המחנך היהודי יאנוש קורצ'אק הקדיש את חייו לחינוך ילדים ברוח הדמוקרטיה והקנה להם ערכים נעלים. עכשיו, 79 שנים לאחר שנרצח עם חניכיו במחנה המוות טרבלינקה, עלה בישראל פרויקט אינטרנטי חדש שמטרתו להקנות לילדים ולנוער את הערכים שבהם דגל.
2 צפייה בגלריה
יאנוש קורצ'אק
יאנוש קורצ'אק
יאנוש קורצ'אק
את פרויקט "ישראל קוראת קורצ'אק" מובילים המכון החינוכי הישראלי ע"ש יאנוש קורצ'אק, המכון הפולני תל־אביב, בית לוחמי הגטאות, מרכז מורשת מרדכי אנילביץ', הסתדרות המורים ומשרד החינוך. מטרתו: "להעביר לדור הצעיר בישראל ערכים של כבוד האדם, דמוקרטיה, הומניזם ופלורליזם". במסגרתו מקריאים אנשים המוכרים לציבור, מתחומים שונים, סיפורים של קורצ'אק.
בין המשתתפים: זוכי פרס נובל לכימיה פרופ' עדה יונת ופרופ' דן שכטמן; הסופר א.ב יהושע; השחקנים ליא קניג, דרור קרן, סנדרה שדה, מסקי שבירו, ששון גבאי, אסי לוי וליאור אשכנזי; נשיאת ביהמ"ש העליון לשעבר דורית ביניש; פרופ' אסא כשר; אשת החינוך יפה בן דויד; זוכת מדליית הכסף האולימפית בג'ודו יעל ארד; והזמרים ששי קשת ואחינועם ניני. נשיא המדינה ראובן ריבלין נרתם למיזם ומקריא גם הוא סיפור, לצד ברכה שצירף.
2 צפייה בגלריה
יאנוש קורצ'אק
יאנוש קורצ'אק
בית היתומים של יאנוש קורצ'אק
בין הסיפורים שיוקראו: "תלמידו של קז'יו" העוסק בקשר בין־דורי ועוצמתו; "הדעות הנחרצות", העוסק ברצייה חברתית; "הכורסה", סיפור העוסק ביושר ובאמינות; "אגדה על סודה", על מאבקים צודקים ומטרות נכונות; "תפילת ההשתאות", על התפעמות מהעולם ומהיות האדם חלק ממנו; וכן "אגדה על אודות שיר", על האופן שבו נוצרת המוזיקה. לצד זאת מציע המיזם מערכי שיעור ברוחו החינוכית של קורצ’אק, הצעות לדיונים בנושאים שונים ועוד.
דליה טאובר, יו"ר המכון החינוכי הישראלי ע"ש קורצ'אק: "הפרויקט מתבסס על ערכי קורצ'אק". פרופ' שכטמן: "קורצ'אק הוא אחד מהוגי הדעות החינוכיים הגדולים בעולם".
יאנוש קוֹרצ'אק, יהודי פולני, היה רופא, מחנך, סופר, פובליציסט ומחלוצי המאבק למען זכויות הילד. בתי היתומים שהקים וניהל התבססו על חינוך לדמוקרטיה. כאשר ילדי בית היתומים בגטו ורשה נשלחו למחנה המוות טרבלינקה הוא סירב להצעה להינצל, הצטרף לחניכיו ונרצח ביחד איתם. קטז'ינה דז'יירז'בסקה, מנהלת המכון הפולני תל־אביב, סיכמה: "קורצ'אק היה פדגוג אדיר, המתודות הדידקטיות שלו אקטואליות גם בימינו".
לאתר הפרויקט – https://www.korczak-israel.com