בתחילת השבוע הבא צפויים מיליוני צופים להתיישב מול המסך כדי לצפות באופרה ווינפרי מראיינת את הזוג המלכותי בדימוס, הארי ומייגן. השניים לא מפסיקים לנעוץ עקבים בצלעותיו של בית המלוכה הבריטי – אחרי שפרשו מעסקיהם המלכותיים והסתכסכו עם מי שנשאר מאחור, הודיעו שהם לא מתכוונים לחזור לבית המלוכה, חתמו על הסכם עם נטפליקס והכריזו שהם מצפים לצאצא שני, מגיע הריאיון הסנסציוני שכבר צולם. בית המלוכה, כצפוי, מנסה בכל הכוח לדחות את שידורו (תמיד יימצא איזה דוכס זקן שנמצא על ערש דווי), מאחר ומן הסתם לא יציג אותו בעין יפה.
3 צפייה בגלריה
הנסיך הארי והנסיכה מייגן
הנסיך הארי והנסיכה מייגן
הנסיך הארי והנסיכה מייגן
(צילום: Dominic Lipinski, AP)
בית המלוכה הבריטי כבר היה בסרט הזה. במובן מסוים, הארי הוא ממשיך דרכו של אמא שלו, הנסיכה דיאנה, שריאיון חושפני שהעניקה לפני 20 שנה לתוכנית "פנורמה" של ה-BBC עם העיתונאי מרטין באשיר, זעזע את הדימוי הנקי של בית המלוכה, בלשון המעטה. אם היום, בעידן האינטרנט החשוף, הריאיון של מייגן והארי מייצר תהודה כל כך אינטנסיבית, אפשר להבין את האפקט שהיה לריאיון בו הנסיכה דיאנה משתפת בכנות פרטים כמו הרומן מחוץ לנישואים של בעלה, צ'ארלס, היחס העוין שקיבלה מהמלכה, המאהב שלה עצמה, הדיכאון שחוותה לאחר הלידה, הבולמיה והניסיונות שלה לפגוע בעצמה. הריאיון ההוא הפך לאבן דרך בתולדות יחסיה הקצרים של דיאנה עם העם הבריטי - שעסוק בו באותה אובססיביות למרות שני העשורים שחלפו מאז נערך.
ההתפתחות האחרונה התרחשה בנובמבר 2020, כשאחיה של דיאנה טען שמסמכים מזויפים שהציג בפניו באשיר הביאו לכך שדיאנה השתכנעה להתראיין לעיתונאי הכמעט אנונימי - טענה שגררה חקירה פנימית של ה-BBC והתנצלות שפרסם הערוץ. סרט דוקומנטרי חדש יחסית (שודר בבריטניה בנובמבר האחרון ואתמול, ד', ב-HOT8), "דיאנה: הראיון שהדהים את העולם", מנצל את הגל וחוזר לריאיון ההוא ולשינוי שהגיע בעקבותיו.
3 צפייה בגלריה
מתוך "דיאנה: הריאיון שהדהים את העולם"
מתוך "דיאנה: הריאיון שהדהים את העולם"
מתוך "דיאנה: הריאיון שהדהים את העולם"
(באדיבות HOT8)
לא מדובר בחומרים חדשים או בטענה חדשה: מקורביו של באשיר וחלק ממקורביה של דיאנה עצמה מסבירים את הצורך שלה בריאיון כדי לשחרר את עצמה מהסיוט בבית המלוכה. דיאנה, הם טוענים, רצתה להתראיין גם בלי קשר למסמכים המזוייפים. היא ניצלה את באשיר לא פחות משהוא ניצל אותה, והראיון הזה, גם אם לטווח הקצר לא השיג את מטרתו, הצליח לקבע נורמות חדשות בתקשורת הבריטית והעולמית, העניק לדיאנה דימוי חדש ועצמתי - ובעיקר, חיבב אותה על העם הבריטי. למעשה, הוא הפך אותה לאהובה ומבוקשת כל כך, שבמובן מסוים היה לו חלק במותה שלוש שנים מאוחר יותר בתאונת דרכים, במהלך מרדף פפראצי אחרי הרכב בו נסעה.
3 צפייה בגלריה
הנסיכה דיאנה
הנסיכה דיאנה
הנסיכה דיאנה
(צילום: AP)
הסיפור של דיאנה הוא סיפור של נסיכה בממלכה רחוקה ויש בו טרגדיה ורגש ותקווה, ובו בזמן הוא גם מחובר מאוד למציאות שלנו, גם היום. "הריאיון שהדהים את העולם" הוא שיעור מעניין בתקשורת למי שכבר מכיר את הסיפור הטראגי של דיאנה, וגם לדור הצעיר שלא הספיק להתוודע בזמן אמת לנסיכה. הוא עשוי היטב, מורכב מראיונות מאופקים עם המקורבים לגיבורה שלו כמו גם מומחים שבודקים את שפת הגוף שלה, ומספק תמונה מקיפה על התנהלות בית המלוכה (דיאנה בודדה על ידי בית המלוכה כדי למנוע קשר בינה ובין התקשורת, הראיון צולם ונערך בסודיות מוחלטת) כמו גם על האופן בו ראיונות שנותנים אנשים מפורסמים נתפסים בעיני הציבור. הוא מנקה את באשיר (שמחלים כרגע, יש לקוות, מסיבוכים של מחלת הקורונה) מההאשמות, ובו זמנית מטעין את הדימוי החיובי של דיאנה בכוח מחודש. מלכת הלבבות אולי לא נהנתה משנים ארוכות של האהבה הציבורית שעוררה, אבל היא בהחלט השאירה חותם. בעוד כמה ימים נדע אם גם הצאצא שלה ממשיך את המסורת.