רומן פולנסקי זכה אמש (ו') בפרס הבמאי הטוב ביותר על סרטו "קצין ומרגל", בטקס פרסי הסזאר (האוסקר הצרפתי) - זאת כשמחוץ למקום נערכו עימותים בין מפגינים לשוטרים עקב מחאה על מועמדותו ל-12 פרסים. פולנסקי עצמו נעדר מהטקס, לאחר שהודיע כי לא יגיע מתוך חשש ללינץ' ציבורי מצד מפגינים.
1 צפייה בגלריה
רומן פולנסקי
רומן פולנסקי
רומן פולנסקי
(צילום: EPA)
כזכור, פולנסקי בן ה-87 הורשע באונס קטינה בת 13 בשנת 1977 בארצות הברית, ומאז נמלט מהמדינה. ארגוני נשים בצרפת זעמו על הבחירה בו כמועמד לפרס וגינו את האקדמיה הצרפתית לקולנוע, בטענה שלא למדה כלום מתנועת MeToo ושהיא משבחת "מתעלל בילדים ואנס במנוסה".
עם הכרזת זכייתו של פולנסקי, החליטה השחקנית אדל האנל לעזוב את הטקס כאות מחאה, כפי שתועד בסרטון שצולם במקום. האנל בת ה-31, שהייתה מועמדת אמש לפרס השחקנית על תפקידה ב"דיוקן של נערה עולה באש", הפכה לאחת מהשחקניות הבולטות שפעלו למען תנועת MeToo בצרפת, לאחר שחשפה בנובמבר 2019 כי בגיל 12 הוטרדה מינית על ידי הבמאי כריסטוף רוג'ה.
סרטו של פולנסקי, "קצין ומרגל", המגולל את סיפור חייו של החייל היהודי-צרפתי אלפרד דרייפוס, התקבל בעולם בביקורות מעורבות והציף מחדש את השאלה האם פולנסקי הוא עדיין יוצר מקובל והאם אפשר להתייחס לסרטיו אובייקטיבית, לאחר שהואשם בהטרדות מיניות.
בנוסף לזכייתו של פולנסקי בפרס הבמאי הטוב, "קצין ומרגל" זכה גם בפרסי התסריט המעובד ועיצוב התלבושות. "עלובי החיים" זכה בפרס הסרט הטוב ביותר.