לֹא יָדַעְתִּי שֶׁאַתָּה, בְּמִדָּה כָּזֹאת, אִתִּי: בנם של עופרה וחגי חרמש, מייסדי עמותת "בשביל החיים", שלח ידו בנפשו בשנת 1995 בהיותו חייל. לפני כשנה בני הזוג נחשפו לשירו של נתן זך ז"ל, "רגע אחד", העוסק אף הוא בפרידה כואבת, וזיהו בו זיקה למקרה הפרטי שלהם. הם פנו עם הטקסט למוזיקאי יוני רכטר, בבקשה שילחין את השיר למען העמותה. גולשי ynet מוזמנים להאזין לשיר בבכורה:
במהלך העבודה על השיר, בני הזוג גילו כי גם אביו של זך התאבד, והזדהותם עם השיר המכונן, שראה אור בספר "שירים שונים" בשנת 1960, הלכה וגברה. "נתקלנו בשיר דרך ספר זיכרון שיצא לזכרה של חברה יקרה בעמותה שלנו. אז עוד לא ידעתי שאביו של זך התאבד. במעט מאד מילים מצליח נתן זך לדבר על ים רגשות, המציף משפחות שיקירם התאבד, ושגם אנו הוצפנו, כמעט טבענו בהם. 'מי יכול היה לדעת מה שלא ידעתי'. גם אנו התייסרנו באיך לא ידענו, איך לא ראינו, והאם, אם היינו יודעים אולי היינו מונעים מצילים", הם אומרים.
"ואחר כך בשיר - 'אינני מאשים אותו'. גם אנחנו איננו מאשימים את אסף בננו. את עצמנו אנחנו מאשימים, לא אותו. הוא כנראה היה במצוקה איומה, וקיווה שהמוות הוא הפתרון. ובסוף, 'בני, לא ידעתי שאתה במידה כזו איתי'. אנחנו לא איבדנו אב. איבדנו בן שלא ידענו שהוא במידה כזו ממשיך להיות איתנו".
יוני רכטר מספר: "כשפנו אלי עופרה וחגי חרמש ידעתי שיהיה קשה למצוא טקסט מתאים לנושא כל כך מורכב וכואב. כמעט כל שיר שהוצע נראה לי לא מתאים, לפעמים בגלל שהיה ישיר מידי ולפעמים בגלל שהיה רגשני או דרמטי. כשעופרה שלחה לי את שירו של נתן זך 'רגע אחד' ידעתי מיד שזה השיר הנכון. הטקסט לא מדבר באופן ישיר על נושא ההתאבדות, אולם הוא נוגע באובדן ובהחמצה וגם ביחסי אב ובן בצורה ישירה, ויחד עם זאת רבת פנים ומתוחכמת. בהלחנת השיר ובהפקתו ניסיתי לתת ביטוי לכאב הגדול וגם לאנרגיה לחיוניות ולתקווה. בתקופתנו הרועשת כל כך יש כוח רב בבקשתו של היחיד מסביבתו להקשיב לדבריו: 'רגע אחד שקט בבקשה, אנא, אני רוצה לומר דבר מה'".
1 צפייה בגלריה
יוני רכטר
יוני רכטר
יוני רכטר בביצוע ל"בשביל החיים"
עמותת "בשביל החיים", שהוקמה בשנת 2000 כדי לתמוך במשפחות שיקריהן התאבדו וכדי למנוע מקרים דומים, מציינת בימים אלו 20 שנה לפעילותה. רכטר יופיע לראשונה עם השיר באירוע המרכזי למניעה וטיפול באובדנות, "משדרים בשביל החיים" שישודר ב-19 בנובמבר בעמוד הפייסבוק של עמותת "בשביל החיים".
רגע אחד | נתן זך רֶגַע אֶחָד שֶׁקֶט בְּבַקָּשָׁה. אָנָּא. אֲנִי רוֹצֶה לוֹמַר דְּבַר מָה. הוּא הָלַךְ וְעָבַר עַל פָּנַי. יָכֹלְתִּי לָגַעַת בְּשׁוּלֵי אַדַּרְתּוֹ. לֹא נָגַעְתִּי. מִי יָכוֹל הָיָה לָדַעַת מַה שֶּׁלֹּא יָדַעְתִּי. הַחוֹל דָּבַק בִּבְגָדָיו. בִּזְקָנוֹ הִסְתַּבְּכוּ זְרָדִים. כַּנִּרְאֶה לָן לַיְלָה קֹדֶם בַּתֶּבֶן. מִי יָכוֹל הָיָה לָדַעַת שֶׁבְּעוֹד לַיְלָה יִהְיֶה רֵיק כְּמוֹ צִפּוֹר, קָשֶׁה כְּמוֹ אֶבֶן. לֹא יָכֹלְתִּי לָדַעַת. אֵינֶנִּי מַאֲשִׁים אוֹתוֹ. לִפְעָמִים אֲנִי מַרְגִּישׁ אוֹתוֹ קָם בִּשְׁנָתוֹ, סַהֲרוּרִי כְּמוֹ יָם, חוֹלֵף לְיָדִי, אוֹמֵר לִי בְּנִי. בְּנִי. לֹא יָדַעְתִּי שֶׁאַתָּה, בְּמִדָּה כָּזֹאת, אִתִּי.
במקרה שאדם בסביבתכם נמצא במשבר ועלול להיות אובדני, אל תהססו - עודדו אותו לפנות לעזרה מקצועית והדגישו את חשיבות פנייה זו. נסו לסייע לו לפנות לאנשי מקצוע בקהילה או לגורמי תמיכה ארציים כגון ער"ן בטלפון 1201 או באתר סה"ר . קו הסיוע של נט"ל תמיכה וסיוע נפשי לנפגעי טראומה זמין במספר 1800363363.