לאחר לחץ ציבורי בישראל, בית המכירות סותביס בלונדון עצר בחודש שעבר את המכירה הפומבית של פריטים מהמוזיאון לאמנות האסלאם. כעת מסתמן כי תיערך בכל זאת מכירה מצומצמת של פריטים מהמוזיאון, בכדי לפצות את סותביס על ביטול המכירה.
בעקבות הביטול ברגע האחרון, סותביס דרשו מהמוזיאון פיצוי בסכום של 1.4 מיליוני ליש"ט. במוזיאון ביקשו מהמדינה סיוע בתשלום, אך בקשתם נדחתה. בשבועות האחרונים נערכו דיונים בין הנהלת המוזיאון, שר התרבות והספורט חילי טרופר והיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט כדי למצוא פתרון, ולבסוף סוכם כי מומחים של משרד התרבות יבחנו את הפריטים באוסף, ויאשרו מכירה של פריטים שאינם "בליבת המוזיאון" כדי להשיג את הסכום.
2 צפייה בגלריה
מתוך מכירת המוזיאון לאמנות האסלאם בסותביס
מתוך מכירת המוזיאון לאמנות האסלאם בסותביס
מתוך מכירת המוזיאון לאמנות האסלאם בסותביס
(צילום: Sotheby's)
על פי החשיפה של כאן תרבות, המוזיאון לאמנות האסלאם עמל במשך תקופה ארוכה על המכירה, בתקווה לגייס כספים ולמנוע את סגירתו הפוטנציאלית - וזאת על ידי מכירת פריטים יקרי ערך מתוך אוסף המוזיאון, הנתמך, בין היתר, על ידי משרד התרבות, משרד החינוך ועיריית ירושלים. עמוד המכירה באתר של סותביס הראה כי היו אמורים להימכר יותר מ-200 פריטים, ביניהם עמוד קוראן בן כמעט אלף שנה, שמחירו נאמד ב-200 עד 300 אלף ליש"ט, קסדה של סולטן עות'מאני מהמאה ה-15 הנאמדת ב-400 עד 600 אלף ליש"ט וקערת זכוכית ממלוכית המתוארכת למאה ה-13 ונאמדת ב-60 עד 80 אלף ליש"ט.
לדברי עו"ד מאיר הלר, המייסד של עמותת השבה, הפועלת לקידום חקיקה והסדרה של טיפול בנכסי אמנות וקניין תרבות, בפרט בכל הקשר להתנהלות מוזיאונים ומוסדות ציבור, "קיים כשל מתמשך של הרשויות בהבנת סמכויותיהן ואחריותן". הלר מסביר כי "קיים חוק המוזיאונים, המקנה למשרד התרבות סמכויות לפקח על התנהלות המוזיאונים המוכרים, הנהנים מתקציב המדינה, אך המשרד לא עושה זאת. מועצת המוזיאונים, גוף שהוקם מכוח חוק המוזיאונים, קיים כבר עשרות שנים ועד כה לא הצליח לנסח קוד אתי להתנהלות מוזיאונים. רשות העתיקות הממונה על יישום חוק העתיקות, היא בעלת סמכויות נרחבות בכל הקשור למניעת מכירה וחיסול של מוזיאונים והוצאת אוספים מישראל, ומשום מה היא מפרשת את סמכותה כחלה רק על יצירות שתאריך יצירתן עד שנת 1700 ושמקורן בישראל. זו פרשנות מוטעית, שהופכת את האכיפה ללקויה ומובילה לזליגה מסיבית של אוצרות תרבות מישראל, שבהשוואה להן מחוויר שוד השעונים הגדול ממוזיאון האסלאם".
2 צפייה בגלריה
מתוך מכירת המוזיאון לאמנות האסלאם בסותביס
מתוך מכירת המוזיאון לאמנות האסלאם בסותביס
מתוך מכירת המוזיאון לאמנות האסלאם בסותביס
(צילום: Sotheby's)
עו"ד הלר הוסיף כי "נדמה שמי שמייצג את האינטרס הציבורי בפרשה זו, עושה זאת בחוסר הבנה והעדר כישרון. הציבור ישלם פעמיים על מחדלי המוזיאון ומשרד התרבות ורשות העתיקות. אני קורא לפטריק דרהי הבעלים של סותוביס, יהודי חם ותושב תל אביב, לתקן את המצב שנוצר ולהחזיר את היצירות לישראל ללא הכתם של מכירה כפויה של חלק מהאוסף".
מנהל מוזיאון אמנות האסלאם, נאדים שיבן, מסר בתגובה: "אנחנו מנהלים משא ומתן מתוך כוונה להגיע להסדר ואנחנו מקווים להגיע לפתרון מוסכם שירצה את כולם. סברנו מההתחלה שלא רצינו להגיע לבתי משפט".
מרשות העתיקות נמסר בתגובה: "המוזיאון לאמנות האסלאם הגיש בקשה לרשות העתיקות בדבר יצוא של כ -142 פריטים העונים להגדרה 'עתיקה'. לגבי 130 פריטים נוספים שייצא המוזיאון ושאינם עונים להגדרה זו - ככל הידוע, מוזיאון אמנות האסלאם נמנע מלדווח עליהם, ואף גורם, כולל הרשות, לא ידע על ייצואם. בקשת המוזיאון ביחס ליצוא העתיקות נדונה בתחילה בערוץ המשפטי, תוך חיפוש סעד בחוק אשר יחייב את השארת הפריטים בארץ, אך בסופו של דבר, אפשר החוק החרגה של פריטים בודדים, שמוצאם כנראה מארץ ישראל. מרבית הפריטים, מקורם אינו בארץ. מרגע שנוכחה רשות העתיקות כי אין בסמכותה להורות על השארת הפריטים בארץ, היא פנתה לערוץ האתי, עדכנה את איגוד המוזיאונים ואת מועצת רשות העתיקות, ופתחה במאבק אשר הביא, בסופו של דבר, לעיכוב מכירת הפריטים. כחלק מאירוע חריג זה, מופקות בימים אלה מסקנות לגבי מקרים עתידיים שכאלה, באפיק החוקי והמנהלי. בין השאר, הרשות תמליץ על מיסוד מנגנון שיכלול את כל הגופים הרלוונטים ומשרד התרבות, אשר בו יידונו בקשות מסוג זה ואשר יאפשר, בתקווה, להגביל פעולות כאלה בעתיד".
מסותביס נמסר בתגובה: "שום הצעה כזו לא הוסכמה או נדונה בפירוט זה עם סותביס. אנו פתוחים להמשך דיונים עם המשרד בתקווה למצוא פתרון מקובל, שכן המכירה הקרובה תעצים משמעותית את יכולתו של המוזיאון לבצע את משימתו התרבותית".