בסופו של יום, המטרה העיקרית של סדרות שידוכים היא להצליח במאץ' המשמעותי מכולם: זה שבין הסדרה לצופים. במובן הזה "אהבה על הספקטרום", הדוקו-ריאליטי דייטינג שעלה בנטפליקס אתמול (ד') הוא הצלחה מסחררת: אי אפשר שלא להתאהב בו.
"אהבה על הספקטרום" - טריילר
(באדיבות נטפליקס)
כסדרה שעוקבת/מסייעת לאנשים על הספקטרום האוטיסטי למצוא זוגיות, "אהבה על הספקטרום" צונחת על קרקע רכה, בטיימינג מושלם עבור הגיבורים והצופים מותשי הקורונה גם יחד. אבל אין ספק שהנשכר הגדול מהסדרה הוא ז'אנר תוכניות השידוכים והדייטים. הגופה של האחרון מיטלטלת כבר זמן מה בין תוכניות ריאליטי, ורק לאחרונה הוא זכה לעדנה מסוימת כשהפך לצעצוע החדש של נטפליקס. "אהבה היא עיוורת", "חם, לוהט, רותח!", Dating Around והאחרונה "שידוכים סטייל הודו", שעלתה לפני שבוע, במסגרתה שדכנית אולד סקול מהודו מסייעת לילדי אמריקנים עשירים ובררניים ממוצא הודי למצוא בני זוג לחיים בעידן הרשתות החברתיות - כולן ניסו ומנסות להלביש את הז'אנר בגלימה חדשה. והנה מגיעה סדרה אוסטרלית פשוטה ושובת לב, שמשאירה להן אבק חינני ומתוק. טלוויזיית פיל גוד בהגדרתה.
2 צפייה בגלריה
מתוך "אהבה על הספקטרום"
מתוך "אהבה על הספקטרום"
טלוויזיית פיל גוד בהגדרתה. מתוך "אהבה על הספקטרום"
(צילום: באדיבות נטפליקס)
נפחן של דמויות על ספקטרום האוטיזם בטלוויזיה הולך וגדל ("פלפלים צהובים", "על הספקטרום" ובמובן מסוים גם "היפה והחנון" בארץ, "הרופא הטוב" ו"הורים במשרה מלאה" בחו"ל), בדיוק מהסיבות שהופכות את "אהבה על הספקטרום" (ותוכניות כמו "סליחה על השאלה", למשל) לאטרקטיבית ומענגת. הגיבורים שלה, שמתפקעים מכנות וישירות טבעית, עוקרים את השטאנץ הבלתי נמנע של תוכניות דייטים. אין להם ברירה אלא להביא את עצמם והם מעניקים לז'אנר את מה שהוא כל כך צמא לו וכבר התייאשנו מלקבל – אותנטיות. עבור צופים כמוני, שעייפו משכבות על גבי שכבות של מגננות ותגובות אוטומטיות או מהונדסות, "אהבה על הספקטרום" כל כך מרעננת שלא פעם היא חילצה ממני פרץ של צחוק (וכן, גם הפסקול מרמז שמדובר בסוג של קומדיה) - לא כזה שמונע מלגלוג או התנשאות, אלא מהפתעה נעימה ומשחרור נוכח אמת נטולת מאמץ.
2 צפייה בגלריה
מתוך "אהבה על הספקטרום"
מתוך "אהבה על הספקטרום"
מרעננת, מענגת ותגרום לכם לצחוק בקול. מתוך "אהבה על הספקטרום"
(צילום: באדיבות נטפליקס)
"כל משפחה צריכה מייקל", אומרת אמא של אחד המשתתפים, מייקל בן ה-25, שמשתוקק כבר להפוך לבעל. "זה פשוט הופך את החיים ליותר מעניינים". על פניו זה אולי הופך את מייקל לסוג של אקססורי משפחתי אבל זה גם נכון. כל הגיבורים בתוכנית - כולל שני זוגות שכבר מנהלים זוגיות יציבה - הם תזכורת פועמת לחיים נטולי פוליטיקלי קורקט, לאופן בו היינו יכולים לחיות אם חשיפה ופגיעות לא היו נחשבות לחולשה. כל הגיבורים שילמו מחיר כזה או אחר על המרחק שלהם מהנורמה, ועדיין מדובר באנשים שהגיעו ממשפחות תומכות ועוטפות ולא ספגו דחייה מבית, מה שאפשר להם לצאת החוצה אל העולם ולחפש זוגיות. גם הפקת הסדרה (שהופקה ושודרה באוסטרליה בשנה שעברה ונרכשה בהמשך על ידי נטפליקס) מקיפה אותם בהכלה ואמפתיה, ומאפשרת היכרות עמוקה עם החיים שלהם גם מעבר לדייטים עצמם. האהבה היא אולי עיוורת אבל צפייה ב"אהבה על הספקטרום" היא חוויה פוקחת עיניים ובעיקר כובשת.