אלה ללא ספק ימים שמצריכים אחדות והתכנסות סביב מטרה אחת או מכנה משותף רחב, ואכן, אהבה נכזבת היא כנראה החוויה הקולקטיבית ביותר למין האנושי. אולי על זה בנו בערוץ HOT8, כשיצרו את סדרת הדוקו בת שלושת הפרקים "לב שבור". "אתה תביא את האמנים ואני אביא את המדענים", חילק פרופ' יורם יובל את העבודה בינו ובין השותף שלו להנחיה, עברי לידר, "ובוא ננסה להבין יחד את הדבר הזה". אבל למרות הכוונות הטובות, "הדבר הזה", פרי אהבתם שלל יובל ולידר, הוא כנראה סדרת הטלוויזיה הגנרית ביקום.
מתוך "לב שבור"
(באדיבות HOT8)
האתגר של "לב שבור" הוא כמובן להגיד משהו חדש או לפחות ייחודי על תופעה שנטחנה ופורקה לגורמים באינספור פלטפורמות. הם מנסים לעשות את זה על ידי ראיונות עם אנשי רפואה ופסיכולוגים, וכמובן ראיונות עם אמנים מפורסמים שיספרו על שברון הלב האישי שלהם ועל היצירות שנולדו מתוכו. הבעיה היא שגם בסוף הצפייה בשלושת הפרקים עלו בחכה אולי שלושה משפטים שאינם המובן מאליו. הפסיכולוגים נתנו את השפיל הרגיל שמדבר על הערכה עצמית והתמכרות, האמנים - מרינה מקסימיליאן, ארקדי דוכין, דניאל סלומון ועוד - סיפקו את אבחנות שחוקות על יצירה מתוך כאב, ובין לבין שולבו ביצועים מחודשים לשירים של האורחים עם עברי לידר באוויר הפתוח (ויש לקוות נטול הקורונה). או כמו ששולם שטיסל היה מתאר את זה: לופט גשפט.
2 צפייה בגלריה
עברי לידר ופרופ' יורם יובל
עברי לידר ופרופ' יורם יובל
עברי לידר ופרופ' יורם יובל
(צילום: אוהד קב)
מה הקשר בין התמכרות ללב שבור? מהי תסמונת הלב השבור מבחינה רפואית? איך אפשר להחלים מאהבה נכזבת? כל אלה שאלות מצוינות ש"לב שבור" מנסה לנוע דרכן ברפרוף שטחי, שלא מניב דבר מלבד נמנום. אפילו העיסוק בייחור מסקרן ויחסית לא מנותח של התופעה – הרשתות והחברתיות ואיך הן משפיעות על תהליך ההחלמה – לא מצליח לייצר דיון מעמיק. וכך נמשך ה"מסע המדעי-מוזיקלי" של לידר ויובל במשך שלושה פרקים שמתקשים לשמור על הצופה שלהם עירני.
2 צפייה בגלריה
מתוך "לב שבור"
מתוך "לב שבור"
מתוך "לב שבור"
(צילום: באדיבות HOT8)
פרופ' יורם יובל היה שותף לפחות בפורמט מוצלח אחד - "שיחת נפש" בערוץ הבידור של HOT, אליו הגיעו סלבס כדי לפרוש את הקישקע שלהם על השולחן ולקבל טיפול פומבי. אבל נדמה שכאן נרתמה הפרסונה הטלוויזיונית שלו לטובת "לב שבור" כסוג של חותמת, הענקת גושפנקה פסיכולוגית למוצר שאין בו ממש. קשה לומר מה תורמת לעניין הנוכחות של עברי לידר, אולי הוא החוליה המחברת בין יובל לאמנים שמתארחים, אולי הוא השם המוכר שמחזיק את האלונקה מהצד השני שלה ואולי, בפשטות, הוא זה ש"מביא את האמנים". כך או כך, אף אחד מהם לא מצליח להטעין את הסדרה בקצת ג'וס ולהציל את הסדרה מדשדוש במימיה הבוציים של הכלליות. הלוואי שבמירוץ שלו לפוליטיקה בחסות ירון זליכה, פרופ' יובל יהיה קצת יותר מדויק, יותר ספציפי וקצת פחות טריוויאלי.