשארת ללא חולצה בהופעה פרובוקטיבית במיאמי".
4 צפייה בגלריה
בילי אייליש
בילי אייליש
אייליש בהופעה
(צילום: MEGA)
קשה לומר שהמסר של אייליש חדש או יוצא דופן. נשים בפרופיל גבוה, בתעשיית המוזיקה וביתר ענפי הבידור, יצאו נגד שיימינג הגוף שהן והקולגות שלהן חוות, עשרות אם לא מאות פעמים. ועדיין לא כדאי לזלזל או להקל ראש באמירה של אייליש שמגיעה במהלך סיבוב הופעות עולמי, בקליפ שיוקרן ככל הנראה בכל הופעותיה ויגיע אל ממיליוני מעריציה ברחבי העולם - שחלק נכבד מהם צעירים מאוד.
זו לא הפעם הראשונה שאייליש משיבה לביקורת. בריאיון בשנה שעברה אמרה: "לתגובות חיוביות על איך שאני מתלבשת יש את אלמנט הסלאט-שיימינג, כמו, 'אני כל כך שמח שאת מתלבשת כמו בן, כך שגם בנות אחרות יכולות להתלבש כמו בנים, ואז הן לא פרוצות'". בנוסף, מי שיצלול למילים של שיריה ימצא שם לא מעט ביקורת - ולא רק כזו שנוגעת לשיימינג-גוף. אייליש, שעובדת בצמוד לאחיה פיניאס (המפיק ומי שכותב יחד איתה את המילים והלחנים), נוגעת בסוגיות שמטרידות אותה באופן ישיר, אם מדובר בשימוש בסמים, דיכאונות, מערכות יחסים ועוד. במהלך הקריירה הלא-ארוכה שלה היא זכתה פעמים רבות גם במחמאות על הקול החדש והמרענן שהיא מביאה למוזיקה הפופולרית ועל העמדה הלא סטנדרטית שהיא מייצגת.
4 צפייה בגלריה
גראמי
גראמי
בטקס הגראמי
(צילום: EPA)