שבוע הספר חוזר! הוא חוזר! הידד! האח! בשנה שעברה האירוע בוטל בגלל המגפה העולמית, ולכן השנה החגיגה כפולה: חזרתו של החג לאוהבי הספרים, בה״א הידיעה, וניצחון האנושות והרוח על המגיפה שאיימה להחריבנו (כנראה שזה לא יקרה הפעם, אבל בהחלט נדלקה נורת אזהרה). לכבוד החג, לובשת הארץ מעטה תרבותי ומתגאה בהיות עם ישראל "עם הספר". אומנם כולם מלינים על התמעטות הקריאה אצל ילדים ובכלל, על משאבת הזמן בצורת מסך הטלפון, נטפליקס ו"האח הגדול" שרידדה את השיח והפריעה את הקשב, אבל הספרות עדיין חיה ובועטת. ולאחר שנה עגומה גם בתחום הספרות, יוצאים עכשיו ספרים נהדרים, חדשים, מרגשים, צבעוניים ורעננים, הישר לדוכנים. בואו בהמונים!
13 צפייה בגלריה
שבוע הספר כיכר רבין 2018
שבוע הספר כיכר רבין 2018
שבוע הספר בתל אביב
(צילום: טל שמעוני)
רגע, אבל מה לבחור? ההיצע ביריד כה רב והילדים פוזלים אל דוכן הצמר-גפן המתוק וחם ביוני, כל כך חם. כדי לעזור להורה הנבוך, הנה כמה נקודות לתשומת הלב:
• ביריד, בניגוד לחנויות, הספרים נמכרים בדוכני ההוצאה לאור. לכן לא נמצא את "יומנו של חנון" (כנרת) בדוכן של כתר, לא נמצא את "הקמע" (כתר) בדוכן של ידיעות ספרים וכן הלאה. לכן יש לחפש את שם ההוצאה לאור ולא את שם הספר. כך, לדוגמה, ההורה המאורגן, יכול לסמן לעצמו מראש כמה ספרים שתיכנן לרכוש ולסווג אותם לפי בתי ההוצאה לאור (ולנוחיותכם, הפעם סידרנו את הספרים בטור לפי בתי ההוצאה לאור, במקום לפי גיל כמו בדרך כלל, כדי לעזור בהתמצאות בירידי הספרים).
• ואם כבר אז כבר: חשבו על הספרים בשלישיות, כי ברוב הוצאות הגדולות יש הנחה על שלושה ספרי ילדים ומעלה.
• השאירו לילדים אפשרות בחירה מצומצמת, הם ממילא מתבלבלים מהשפע הצבעוני שבדוכן. כמו בכל חנות אחרת (או בחיים), עדיף להציע להם שני ספרים לטעמכם ולשאול את מי מהם יעדיפו.
• הציצו בלוח ההצגות והמופעים לילדים ןכך הביקור ביריד יקבל נפח רב יותר. זו גם הזדמנות טובה להזכיר לזאטוטים שכל הצגה או תוכנית טלוויזיה נשענים קודם כל על סיפור טוב.
• והצעה אחרונה: נסו להגיע מוקדם, למרות החום, כאשר לא צפוף. בשעה מוקדמת אפשר לקבל יחס סבלני והמלצות מהמוכרים, והעיקר - לפגוש סופרי וסופרות ילדים שמחכים לחתום על ספריהם באהבה, להחליף איתם כמה מילים ולמלא את מצבורי היצירה עד לשנה הבאה.
13 צפייה בגלריה
אמיליה והכובע
אמיליה והכובע
"אמיליה והכובע"
(כריכת הספר)

אמיליה והכובע

מאת איריס ארגמן | איורים: אביאל בסיל | הוצאת כנפיים (בדוכן של הוצאת כתר) | 2021
סיפור מקסים ומעורר השראה המזכיר לנו את המשמעות הסמלית של חפצים בחיינו ואת הכוחות הפנימיים שיש לכל אחד ואחת מאיתנו. אמיליה מוצאת כובע אדום ברחוב ולוקחת אותו הביתה. בהתחלה היא מחפשת למי הוא שייך, מה לעשות איתו מה הייעוד שלו. אחרי כמה ניסיונות היא מחליטה לחבוש אותו בעצמה, וכמו הילדה בשיר "כובע קסמים" של לאה גולדברג, הכובע לוקח אותה למחוזות חדשים. בהשראתו היא מגלה מה היא אוהבת לעשות ופותחת חנות כובעים בשכונה. לאחר שהעסק הקטן הופך להצלחה וצובע את השכונה עם כובעים מיוחדים, הכובע כמו מרגיש שעשה את שלו ועף - אולי כדי לעזור לאחרים לגלות את עצמם? ואולי מספיק לשמוע את הסיפור כדי לקבל השראה? האיורים הצבעוניים של אביאל בסיל מגוללים את הסיפור מעצמם. שווה לעקוב אחר מסלולו של הכובע האדום לאורך הספר וליהנות מחוויה שלמה של טקסט ואיור.
שורה לציטוט: "הרחובות, הסמטאות וככרות העיר התמלאו בכובעים, / ומתחת לכובעים – אנשים עם הראש בעננים".
מתאים לגילאי 8-5
13 צפייה בגלריה
האסופית
האסופית
"האסופית"
(כריכת הספר)

האסופית – אן מהחווה הירוקה

עיבוד לקומיקס: מריה מרסדן | איורים: ברנה תמלר | מאנגלית: אילת אטינגר ואהד זהבי | הוצאת כתר | 2021
הספר הזה הוא בשורה נהדרת לכל מעריצות ומעריצי "האסופית" לדורותיהם. זהו רומן גרפי עדין ושובה לב שמתאר את קורותיה של הנערה הג'ינג'ית, החכמה והדעתנית אן שרלי. היא הגיעה אל האחים קתברט מבית היתומים במקום הילד שהם הזמינו כדי שיעזור להם בחווה. אן חווה קשיי הסתגלות בבית הספר ובבית ומקבלת הכל בדרמטיות מוגזמת ונפלאה ובשמחת חיים מדבקת, ששובה אפילו את ליבם של האחים קתברט המבוגרים והעריריים. התרגום החזותי של קלאסיקה כה אהובה היה יכול להיכשל במגוון תחומים, אבל כאן זה לגמרי עובד. הטקסט מדויק ומאוזן מול דפים ללא מילים, והאיורים העדינים מעבירים את אהבתה של אן ליפי הטבע והבריאה. מצבים מורכבים עוברים כאן במעט מילים, באופן חזותי בלבד, וזה חלק מהיופי של הפורמט ומה שמביא את הקורא לצלול לחוויית הטקסט בכמה ממדים.
שורה לציטוט: "את ילדה משונה, אן בפתח! / אבל נראה לי שנהיה חברות נהדרות".
מתאים לגילאי 10 ומעלה
13 צפייה בגלריה
פיפ ופוזי
פיפ ופוזי
"פיפ ופוזי"
(כריכת הספר)

פיפ ופוזי – הבלון הגדול

מאת אקסל שפלר | מאנגלית: סיגל גפן | הוצאת ידיעות ספרים | 2021
"פיפ ופוזי" היא סדרה לקטנטנים מבית היוצר של אקסל שפלר (המאייר של "טרופותי" וחבריו), שכבר צברה מעריצים צעירים. כל ספר חדש שיוצא לאור טוב מקודמו. הפעם נדרש פיפ להתמודד עם אובדן הבלון שלו, בהתחלה לכוחות הטבע ואז הוא חוזה בו מתפוצץ. אירוע טראומתי שכל ילד וילדה חווים ברגע זה או אחר בחייהם. מאז "מעשה בחמישה בלונים" (מאת מרים רות, איורים: אורה איל) לא נדרשו ילדי ישראל להתמודד עם פרידה מבלון בכזו עוצמה. פיפ עצוב מאוד, אך פוזי מצילה את המצב עם רעיון מקורי שממחיש את ארעיות הבלונים (והחיים) – להפריח בועות סבון. האיורים של שפלר משובבי נפש ומשמחים והופכים את הספר לחגיגה.
שורה לציטוט: "כל מי שראה את הבלון חייך. הוא שימח את האנשים. אבל אז, בטעות, פיפ הרפה מהבלון!"
מתאים לגילאי 5-2
13 צפייה בגלריה
אבא, אפשר לשיר לך שיר?
אבא, אפשר לשיר לך שיר?
"אבא, אפשר לשיר לך שיר?"
(כריכת הספר)

אבא, אפשר לשיר לך?

מאת מירב משולם לוי | איורים: אביאל בסיל |הוצאת טל מאי ( בדוכן של ידיעות ספרים) | 2021
הכותר הזה והכותר הבא הם שני ספרים מקוריים (וכתומים) שיצאו לאחרונה בהוצאת טל מאי במסגרת סדרת "הספרייה שלי", סדרה המציגה ספרי ראשית קריאה הארוזים בססגוניות, עושים חשק להשקיע מאמץ בקריאה עצמאית. ולמי שמתקשה, הספרים ינעמו גם להקראה.
דיתי, גיבורת "אבא, אתה עוד אוהב אותי?" חוזרת והיא שובבה וחמודה מתמיד. בספר "בלתי חינוכי" בעליל, דיתי הולכת עם אבא שלה למוזיאון, כי הוא צריך לעבוד ומצפה ממנה לחכות לו בשקט. אבל היא לא בדיוק מעוניינת להתנהג כנדרש ממנה בהיכל האמנות הקדוש. היא סוחפת אחריה את כל היצירות ליום כיף, למורת רוחו של השומר הנרגן. מה יקרה בסוף? האם דיתי תשיר לאבא שיר? ואיפה? האיורים של אביאל בסיל פורצים גם הם את גבולות הספר, עם ציטוטים מיצירות אמנות מפורסמות (רשימה בסוף), ומצטרפים לבלגאן הנפלא של דיתי.
שורה לציטוט: "'אני חושבת שאני קצת גדולה', אמרה דיתי".
מתאים לגילאי 7-5
13 צפייה בגלריה
שמלה מסתובבת
שמלה מסתובבת
"שמלה מסתובבת"
(כריכת הספר)

שמלה מסתובבת

מאת מאירה פירון | איורים: תמר לב | הוצאת טל מאי ( בדוכן של ידיעות ספרים) |2021
לפעמים ספרי ילדים באים לעולם עם אג'נדה חינוכית, וזה בסדר גמור אם היא מוטמעת בסיפור ולא משתלטת עליו. כלומר, אם יש ליצירה ערך ספרותי והיא לא "ספר מתכונים". "שמלה מסתובבת" נולד מתוך סיפור: ילד וילדה משחקים, הוא רוצה ללבוש את השמלה שלה ולרקוד, היא מתעצבנת עליו ואז מגלה שהשמלה מתאימה לו ושהוא רוקד נהדר. קאט, שניהם לובשים שמלות ומבלים ביחד. המעשה החינוכי שבנקודת המוצא של הספר הוא שינוי פרדיגמות מגיל צעיר. זהו אתגר אמיתי שנעשה כאן בפשטות חיננית. בלב הסיפור ישנה סיטואציה טעונה המוצגת כמעשה יומיומי, אליו יוכלו כל הילדים להתחבר וכל אחד יזדהה עם מי ומה שמדבר אליו. האיורים של תמר לב שובי לב ומרנינים והופכים את חווית הקריאה למשמחת.
שורה לציטוט: "אף פעם לא ראיתי מישהו רוקד יפה כמו עמי".
מתאים לגילאי 7-5
13 צפייה בגלריה
הילדה שרצתה
הילדה שרצתה
"הילדה שרצתה"
(כריכת הספר)

הילדה שרצתה

מאת מאירה ברנע-גולדברג | איורים: רמי טל הוצאת כנרת | 2021
עוד חולייה בשרשרת ההצלחות מבית היוצר של הסופרת מאירה ברנע גולדברג והמאייר רמי טל. הפעם הם חוזרים עם סאטירה משעשעת הפונה להורים אפילו יותר מאשר לילדים. הילדה, שכבר כיכבה בשני הספרים הקודמים: "הילדה שניסתה" (2019) ו"רועי אמר" (2020) פונה אל הוריה בבקשה. הם לא עוצרים להקשיב (קריצה) ומיד מציעים לה הרים וגבעות, להגשים חלומות ומשאלות, שנעשות מוגזמות ומופרכות יותר ויותר, עד שבסוף הילדה מתוודה שכל רצונה היה לבקש פיתה עם שוקולד אצל סבא וסבתא (קריצה שנייה). ספר שמרחיק עד לחלל בשביל להיזכר בדברים הכי פשוטים וכיפים בחיים.
שורה לציטוט: "לא. חכו אתם רגע, בבקשה. / הפעם נעשה משהו אחר - / אתם תקשיבו ואני אדבר".
מתאים לגילאי 6-3
13 צפייה בגלריה
"אח מפח"
"אח מפח"
"אח מפח"
(כריכת הספר)

אח מפח

יניב שמעוני | הוצאת כנרת | 2021
המאייר יניב שמעוני, המוכר לידי ישראל מאיוריו לסדרת ״הרפתקאות הדוד אריה״ (מאת ינץ לוי), סדרת "הסיפור המושלם" (מאת אלדד אילני) ועוד, הוציא תחת ידיו ספר קומיקס ראשון ומוצלח, המתכתב עם חוקי הז'אנר ובודק מיהו ומהו "גיבור". גידי סובל מבריונות בבית הספר. ההורים לא מבחינים, ובאופן כללי הוא מרגיש קטן ואומלל. יום אחד, כאשר הוא בורח מהילדים המציקים, הוא מגיע לחצר גרוטאות של זקן נרגן בשם אדלר שנותן לו מחסה. בחצר גידי בונה רובוט מגרוטאות וחייו משתנים. הוא מכתיר אותו בתור האח הגדול שהוא צריך מלמד אותו להיות אמיץ, להתחבר עם נטע, הילדה שהוא אוהב, למצוא את הכישרון שלו ולהילחם מול הבריונים. אבל מי מלמד את מי בסיפור הזה? תלוי את מי שואלים. ספר ראשון בסדרה ובהחלט יש למה לצפות.
שורה לציטוט: "לך יש כישרון להיות אח גדול, ואני צריך אח גדול!"
מתאים לגילאי 12-9
13 צפייה בגלריה
הדרקון וסוד הענפים
הדרקון וסוד הענפים
"הדרקון וסוד הענפים"
(כריכת הספר)

הדרקון וסוד הענפים

מאת נטעלי גבירץ | איורים: מנחם הלברשטט | הוצאת ספריית פועלים (הקיבוץ המאוחד) | 2021
סיפור אגדה מודרני ומחורז, המזכיר לנו את אחד הדברים המאגדים כל משפחה. חמישה אחים ואחיות משחקים בגינה ורבים ביניהם מי הכי חזק וגיבור. אמא שומעת את המהומה, יוצאת החוצה ומלמדת את ילדיה שיעור לחיים על כוחה של אחדות. לאחר שהילדים מבקשים מאמא עזרה (כלל הורות מספר אחת: לא להתערב עד שמבקשים ממך), היא מאתגרת אותם באמצעות "מבחן הענף החזק" – מי יצליח למצוא ענף אותו הדרקון לא יצליח לשבור (כלל הורות מספר שתיים: לתת לילדים להבין בעצמם את המסר, בלי הטפות מוסר). לאחר כמה ניסיונות, מובילה עלמה את המהלך המנצח, היא מאגדת את כל הענפים לצרור אותו הדרקון לא מצליח לשבור (כלל הורות מספר שלוש: כל סיפור צריך סוף טוב). זהו סיפור שכתוב בקלילות אבל נושא מסר חשוב, מאויר בחן וארוז בקפידה. עכשיו נותר לתת אותו לנבחרי הציבור שלנו ולקוות שיבינו את המסר.
שורה לציטוט: "ענפים בודדים, מצרפים אותם יחד / ופלא פלאים – חבורה מנצחת!"
מתאים לגילאי 7-3
13 צפייה בגלריה
מהר מהר שלא נאחר
מהר מהר שלא נאחר
"מהר מהר, שלא נאחר!"
(כריכת הספר)

מהר מהר, שלא נאחר!

מאת נתי בית | איורים: עמית טריינין | הוצאת ספריית פועלים (הקיבוץ המאוחד) | 2021
הסופר נתי בית, שכבר קנה לו שם ביצירות מחורזות, מתנגנות על הלשון ואהובות כמו "ענק בישל מרק", חוזר עם שתי יצירות העוסקות בתנועה: "מהר מהר, שלא נאחר!" ו"מעשה בכיסא". תהליך היציאה לאור של ספר מאויר הוא כל כך ארוך, שאפשר להניח ששני הספרים רק במקרה הגיעו יחד אל קו הגמר. ועם זאת, שניהם מתבלטים על המדף באיכות הכתיבה, החריזה, המצלול והמשקל ומעל הכל - סיפור פוקח עיניים.
"מהר מהר, שלא נאחר!" מתכתב עם שפע של קלאסיקות, החל מ"גברת, רכבת וכלבלב" של מרשק, דרך "שיר הקטר" של חיים חפר ועד "הגענו כבר?" של פירנלי ועוד. רוני, אמא ואבא ממהרים להגיע בזמן לרכבת, אבל יש להם דברים להספיק לפני כן. האם יגיעו בזמן? ולאן הם נוסעים? הספר משעשע ומותח, רווי פרטים ואנקדוטות עם סוף מלבב. נציין לטובה את מלאכת האיור הצבעונית והנהדרת של עמית טריינין, אשר מעבירה אווירה מאוד ישראלית וחמה, עמוסת חוויות מקומיות אך אוניברסליות, שהופכת את הקריאה לחוויה משותפת של הורה וילד. בקיצור, חגיגה!
שורה לציטוט: "'בוקר טוב, סבא דב, הגענו, תקום'. 'מה, כבר הגעתם? חטפתי נמנום... / כמה טוב לראותכם, נראים מצוין! / נהדר, איזה כיף שבאתם בזמן!'"
מתאים לגילאי 7-3
13 צפייה בגלריה
מעשה בכסא
מעשה בכסא
"מעשה בכסא"
(כריכת הספר)

מעשה בכיסא

מאת נתי בית | איורים: מורן ברק | הוצאת ספריית פועלים (הקיבוץ המאוחד) | 2021
"מעשה בכיסא" מזכיר לנו את כוחו הרב של הדמיון והתרומה של המשחק הדמיוני ("כאילו") להתפתחות הנפש בגיל הרך, דרך סיפורה של חבורת ילדי גן היוצאת לטיול דמיוני ברחבי ישראל עם כלי רכב מומצאים. איוריו של מורן ברק עדינים ומאזכרים סיפורים ומקומות, בצבעי פסטל רכים המתאימים לאווירת הדמיון והריחוף.
שורה לציטוט: "פתאום, מה הוא עושה? / לוקח לו כיסא, / קורא: ׳קדימה, סוס!׳ / הסוס מתחיל לזוז."
מתאים לגילאי 7-3
13 צפייה בגלריה
חיות וחיות אחרות
חיות וחיות אחרות
חיות וחיות אחרות
(כריכת הספר)

חיות וחיות אחרות - שירים מהחיים

מאת אביחי נזרי | איורים: פטריק אנטצ׳ק | הוצאת אגם ילדות | 2021
מתי בפעם האחרונה קראתן/ם ספר שירים שגרם לכם לפרוץ בצחוק אך גם פיזר בנדיבות תובנות על החיים? "חיות וחיות אחרות" משלב נונסנס והומור בשירים על נושאים רציניים ומעוררי מחשבה, אולי בהשפעת ע. הלל, בורלא או החיים עצמם. תמצאו כאן שיר על סמי החיידק הידידותי, נחום התרנגול שצריך לקחת אחריות, מזי המדוזה שלא "זורמת" ועוד. אלה שירים מחורזים ומסוגננים שמעלים שאלות קיומיות על זהות עצמית ומחשבה מקורית והמצליחים לשנות את נקודת המבט שלנו על בעלי חיים (ועל עצמנו). הספר מוגש בפורמט גדול וכריכה קשה, העושה כבוד לז'אנר שכבר לא מוצא בימינו הרבה מקום על המדף. האיורים הססגוניים והנאיביים של המאייר הצ׳כי, פטריק אנטצ׳ק, משלימים את החוויה. יופי של ספר!
שיר לציטוט: משה המאכזבת - "צודק כל מי / שחש מאוכזב / לגלות שפרת משה רבנו / היא לא פרה, לא משה וגם לא רב, / אלא בסך הכל חיפושית קטנה / עם כמה נקודות על הגב".
מתאים לגילאי 8-3
13 צפייה בגלריה
רצח זה לא מנומס
רצח זה לא מנומס
"רצח זה לא מנומס"
(כריכת הספר)

רצח זה לא מנומס

מאת רובין סטיבנס | תרגום: ענבל שגיב-נקדימון | הוצאת עוץ | 2021
ספר המשלב שני ז'אנרים ספרותיים אהובים בעלי היסטוריה בריטית מכובדת: ספרות בלש, בנוף של פנימייה יוקרתית לנערות. הוא מתכתב ומצטט בהנאה מאבותיו הרוחניים ומציג בראשו את דייזי והייזל, שתי נערות השונות זו מזו כמו יום ולילה. הן חכמות ובעלות תושייה, סקרניות ושואפות לצדק, וביחד הקימו מועדון בילוש ומכנות זו את זו הולמס וווטסון. הן מחפשות תעלומות בסביבתן הקרובה, אך העלילה המותחת ורבת התהפוכות מתחילה כאשר הייזל נתקלת ברצח אמיתי. הייזל רואה את גופתה של המורה למדעים באולם ההתעמלות ומיד מזעיקה את דייזי, אך עד שהן חוזרות הגופה נעלמת. הן יוצאות לחקירה אמיצה ממנה יצאו חכמות יותר, וילמדו דברים על עצמן ועל החיים. אמנם כבר מהכותרת מובן שמדובר ברצח, אבל זהו לא ספר אימה אלא בלשי. הוא שומר על נימוס וטוב טעם לכל האורך, משלב הומור ותובנות שידברו גם לנוער המקומי. עוד נציין לטובה את התרגום הקולח השומר על אווירה בריטית, ומומלץ להיעזר ברשימת הדמויות שבתחילת הספר ורשימת המושגים שבסופו.
שורה לציטוט: "אני יכולה להתנהג כמו זאת שלא אכפת לה מבחוץ, ובפנים עדיין להיות אני. מה שחשוב בהשתלבות בחברה, כך הבנתי, הוא להיראות מתאימה."
מתאים לגילאי 10 ומעלה
מיה מיטב היא סופרת לילדים ולנוער. ספריה ראו אור בהוצאות כתר ודני ספרים.