כבכל שנה, האקדמיה האמריקנית לקולנוע ולטלוויזיה מרחיבה את השורות ומעדכנת את רשימות החברים שמורשים להצביע על סרטי האוסקר. בשנים האחרונות, ברוח הגיוון התרבותי והאתני, יותר ויותר קולנוענים בינלאומיים מתקבלים לאקדמיה האמריקנית - ובהם גם ישראלים.
בהודעה חגיגית שפרסמה הערב (ה') האקדמיה על 395 המוזמנים החדשים לשורותיה, ישנם לא פחות מארבעה יוצרים ישראלים: הבמאים תומר שושן וארז תדמור, הצלם והיוצר התיעודי פיליפ בלאיש והמלהקת אסתר קלינג. בנוסף אליהם יצטרפו גם המפיק הפלסטיני החיפאי, שאינו מזדהה כישראלי, אוסמה בווארדי, והבמאית האמריקנית הניסיונית ממוצא ישראלי נינה מנקס.
3 צפייה בגלריה
בא לעבוד. תומר שושן על רקע שייתכן ואתם מכירים
בא לעבוד. תומר שושן על רקע שייתכן ואתם מכירים
תומר שושן
(צילום פרטי)
כזכור, רק לאחרונה הגיע תומר שושן ללוס אנג'לס כדי להשתתף בטקס האוסקר עם סרטו הקצר "עין לבנה" שהתמודד בקטגוריית הסרט הקצר הטוב ביותר. הקולנוען הצעיר אומנם לא סיים עם הפסלון המוזהב בידו, אולם קבלתו לאקדמיה הינה פרס ניחומים ראוי שמאפשר לו חדירה למועדון האקסקלוסיבי של הקולנוע האמריקני.
הבמאי הוותיק ארז תדמור מוכר בישראל בזכות סרטים כמו "זרים", "סיפור גדול", "ארץ פצועה", "נמל בית" ו"בשורות טובות" (בקרוב ייצא סרטו החדש "בחורים טובים"), אולם הוא טרם נהנה מתהילה בינלאומית רבה. עם זאת, הוא נמנה על המוזמנים לאקדמיה ויצטרף שם לחברו הוותיק ומי שהיה בעבר שותפו היצירתי - גיא נתיב, שהיגר להוליווד ונטמע בה היטב כזוכה אוסקר (השניים ביימו יחדיו את "זרים", "אופסייד" ו"הבן של אלוהים").
3 צפייה בגלריה
ארז תדמור (במרכז) בצילומי "ארץ פצועה"
ארז תדמור (במרכז) בצילומי "ארץ פצועה"
ארז תדמור (במרכז) בצילומי "ארץ פצועה"
(צילום: אוהד רומנו)
הצלם והיוצר התיעודי פיליפ בלאיש הוזמן גם הוא להיות חלק מהאקדמיה האמריקנית, ויש לשער שתשומת לב רבה הופנתה לעברו על רקע הסרט הדוקומנטרי "לאה צמל, עורכת דין" שיצר עם רחל לאה ג'ונס והוקרן בפסטיבל סאנדנס, ואף נכלל ברשימה הקצרה לפרס האוסקר לסרט התיעודי הטוב ביותר אשתקד. עוד בקורות חייו של הקולנוען יליד צרפת בולטים הסרטים הדוקומטרים "הדירה", "זמן פוניבז'" ו"מלך היהודים". נציגות נשית ברשימה היא המלהקת אסתר קלינג, שחתומה על "אסיה", "פרינסס" ו"המורדת" מבית נטפליקס, שעליו גם הייתה מועמדת לפרס אמי.
המפיק הפלסטיני אוסמה בווארדי חיפאי שאינו מזדהה כישראלי, הוזמן גם הוא לאקדמיה האמריקנית ויצטרף שם לרעייתו ושותפתו היצירתית, הבמאית אן-מרי ג'אסיר שהתקבלה ב-2018 (השניים יצרו יחדיו את הסרט "וואג'יב" בכיכובם של מוחמד וסאלח בכרי שצולם בנצרת). בווארדי ימצא באקדמיה גם את הבמאית הבריטית-פלסטינית פראח נבלוסי, שאיתה יצר את "המתנה", שכמו "עין לבנה" התמודד השנה על פרס האוסקר לסרט הקצר הטוב ביותר.
3 צפייה בגלריה
לאה צמל
לאה צמל
מתוך "לאה צמל, עורכת דין"
(צילום: פיליפ בלאיש)
הבמאית האמריקנית הנסיונית נינה מנקס מתגוררת ויוצרת בלוס אנג'לס, אך יש לה שורשים ישראליים ואף צילמה בישראל את סרטה "התפרקות". עוד בין השמות בולטים בזירה הבינלאומית שקיבלו הזמנה להצטרף לאקדמיה השנה אפשר למצוא את השחקנים איסה ריי ("לא בטוחה"), רוברט פטינסון ("דמדומים"), יאיא עבדול-מאטין ה-2 ("השומרים"), מריה בקלובה ("בוראט 2"), לברן קוקס ("כתום זה השחור החדש"), ונסה קירבי ("רסיסים של אישה"), ג'ונתן מייג'ורס ("הזהב של נורמן"), לסלי אודום ג'וניור וקינגסלי בן-אדיר ("לילה אחד במיאמי"), סטיבן יואן ויו-ג'ונג יון ("מינארי"). כמו כן, בולטים הבמאים מייקל אלמריידה ("טסלה"), ניה דקוסטה ("קנדימן"), אמרלד פנל ("צעירה מבטיחה"), ג'ונתן גלייזר ("מתחת לעור"), שאקה קינג ("ג'ודאס והמשיח השחור"), ופלוריאן זלר ("הזר").