בלאגן בפרס ישראל: לפני כשלושה שבועות נודע כי פרס ישראל לחקר הספרות העברית והכללית לשנת תשפ"א יוענק לפרופ' ניצה בן דב. כעת מתברר כי אחת מחברות הוועדה, פרופ' יפה ברלוביץ, מתנגדת להחלטה - וכי לדבריה שלחה מכתב בנושא לשר החינוך, יואב גלנט. בתוכנית הרדיו "מה שכרוך" בכאן תרבות, נחשף תוכן המכתב, שבו ברלוביץ כותבת לכאורה כי "פרופ' ניצה בן דב היא חוקרת חרוצה ומגוונת, אבל היא לא עומדת בסימן המצוינות משכמה ומעלה, כפי שדורש הפרס".
2 צפייה בגלריה
פרופ' ניצה בן דב
פרופ' ניצה בן דב
פרופ' ניצה בן דב
(צילום: באדיבות משפחת בן דב)
במכתב ברלוביץ מסבירה כי לא הצליחה לשכנע את יושבת ראש הוועדה פרופ' עליזה שנהר ואת חברת הוועדה יהודית רותם בעמדתה, וטוענת: "נדהמתי כאשר הבנתי שנבחרנו כנשים כדי לחולל אפליה מתקנת ולהעניק את הפרס לאישה חוקרת". לדבריה, חברת הוועדה רותם "לא רק שלא הייתה בקיאה בחומר המוגש, אלא השתמשה בכלים 'ביקורתיים' אמוציונליים, בקובעה לגבי חוקר זה או אחר שהוא 'משעמם' או 'קשה להבינו'".
בתגובה לפניית ynet, ברלוביץ אמרה: "אני שלחתי מכתב לשר, ביני לבינו. המכתב נכתב לפני שלושה שבועות. אני לא יודעת מי הדליף, זה באמת מעשה נבלה מה שעשו. כל המכתב הוא ביני לבין השר. אני מצטערת מאוד, אני לא רוצה להיות מעורבת בכל העניין הזה".
במקביל, גורמים בסביבת גלנט מכחישים שהתקבל מכתב כזה.
2 צפייה בגלריה
יואב גלנט
יואב גלנט
בסביבתו מכחישים כי התקבל מכתב. יואב גלנט
(צילום: הדר יואביאן)
מטעם משרד החינוך נמסגר בתגובה: "הוועדה שנבחרה לדון במתן הפרס לחקר הספרות העברית והכללית פעלה באופן מקצועי ובלתי תלוי. בתוך כך, החלטתה הסופית התקבלה ללא משוא פנים וללא כל דופי. הוועדה דנה בשורה של מועמדים והחליטה פה אחד, ובכללם החברה הפרופ' יפה ברלוביץ, לבחור במועמדת הפרופ' ניצה בן דב. פרופ' ברלוביץ אף היתה שותפה בכתיבת הנימוקים למתן הפרס. יצוין, כי בראש הועדה עמדה פרופ' עליזה שנהר, שכיהנה בראש החוג לספרות עברית והשוואתית באוניברסיטת חיפה. היא העמידה יצירות רבות, בהן: ספרי קריאה, ספרי לימוד, ספרי שירה ועריכת ספרים. הסופרת יהודית רותם, מונתה לחברה בוועדה לאור כישוריה הספרותיים, היצירות הרבות שהיא העמידה והרצון לשלב אנשי יצירה בוועדה. המשרד דוחה כל ניסיון להטיל דופי בחברות הוועדה או בזוכה".
בנימוקי הוועדה, עליהם חתומה גם פרופ' ברלוביץ עצמה, נכתב כי "פרס ישראל לחקר הספרות העברית מוענק לפרופ' ניצה בן דב, מאוניברסיטת חיפה, אשר הגיעה להישגים במחקרי הספרות העברית מהיבטים אוניברסליים והשוואתיים, תוך בחינת הספרות העברית החדשה והעתיקה (מקרא) המתכתבת עם יצירות הספרות הגדולות של העולם המערבי".