כמו כולנו, גם המוזיקאים הגדולים בעולם נאלצו להסתגר בבתיהם בחודשים האחרונים. בלי הופעות חיות, בלי טורים מסביב לעולם ובלי לפגוש את הקהל שכל כך השתוקק למוזיקה חיה. אבל הקורונה לא עצרה את המוזיקאים מלהוציא סינגלים ואלבומים חדשים, לצלם קליפים מושקעים ולעבוד על יכולות ההופעה בזום שלהם. את כל אלו ומה שהיה ב-2020 רגע לפני פרוץ המגיפה חגגו הלילה (א') ב-VMA - טקס פרסי המוזיקה של MTV.
2 צפייה בגלריה
ליידי גאגא ואריאנה גרנדה
ליידי גאגא ואריאנה גרנדה
ליידי גאגא ואריאנה גרנדה ב-VMA
(צילום: AP/MTV)
בהתאם למצב ולמגבלות הריחוק החברתי, הטקס בהנחייתה של השחקנית קיקי פאלמר התקיים במקומות שונים ברחבי ניו יורק. לא היה שטיח אדום ומפואר כפי שהכרנו משנים קודמות, מחיאות הכפיים הוקלטו מראש, וגם אחורי הקלעים נאלצו להצטמצם למינימום משתתפים ככל האפשר. "אני לא יודעת אם הייתי האפשרות הראשונה של MTV", אמרה פאלמר בתחילת הטקס, "או שהייתי היחידה שאמיצה מספיק לעשות את זה בזמן מגיפה עולמית".
אבל לא רק הקורונה השפיעה על אופי הטקס. חודשים בודדים לפני הבחירות לנשיאות ארצות הברית, האקלים הפוליטי שמתסיס את המדינה היה חלק אינהרנטי מהטקס מהרגע בו התחיל. "אנחנו כל הזמן מדברים כמה קשה הייתה 2020, אבל היו גם כמה רגעים מדהימים שנתנו לדור שלי תקווה", המשיכה פאלמר, "ראינו גיבורים שעושים מעל ומעבר, בין אם הם נוסעים במשאית הובלה, עובדים בסופר או בבית החולים. ועם תנועת Black Lives Matter ראינו את הדור שלנו מתעלה על עצמו ויוצא לרחובות כדי לוודא שהקולות שלנו נשמעים". פאלמר התייחסה לירי שהתרחש השבוע בקנושה, ויסקונסין, בו שני מפגינים נרצחו על ידי בן 17, ואמרה: "זו רק עוד דוגמה מזעזעת לכך שאנחנו לא יכולים להפסיק. אנחנו לא יכולים לסבול אלימות משטרתית או חוסר צדק. אנחנו חייבים להמשיך להילחם כדי לשים סוף לגזענות במערכת. אתם מנהיגי התנועה הזו. אנחנו. האנשים שצופים הערב. זה הזמן שלנו לעשות את השינוי שאנחנו רוצים לראות. אנחנו צריכים להיות בזה יחד, ומוזיקה גורמת לנו לעשות את זה. מוזיקה עוזרת לנו להחלים".
2 צפייה בגלריה
מיילי סיירוס
מיילי סיירוס
מיילי סיירוס במחווה ל-Wrecking Ball
(צילום: VIACOM/REUTERS)
את המונולוג סיימה פאלמר עם הקדשת הטקס לשחקן צ'דוויק בוזמן, שמת ביום שישי האחרון מסרטן המעי הגס. "הוא היה שחקן שהכישרון והתשוקה שלו היוו השראה לכל המעריצים בהם נגע ולכל מי שהוא נתקל בו", היא אמרה. "הוא היה גיבור אמיתי - לא רק על המסך, אלא בכל מה שהוא עשה. ההשפעה שלו תחיה לנצח". כיוון שהטקס התקיים במתכונת קורונה, חלק מנאומי קבלת הפרסים הוקלטו מראש ולכן הזוכים לא יכלו להתייחס למותו בטרם עת של השחקן בן ה-43. ההתייחסות הנוספת היחידה הייתה בהופעת הבלאק אייד פיז שסגרה את הטקס, כשוויל איי אם צעק "וואקנדה לעד!", והתייחס להופעתו של בוזמן בסרט "הפנתר השחור".
היעדרו של אולם טקסים מסודר הפך את מארגני ה-VMA ליצירתיים במיוחד וסיפק כמה מההופעות היותר מרשימות שנראו על המסך לאחרונה. דה וויקנד, לדוגמה, התחיל את Blinding Lights (עליו זכה בפרס קליפ השנה) במסדרון חשוך ממנו יצא לגג בניין עוצר נשימה כשמטח זיקוקים מתפוצץ בנהר מאחוריו. ליידי גאגא התחילה את ההופעה שלה כשהיא יושבת בסלון מול הטלויזיה עם מסכת אב"כ ומשם יצאה לשואו מלא רקדנים בו ושרה את להיטיה Enigma, Chromatica II, 911, Stupid Love, וצירפה לשורותיה את אריאנה גרנדה (גם היא מצוידת במסכה), ששרה איתה בבכורה טלוויזיונית עולמית את הדואט החדש שלהן, Rain on Me.
גאגא וגרנדה קטפו כל אחת מהן ארבעה פרסים בטקס, כמו גם להקת הבנים הקוריאנית BTS, שהופיעו בטקס עם Dynamite, השיר החדש שלהם (והראשון באנגלית), שרק לפני שבועיים שבר את שיא הצפיות ביוטיוב לסינגל חדש ביממה אחת. מיילי סיירוס הופיעה לבד על הבמה עם שירה החדש, Midnight Sky, והתנדנדה על כדור דיסקו ענק כמחווה לקליפ של Wrecking Ball מ-2013. הזמר הקולומביאני מאלומה, שזכה בפרס הלטיני הטוב ביותר יחד עם ג'יי באלווין על Qué Pena, הופיע עם הלהיט Hawai על בימת דרייב אין, ממנה ירד לקהל שצפה בו ממכוניות חונות.
ההפתעה הגדולה בערב הייתה ההתעלמות המוחלטת מבילי אייליש שלא זכתה באף פרס מתוך השישה שהייתה מועמדת עליהם. גם טיילור סוויפט, שהייתה מועמדת לחמישה פרסים, זכתה רק באחד - פרס הבימוי הטוב ביותר מהבית על הקליפ של The Man - קטגוריה חדשה שנוספה השנה בעקבות הקורונה. סוויפט הקליטה נאום מביתה ואמרה: "זה הקליפ הראשון שביימתי ואני כל כך אסירת תודה על כך". בנוסף לפרס הבימוי מהבית, נוספו לטקס קטגוריות חדשות נוכח המצב - הקליפ הטוב ביותר מהבית שניתן לאריאנה גרנדה וג'סטין ביבר על השיר Stuck with U, הופעת הבידוד הטובה ביותר שניתנה ללהקת הבנים הלטינו-אמריקנית CNCO על ההופעה MTV Unplugged At Home, וכן הקליפ למטרה הטובה שניתן ל-H.E.R על I Can’t Breathe.
פרס נוסף שנכנס השנה לטקס הוא ה-TriCon שניתן לליידי גאגא על הקריירה הענפה שלה כמוזיקאית, שחקנית, פילנתרופית ואייקון אופנה. רבים פנו לטוויטר בשאלה מהו אותו פרס חדש, והאם MTV המציאו אותה במיוחד עבורה. ועדיין, זה לא מנע מגאגא להתרגש מקבלתו. "מעולם לא דמיינתי שאקבל פרס שמכבד אותי בכל כך הרבה תחומים שיש לי תשוקה אליהם", היא אמרה בנאום הקבלה, "זה חשוב לי יותר ממה שאתם יכולים לדמיין".
רשימת הזוכים:
אמן השנה: ליידי גאגא
שיר השנה: Rain On Me, ליידי גאגא ואריאנה גרנדה
שיתוף הפעולה הטוב ביותר: Rain On Me, ליידי גאגא ואריאנה גרנדה
פריצת השנה: דוג'ה קאט
ההרכב הטוב ביותר: BTS
קליפ השנה: Blinding Lights, דה וויקנד
קליפ הפופ: On, של BTS
קליפ ההיפ הופ: Savage, מייגן די סטליון
קליפ האר נ' בי: Blinding Lights, דה וויקנד
קליפ הקיי פופ: On, של BTS
הקליפ הלטיני: Qué Pena, מאלומה וג'יי באלווין
קליפ הרוק: Orphans, קולדפליי
הקליפ האלטרנטיבי: Bloody Valentine, מאשין גאן קלי
הקליפ הטוב ביותר מהבית: Stuck with U, אריאנה גרנדה וג'סטין ביבר
הופעת הבידוד הטובה ביותר: MTV Unplugged At Home, של CNCO
הקליפ למטרה הטובה: I Can’t Breathe, של H.E.R
פרס הטריקון: ליידי גאגא
ערוץ MTV ישראל (אפיק 75 ב-yes ואפיק 189 ב-HOT) ישדר את הטקס עם כתוביות בעברית ביום שני ה-31.8 בשעה 21:00, שידורים נוספים ביום חמישי ה-3.9 בשעה 18:00 וביום שישי ה-4.9 בשעה 16:00