מוקדם יותר השנה דיסני השלימה את עסקת הענק שלה לרכישת אולפני פוקס המאה ה-20. עכשיו עולה השאלה מה יעלה בגורלה של "בלו סקיי", חטיבת האנימציה הממוחשבת של פוקס? לדיסני לא חסרות אפשרויות הפקה של אנימציה - בין אם מדובר בסרטים שהתאגיד מפיק ישירות, או תחת אולפני פיקסאר שגם הם בבעלותו. איזה מקום אם כן, יימצא ל"בלו סקיי" שב-17 השנים האחרונות הפיקה 13 סרטים שאיכותם תמיד נופלת משמעותית מאלו של דיסני ופיקסאר?
"מרגלים לא רגילים" - טריילר
את 13 הסרטים ש"בלו סקיי" הפיקו עד היום אפשר לחלק ל-3 קבוצות. גולת הכותרת הכלכלית שייכת לחמשת סרטי "עידן הקרח" - הראשון (2002) שבהם היה בסדר, אך איכותם של סרטי ההמשך פחתה בעקביות עד לפרק האחרון והירוד "עידן הקרח: מסלול התנגשות" (2016). הראשון הרוויח קרוב ל-400 מיליון דולרים ובשלושת הפרקים העוקבים ההכנסות עלו עד ל-900 מיליון דולרים בשלישי וברביעי, אולם בפרק החמישי הסכום נחתך בחצי - מה שיכול להעיד שהקהל קרוב למיצוי. מלבד סרטי "עידן הקרח" ישנה גם הסדרה בת שני הפרקים "ריו" שכל אחד מהם הכניס כ-500 מיליון דולרים. ששת הסרטים האחרים של האולפן הכניסו בין 250 ל-300 מיליון דולרים. העובדה שאף אחד מהם לא נכשל כלכלית ראויה לציון, אבל בכל הנוגע לאיכות - רק "הורטון שומע מישהו" (2008) יכול להיחשב לסרט טוב, וגם הוא נופל בשתי דרגות מהמיטב של דיסני ופיקסאר.
"מרגלים לא רגילים" (Spies in Disguise) בוודאי אינו מעפיל לגבהים חדשים ביחס לסרטי האולפן הקודמים. סרט אנימציה בינוני-מינוס שעיקר מעלתו הוא ליטוש טכני החסר במוצרי אנימציה של אולפנים עלומי שם, שסחורת המחסנים סוג ג' שלהם מוצאת את דרכה למסכים בחופשות החגים. יש בו ניסיון להעביר מסר חיובי לילדים, אך הוא חסר מבנה עלילתי מנומק (להבדיל מאוסף סצנות אקשן מחוברות שרירותית), עומק רגשי ופיתוח של נקודת המוצא הרעיונית - כל מה שהיה הופך אותו לראוי גם לחובבי אנימציה מבוגרים.
5 צפייה בגלריה
מרגלים לא רגילים
מרגלים לא רגילים
סוכן ג'יימס בונד ו-Q מילניאלי
5 צפייה בגלריה
מרגלים לא רגילים
מרגלים לא רגילים
"מרגלים לא רגילים"
נקודת המוצא היא סרט אנימציה עצמאי קצר וחביב בשם (Pigeon: Impossible (2009 של לוקאס מרטל. בו הוצג עימות בין סוכן דמוי ג'יימס בונד (אבל שלומיאל) לבין יונה נחושה על השליטה במזוודת גאדג'טים קטלנית. הרעיון הזה עובד מחדש והורחב לפיצ'ר אנימציה של שני במאים שזהו סרטם הראשון - טרוי קוואן וניק ברונו.
ב"מרגלים לא רגילים" הסוכן הג'יימס בונדי, לאנס סטרלינג, עוצב בהתאם למראה של וויל סמית, השחקן המדבב אותו, לכדי שלמות קריקטורית של גבריות. היכולות שלו גובלות באלו של גיבור על, במיוחד כשהוא מצויד בשלל גאדג'טים טכנולוגיים. השחצנות השאננה שלו נובעת מביטחונו המוחלט בהיותו "המרגל הטוב בעולם".
בסצנת הפתיחה הוא יוצא לפעולת חילוץ של רחפן קטלני של הצבא האמריקני שנפל לידיו של סוחר נשק יפני. במהלך הפגנת היכולות הווירטואוזיות שלו, הוא מגלה שסופקו לו גם כלי נשק שפעילותם הלא צפויה, הלא קטלנית והמשעשעת (לפחות לדעת יוצרי הסרט), היא מכשול נוסף שעליו הוא צריך להתגבר.
5 צפייה בגלריה
מרגלים לא רגילים
מרגלים לא רגילים
גלגולה של יונה
האחראי למחדל הוא מדען צעיר, נער גאון בשם ולטר בקט (תום הולנד), שיש לו תפיסה שונה לגבי סוגי נשקים ואופן הכרעת היריב. מבחינתו נשק טוב הוא, למשל, זיקוק שיוצר תמונת חתול בעל עיניים גדולות המרחף בשמיים. וכל מי שרואה אותו, גם אם הוא טרוריסט אכזר, יסתכל למעלה ויקבל הבעת פנים מטופשת של "כמה חמוד" - אז אפשר לנטרל אותו ללא אבדות בנפש. סטרלינג, הכוכב שכל המערכת צריכה לשרת אותו, לא מתחבר לקונספט ומפטר את בקט. הוא אפילו לא מספיק להבין לעומק את הפיתוח הבא של בקט הקרוי "הסוואה ביו-דינמית" - דבר שעליו יתחרט בהמשך.
מה שהוצג כניצחון מובהק של סטרלינג במבצע של תחילת הסרט מתברר ככישלון. לא רק שהרחפן לא היה במזוודה שהוא לקח, אלא שיש צילומים שלו לוקח את הרחפן למטרות אפלות ולא ידועות. כמובן שמדובר בנבל קיליאן (בן מנדלסון) שיש לו חשבון פתוח מהיתקלות קודמת עם סטרלינג. אך כעת סטרלינג עצמו הופך לחשוד. סוכנת אגף החקירות הפנימיות מרסי קאפל (רשידה ג'ונס) מופקדת על הניסיון לעצור את סוכן העל.
כל זה הבסיס לטוויסט של המערכה השנייה שבו סטרלינג ישתה בטעות נוזל שרקח בקט ו"ההסוואה הביו-דינמית" תתגלה כהפיכתו של סוכן העל ליונה. זה אמור לאפשר הומור מילולי - הדמות של וויל סמית מקטרת כל הזמן על הפיכתה ליונה. בסיס לפיתוח קשר בין שני הפכים (סטרלינג ובקט), תוך ניסיונם לנטרל את מזימות הרע קיליאן. סוכן העל בגוף יונה, בגוף החסר את כל היכולות של הגבריות המוקצנת שעליהם למד להסתמך, מחייב אותו ללמוד כיצד להשתמש בגוף שאינו "מושלם". הנה סרט אנימציה שיכול לשמש כבסיס לניתוח בשנה א' של "לימודי מוגבלות". כל זה מתקשר למהלך עלילתי המוביל את סטרלינג לתובנות אודות היתרונות של נשק לא קטלני אך חמוד. ג'יימס בונד מקבל טיפול משנה גוף ותודעה מ-Q מילינאלי.