הביקורת מהעולם נמשכת: ג'ון אוליבר, מנחה הלייט-נייט "השבוע שעבר הלילה", פתח אמש (א') את המונולוג שלו בדברי ביקורת נגד ישראל, סביב המצב המתוח שבינה לבין הפלסטינים.
בדבריו, אוליבר ציין כי הסכסוך הישראלי-פלסטיני אכן מורכב, אולם הביע כעס כלפי ממשלת ישראל וכלפי כלי תקשורת דוגמת CNN, שלטענתו תיארו את המתרחש בשייח ג'ראח כ"פינוי" וכ"סכסוכי נדל"ן" באופן שמטעה את הצופים. "זה כמו לכתוב כותרת לא מדויקת, שחסרים בה כמה פרטים די קריטיים לגבי האופי המדויק של אותה אינטראקציה".
2 צפייה בגלריה
מתוך "השבוע שעבר הלילה עם ג'ון אוליבר"
מתוך "השבוע שעבר הלילה עם ג'ון אוליבר"
מתוך "השבוע שעבר עם ג'ון אוליבר"
(צילום מסך)
בהמשך, אוליבר טען כי על אף ששני הצדדים חוו פגיעות באזרחים - הפלסטינים סבלו הרבה יותר, וכי לא ניתן להשוות בין הנזק שנעשה. "שני הצדדים יורים טילים, אבל לצד אחד יש הצבא הכי משוכלל בעולם, בעוד שהצד השני סובל ממנו בצורה חסרת שליטה...לצד אחד יש פי 10 יותר פצועים - דבר שמצביע על חוסר איזון חמור של יחסי הכוחות, ועל איך שזה מטושטש לעיתים קרובות על ידי האופן שבו אנחנו בוחרים לדבר על הנושא".
מנחה הלייט-נייט, שמשודר ב-HBO מקס, לעג לטענה כי תקיפות אוויריות נחשבות ליותר הומניות רק בגלל שלאזרחים ניתנות אזהרות מראש. "לישראל יש את מערכת כיפת ברזל, כך שהכוחות אינם שווים. ישנו חוסר איזון מאסיבי כשזה נוגע לנשקים של שני הצדדים וליכולותיהם. בעוד שרוב הטילים שכוונו השבוע לאזרחים ישראלים יורטו, המתקפות האוויריות של ישראל בעזה - לא. הם פוגעים במטרות שלהם, הכוללות בית במחנה פליטים, בניין שמאכלס את 'אל ג'אזירה' ו-AP ו-13 קומות של משרדים ודירות. ובעוד שישראל מתעקשת כי היו מטרות צבאיות בבניינים הללו, ושהם הרסו אותם באופן הכי הומני שניתן - אפילו הזהירו אנשים להתפנות מבעוד מועד - הרס מגורים אזרחיים בהחלט נראה כמו פשע מלחמה, גם אם סימסת לפני זה בנימוס".
2 צפייה בגלריה
תמונה של ג'ון אוליבר
תמונה של ג'ון אוליבר
תמונה של ג'ון אוליבר
(צילום: AP)
בנוסף, אוליבר אמר כי לממשל האמריקני יש דם על ידיו עקב שמירתו על שתיקה ביחס לאלימות שמפעילה ישראל. אוליבר מזכיר כי תגובתו של נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, הייתה ש"לישראל ישנה הזכות להגן על עצמה" - תגובה שנאמרה גם על ידי נשיאים שקדמו לו. "הקו הזה לא יכול להוות תירוץ מוחלט להכל. ילדים רבים נהרגו השבוע ולארצות הברית ישנה מעורבות כבדה כאן...בכך שהיא מסרבת שוב ושוב לבקר את הדבר הבלתי ניתן להגנה".
אוליבר לא היה מנחה הלייט-נייט היחיד שתקף את ישראל בעקבות המבצע הצבאי. גם טרוור נואה, מגיש "הדיילי שואו", הגיב השבוע להתפתחויות, כשאמר "כשיש לך כל כך הרבה כוח, מה גודל האחריות שלך בדבר?". נואה, שטען כי הסכסוך הישראלי-פלסטיני לא ניתן להסברה בעשר דקות, הציע להתעמק דווקא בשאלה אחרת - מי חי ומי מת השבוע? "בעזה, תקיפות אוויריות של ישראל הרגו על פי הדיווחים 28 אנשים, כולל 10 ילדים. מעל ל-150 אנשים נפצעו. בישראל, טילי חמאס הרגו שני אנשים. וחילופי האש הללו מגיעים בעקבות התקיפה הישראלית באזור אל-אקצה, שהותירו יותר מ-600 מוחים ואזרחים פלסטינים פצועים. וכמה עשרות שוטרים ישראלים".
"בכנות", הוא המשיך, "אני לא יכולה לצפות בתיעודים הללו ולשמוע את המספרים הללו ולראות מאבק הוגן…. אם אתה במלחמה שבה צד אחד לא יכול לנצח אותך, כמה קשה אתה צריך להשיב כשהם מנסים לפגוע בך?".