עלילת הסדרה "אוטופיה" פתלתלה וסבוכה, מלאת תפניות ולעיתים נשאבת למצבי קיצון מרחיקי לכת שחרגו ממסלול ההיגיון, אולם נקודת היציאה של הסיפור כולו מעוגנת לכאורה במפת דרכים - קומיקס מחתרתי בו מוצפנים רמזים לחשיפת קנוניה עולמית.
"אוטופיה" - טריילר
(אמזון פריים)
הדמויות בסדרה החדשה מבית אמזון פריים הוגים באיורים יומם ולילה, בגלוי ובסמוי. כמו ספר הזוהר לקבליסטים, כמו צופן דה וינצ'י לטמפלרים או כמו האלמנכים הנבואיים של נוסטרדמוס למעריציו, כך חבורת גיבוריה הגיקים של "אוטופיה" נוברים בתוך חוברת הקומיקס המסתורית שאמורה לחזות את העתיד. בימים אלה, כשהעולם כולו שקוע בהתפשטות הקורונה, סביר להניח שיש מי שינסה לקודד מחדש את הסדרה עצמה, עלילתה, דמויותיה והסימנים המוטמעים בתוכה כדי לגלות דבר מה בנוגע למציאות סביבנו. אין ספק שאנשי האילומינטי כבר עובדים על זה.
6 צפייה בגלריה
מתוך "אוטופיה"
מתוך "אוטופיה"
צפויה לעשות רעש גדול על המסך. מתוך "אוטופיה"
(צילום: Amazon Prime)
הסיבה ש"אוטופיה" צפויה לעשות רעש גדול על המסך, בליווי רעשי המשך ניכרים בשיח הציבורי, היא מגיפה נוראית שצצה לפתע בעולם בו מתרחשת עלילת הסדרה, שהוא פחות או יותר העולם שלנו. מדובר במשבר בריאותי קשה ומפחיד שמזכיר לדמויות את התפרצויות המרס, האבולה והסארס, ולנו את הקורונה. זאת ועוד, מקור הנגיף בסדרה הוא עטלפים, לכאורה. זאת ועוד קצת, לחץ ציבורי אדיר מופעל על מנהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) לאשר לשימוש חיסון מפוקפק לפני השלמת תהליך הבדיקה שלו.
כמו במקרה שלנו, גם בסדרה אף אחד לא באמת יודע מה קורה, מאיפה צץ הווירוס הקטלני ואיך לטפל בו. הרמזים היחידים לחלץ את האנושות מהכלייה הצפויה לה היא לאתר את האותות והמופתים ביצירת הקומיקס המכונה "אוטופיה", מהדורת ההמשך ל"דיסטופיה" שחזתה את המגפה ובעקבותיה יוצאים גיבורינו להציל את העולם. ואנחנו, כמו גם האילומינטי, בעקבותיהם. מי יודע, אולי גם פרופ' גמזו יימצא פה פתרונות.
6 צפייה בגלריה
מתוך "אוטופיה"
מתוך "אוטופיה"
ינסו למצוא חיסון לקורונה. כלומר, למגפה המסתורית. מתוך "אוטופיה"
(צילום: Amazon Prime)
העיתוי של עליית "אוטופיה" באמזון מיטבי, כמעט בלתי נתפס, אבל צריך להודות שמדובר בחידוש אמריקני לסדרה שהושקה ב-2013 בערוץ 4 הבריטי, וזכתה להצלחה אדירה. היוצר המקורי דניס קלי נחשב על פי רבים לפורץ דרך בתעוזה שלו, במיוחד בכל הנוגע לאסתטיקה של הסדרה, אותה ניסח כשפה סינתטית בפני עצמה. פלסטית, מטוהרת ומוכתמת בדם. הגרסה האמריקנית פחות מסוגננת, ויותר גולמית וקשוחה. מי שהייתה אמונה על ההסבה האמריקנית של העולם הישן של אוטופיה מלפני שבע שנים לזה החדש של ימינו היא ג'יליאן פלין, הסופרת והתסריטאית המוערכת שעומדת מאחורי הסרט "נעלמת" והסדרה "חפצים חדים".
תחילה הייתה זאת רשת HBO שהחליטה לפני שנתיים לעבד את הסדרה, ודיוויד פינצ'ר יועד להוביל את ההפקה. בסופו של דבר, הבמאי הנערץ נשאר בחוץ בגלל חילוקי דעות כספיים, ובעקבותיו גם ראשי HBO ויתרו על היוזמה, ואיפשרו לאמזון להסתער על הסחורה. וכך פלין, שעבדה עם פינצ'ר על "נעלמת", הפכה להיות הכוח המניע מאחור וגם מלפנים, כל הדרך למסך שלכם. לרוע המזל, נראה לפרקים שהמנוע עבד קשה מדי ובהילוך מהיר מדי - אולי כדי לעמוד בלוח הזמנים הלחוץ שהכתיבה המציאות, עם הופעתו הפתאומית של נגיף הקורונה. כך או כך, בסדרה שהעלילה עמוסת הפרטים שלה אמורה להתנהל בסינכרון מושלם, הלוגיקה הנרטיבית לא תמיד נשמרת, והחפצים החדים מתעגלים פה ושם.
6 צפייה בגלריה
מתוך "אוטופיה"
מתוך "אוטופיה"
פחות מסוגננת, ויותר גולמית וקשוחה. מתוך "אוטופיה"
(צילום: Amazon Prime)
לא כדאי לחשוף יותר מדי בנוגע לעלילה העמוסה בפרטים ובטוויסטים, אולם אפשר לספר שמה שמתחיל בכנס מעריצי קומיקס אליו מגיעים הגיבורים: סמנתה היפה (ג'סיקה רות), ווילסון הפרנואיד (דסמין בורג'ס), בקי החכמה (אשלי לת'ורפ) ואיאן שמאוהב בה (דן בירד) וגם גרנט הילד השובב (ג'בון וולטון). החמישה לא הכירו אחד את השני באופן אישי, אך חברו יחדיו כחלק מקבוצת רשת סודית שהתאחדה כדי לאתר את המהדורה הנעדרת של "אוטופיה", ולפענח את הרמזים המוצפנים בה כדי להציל את העולם. דברים שחנונים עושים.
בהמשך מתברר שאכן קיימת קנוניה סודית והרסנית שהקומיקס פותח אליה חרך קטן. עוד מתברר שלא רק חמשת הגיקים לוטשים עיניים אל אסופת האיורים, וכי יש כאלה שמוכנים לעשות הכל - אבל ממש הכל - כדי לשים עליה יד ולמנוע חשיפת מזימה של ארגון זדוני בשם "הקציר" (The Harvest) ומיסטר ראביט בראשו. רצח ועינויים הם פרקטיקה שגרתית עבור שלוחיו חסרי הרחמים. אל מול האכזריות הבלתי נתפסת (ראו הוזהרתם - יש בסדרה המון אלימות, לעתים מזוויעה) של הארגון, עומדת דמות מסתורית בשם ג'סיקה הייד (סשה ליין) שעוברת גלגול מהקומיקס לחיים האמיתיים והיא חסרת פשרות, ואלימה לא פחות (ומותירה אותנו עם תהייה: האם זו ג'סיקה שתפליל את מיסטר ראביט?).
6 צפייה בגלריה
מתוך "אוטופיה"
מתוך "אוטופיה"
עושים דברים שחנונים עושים. מתוך "אוטופיה"
(צילום: Amazon Prime)
חמשת החנונים טובי הלב וחדורי המוטיבציה מוצאים את עצמם בין פטיש עשרת הקילו של ג'סיקה הנחושה והלא הכי בסדר בראש, לבין המגל - כלומר, סדן - של "הקציר" וחייליו הפסיכופתים נטולי האמפתיה. קרב המאסף המדמם הזה על גורל האנושות הוא סיפור המסגרת של "אוטופיה", אבל דווקא הגיבורים הגיקים שלו הם אלו שנמצאים במרכז התמונה. תמימים, חביבים, מלאים ברצון טוב. אבל הם גם מפחדים, וסובלים לא מעט. חוטפים וממשיכים הלאה - בחיוך, ממש כמו אלה שביניכם חובבי הזוועות. אם אינכם כאלה, אולי כדאי לוותר. להמשיך הלאה יהיה קשה, ועל חיוך אין מה לדבר.
יש משהו מדבק ב"אוטופיה" וקל מאוד להיסחף אליה. זו הסיבה שבאמזון השקיעו בהפקתה עוד לפני פרוץ הקורונה, והגבירו את הקצב לצורך השקתה בימים אלה, כאילו מתוך מרוץ מול החיסון שבדרך. כפי שדונלד טראמפ דוחף לאשר אותו בהקדם ללא השלמת תהליך הבדיקה, כך גם בסדרה יש מהלך דומה בלתי מרוסן לאישור חיסון לא ברור שרקח מדען מתוסכל (ריין ווילסון, "המשרד") למחלה לא ברורה שסונתזה על ידי מישהו זדוני המכונה "מיסטר ראביט", שרוצה לחולל כאוס בחברה. האם מדובר בביקורת פוליטית שפלין הטמיעה בתסריט? לא בהכרח - הרי הסיפור הבסיסי נוצר בבריטניה הרבה לפני בחירות 2016. אבל קשה להתעלם מקווי העלילה המשיקים כל כך למציאות בעולם ובעיקר בארצות הברית.
6 צפייה בגלריה
מתוך "אוטופיה"
מתוך "אוטופיה"
לא בדיוק בן דמותו של טראמפ. ג'ון קיוזאק מתוך "אוטופיה"
(צילום: Amazon Prime)
מיהו בן דמותו של טראמפ, אם כך? אולי ד"ר קווין כריסטי, אב למופת ובעליו של תאגיד ביוטכנולוגיה עצום, שיש לו כוונות נסתרות כלשהן. אבל הדמות שמגלם ג'ון קיוזק זוקקה, כך נראה, מהתדמית החיוורת של ביל גייטס וסטיב ג'ובס יותר מאשר זו הכתמתמה והאגרסיבית של היושב בבית הלבן. מצד שני, בנו הבכור ויד ימינו (קורי מייקל סמית) נראה כמו העתק מושלם של ג'ארד קושנר ומתנהג בהתאם. אז איך התחילה מגפת הקורונה? האם החיסון יגיע בקרוב? ומי ינצח בבחירות הקרובות בארצות הברית? אם אתם נמנים על אותם פצחני קודים ודלגני אותיות חובבי קונספירציות, תצטרכו לצפות בכל שמונת פרקי הסדרה כדי לקבל תשובות. לחילופין, אתם מוזמנים להצטרף למסע הזה גם אם אתם סתם בקטע של כיף מרושע ומתוחכם, מזוויע ומשעשע.
6 צפייה בגלריה
מתוך "אוטופיה"
מתוך "אוטופיה"
ג'ארד קושנר, זה אתה? סמית' מתוך "אוטופיה"
(צילום: Amazon Prime)