לא פעם, נשות המנהיגים מרתקות יותר מהמנהיגים עצמם. מספיק לראות את העיסוק התקשורתי סביב שרה נתניהו, הסרטים התיעודיים הטריים על מישל אובמה והילרי קלינטון, המיתוס ההיסטורי של אוויטה פרון או התעלומות הקונספירטיביות שמלוות את מאלניה טראמפ. דמות לא פחות מרתקת, היא זו של אימלדה מרקוס, מי שהתחילה בתור מלכת יופי פיליפינית יתומה והפכה לרעייתו הראוותנית והמושחתת של הרודן הפיליפיני פרדיננד מרקוס, ששלט בין השנים 1965-1986.
אימלדה, שכונתה "פרפר הפלדה", הפכה שם נרדף לכל אישה שהתברכה בפטיש ובאובססיה לנעליים, והיא הייתה סמל לשחיתות, פזרנות, בזבזנות והגזמה. היא עומדת במרכז הסרט "קינגמייקר", סרטה התיעודי של הבמאית והצלמת האמריקנית לורן גרינפילד, שנחשף בפסטיבל ונציה האחרון ויוקרן בדוקוסטרים, אירוע אונליין של פסטיבל דוקאביב (הסרט ישודר בהמשך גם ב-HOT8).
"הנעליים היו נקודת ההתחלה של הסרט שלי", סיפרה גרינפילד בריאיון ל-ynet כשנפגשנו בוונציה. "התעניינתי באימלדה בגלל הגודש החומרי שהיה ברשותה. למעשה לא מדובר רק בנעליים, אלא גם בתכשיטים בשווי מיליוני דולרים, בבקבוקי בושם וביצירות אמנות. אהבתי את זה שאימלדה התבדחה על הנעליים ואמרה 'אין לי שלדים בארון, רק נעליים'. כשראיינתי אותה היא לא הכחישה את האובססיה הזאת, אלא קיבלה אותה.
"היא גם טוענת שאין ברשותה כל כך הרבה נעליים כמו שחושבים. היא אף מתעקשת שאנשי המותג הפיליפיני מארקינה, נתנו לה את רובן. אבל כשצילמתי את אוסף הנעליים שלה ראיתי שאין שם רק נעלי מארקינה, אלא סוגים רבים".
את מבינה את פשר ההתמכרות שלה לנעליים? "התקשורת התמקדה רק בנעליים, אבל כאמור בארמון שלה היו עוד כל כך הרבה דברים אחרים. רציתי להבין את המניע הפסיכולוגי מאחורי הגודש, ומבחינתי זה דרש לספר את הרקע שלה: אימלדה הייתה יתומה מאם, וזה מה שהוביל אותה לזרועותיו של מרקוס, שהיה כמעט דמות אם עבורה. היא אפילו קוראת לו 'אמא'. ואז הוא בוגד בה, ואז היא אומרת: 'אני רוצה הכל', והוא נותן לה כפיצוי. היא באמת רצתה אהבה ומחמאות והמטרה שלה הייתה למלא חור, שאי אפשר למלא".
4 צפייה בגלריה
אימלדה מרקוס
אימלדה מרקוס
אימלדה מרקוס ואוסף הנעליים שלה
(צילום: AP)
ב"קינגמייקר", גרינפלד בחרה להתמקד בפרשה פחות מוכרת, אך שערורייתית והזויה לא פחות, שכונתה "אי החיות". "אימלדה גירשה מאי כלשהו 254 משפחות והביאה אליו חיות מאפריקה, מעין שחזור מודרני של תיבת נוח. חשבתי לעצמי שזה סיפור מדהים על ראוותנות, ומורשת לא מוכרת שהיא השאירה אחריה.
"מבחינתי אי החיות מושך יותר מהנעליים, בגלל שבעלי חיים ותושבי האי שהוגלו מבתיהם הושפעו ממעלליה. מבחינת אימלדה, יצורים חיים היו משהו להציג לראווה, וכיום אנו יכולים לראות את ההשלכות של מעשיה על הדורות הבאים".
גרינפילד ידועה בזכות סרטיה התיעודיים "מלכת ורסאי" על זוג אמריקני עשיר שבנה ארמון פאר מצועצע באורלנדו ו"דור העושר" שהדגים את סכנות הקפיטליזם ואיך המרוץ הבלתי פוסק אחר תהילה והון נהפך לחלום האמריקני החדש. כך שלא מפתיע שהיא נמשכה לסיפורה ולדמותה של מרקוס, שחגגה ביולי האחרון יום הולדת 90.
"בהתחלה התחברתי לסיפור שלה בגלל שהיא הייתה אייקון לחומריות", מספרת גרינפילד. "אבל הסרט הפך למשהו שונה לגמרי. במובן מסוים כל הסרטים שלי משאירים פתח למהפך הזה, וזה מה שקרה גם כאן. הסרט הפך לסרט על כוח, ועל התפקיד של כסף בכוח. זהו סרט על שחיתות ופוליטיקה הרבה יותר משהוא על ראוותנות. אימלדה לא מתרברבת במה שיש לה רק כי היא יכולה. אני לא חושבת שאפילו כל כך אכפת לה מהנעליים עצמן, והעיקר הוא במה שהן יכולות להעניק לה - את ההערצה של העם, את הכוח, את הארמון המוזהב שלה, את תפקיד 'האמא של כולם'".
4 צפייה בגלריה
לורן גרינפילד
לורן גרינפילד
לורן גרינפילד, במאית הסרט "קינגמייקר"
(צילום: AP)
מרקוס שיתפה פעולה ברצון עם גרינפילד, והבמאית מעידה ש"שהיא כנה להחריד, ושאין לה את אותם הפילטרים שיש לאמריקנים. באמריקה בחיים לא הייתי מתקרבת כל כך לפוליטיקאי, והוא בחיים לא היה מספר לי מה הוא חושב באמת. העובדה שאימלדה הייתה כל כך כנה הייתה באמת מדהימה ורעננה. בכלל, הפיליפינים הם אנשים מאוד פתוחים, ואכן אימלדה פתוחה ואפשר לשאול אותה הכול".
ניכר שאת מחבבת אותה. "כשאתה במחציתה היא נחמדה, נדיבה ומוכנה לחלוק מזמנה. אימלדה תמיד רוצה שתאכל אתה, ובכל מקום שהיא הולכת היא מחלקת מתנות ואף שטרות. תמיד יש לצדה עוזר וכשהיא מנידה בראשה לכיוונו פתאום מגיעות המתנות".
איזה סוג של מתנות? "קופסאות קטנות כאלה שיש בהן תמונה שלה. לא משהו מזהב".
גרינפילד משחזרת בסרטה את הדרך הארוכה שעשתה היתומה מאם שהפכה למלכת יופי ונישאה למרקוס, חבר בבית הנבחרים ובסופו של דבר שליט שרדה ביד רמה בבני עמו. "מה שעניין אותי היה הכוח הנשי הייחודי של אימלדה. היא הייתה 'קינגמייקרית' -הייתה לה השפעה עצומה על הנבחרים לפוליטיקה. קראו לזוג מרקוס 'דיקטטורה בזוג' ולאימלדה היה המון כוח בתור הגברת הראשונה, ואחר כך היא הפכה גם למושלת. היא לא הייתה גברת ראשונה טיפוסית. אובדן אימה בגיל צעיר השפיע עליה, ויש לה אובססיה לאימהות. אימלדה לא הייתה אימא שגרתית, וזאת משום שהייתה גם אם המדינה. אני חושבת שעבור פרדיננד היה לאימלדה תפקיד בינלאומי מאוד חשוב. הוא השתמש בה כדי להתחבר לראשי כל המדינות האחרות, ובכך היא הצטיינה".
אפשר להשוות אותה לאוויטה? "אימלדה ממש לא אוהבת שמשווים אותה לאוויטה. וכששאלתי אותה למה, היא אמרה שזה בגלל שאוויטה הייתה זונה בצעירותה".
4 צפייה בגלריה
קינגמייקר
קינגמייקר
מתוך "קינגמייקר"
(צילום: באדיבות DOGWOOF)
אנשים כמו אנדי וורהול או הכוכב ההוליוודי ג'ורג' המילטון שחיבבו את אימלדה לא היו מודעים למעשי הזוועות שהזוג ביצע – חטיפות, עינוים ורציחות פוליטיות? "זו שאלה ממש טובה. אני לא יודעת. אם נלך רגע אחורה אז ארה"ב הייתה ביחסים מאוד חמים עם הזוג מרקוס. רבים, בכללם ממשלת ארה"ב, היו מוכנים לסבול שחיתויות ואכזריות מצד הזוג מרקוס בגלל שמבחינת הפוליטיקה הבינלאומית זה היה נוח. הם היו זוג יפה, לבשו מדים, היה קל להכניס אותם למגרש הבינלאומי ולארה"ב היו גם בסיסים צבאיים בפיליפינים. ארה"ב ידעה שהכסף לא הולך כולו לאן שצריך, וזה עדיין היה נוח עד ההתנקשות ב-1983 בבגינו אקינו הבן, מנהיג פוליטי ויריבו המושבע של מרקוס, ואז כבר אי אפשר היה להתמודד בקלות עם התדמית הציבורית של הזוג מרקוס".
את חושבת שהזוג מרקוס אחראי להתנקשות באקינו? "ניסיתי להציג את שני הצדדים בסיפור. לדעתי רוב האנשים מאמינים שלאימלדה ולגנרל פאביאן וור היה קשר להתנקשות. מרקוס עצמו היה מאוד חולה בתקופה שבה חיסלו את אקינו. לאור הדרך בה הפוליטיקה וצדק מתנהלים בפיליפינים המקרה מעולם לא נפתר. בסרט שלי, אימלדה לא מכחישה לגמרי את מעורבותה, היא פשוט אומרת: 'למה לי לעשות את זה?'".
ב-1986 אחרי שמרקוס הודח, משפחת מרקוס (לזוג היו ארבעה ילדים, אחד מהם מאומץ) גלתה להוואי. כעבור שלוש שנים פרדינדד מת. ב-1992, האלמנה שבה למולדתה ואף ניסתה להיבחר לנשיאות. באמצע שנות ה-90 נידונה ל-12 שנות מאסר, אבל העונש בוטל הודות לערעור שהיא הגישה והיא המשיכה להיות מעורבת בפוליטיקה של הפיליפינים.
4 צפייה בגלריה
קינגמייקר
קינגמייקר
מתוך "קינגמייקר"
(צילום: באדיבות DOGWOOF)
"הקאמבק הפוליטי של אימלדה והעובדה שהיא נבחרה שוב לקונגרס ריתקו אותי. הדהים אותי שהיא חזרה לקונגרס אחרי שסולקה בעבר מהמדינה ואחרי שהתבססה אמונה גורפת בקרב הציבור, שהיא גנבה בין חמישה לעשרה מיליארד דולר מקופת המדינה. הסיפור הזה תפס תאוצה והתרחב כשבנה בונגבונג רץ ב- 2016 לתפקיד סגן הנשיא. הקאמבק הזה והבחירה של רודריגו דוטרטה שמעריץ את הזוג מרקוס לנשיאות הפיליפינים הוא בגדר תמרור אזהרה ומדגים את השבריריות של הדמוקרטיה בפיליפינים ואת החזרה לשלטון אוטוריטרי - הרצון הזה ל'גבר חזק' שינהיג את האומה והוא מקביל לטראמפ-יות בארה"ב ולעליית הלאומנות באירופה".
הצלחת בסופו של דבר לפענח אותה? "הדמות של אימלדה קצת קשה לפענוח. יש בה היבריס אבל היא גם מאמינה במין מלכותיות שכזו, שיש מטרה מוסרית מאחורי מעשיה, כאילו בפעולותיה היא מעניקה דברים לנתינים שלה. כך למשל כשהיא אומרת שהעניים מחפשים כוכב בשמי הלילה ושהיא אותו כוכב - היא רואה ביופי שלה, בבגדים שלה, בתכשיטים שלה, ואפילו בשלל הארמונות שיש ברשותה ברחבי המדינה מעין תרומה חברתית מתוקף היותה מופת לעם, כדי שיהיה לבני עמה לאן לשאוף".