חגיגות 50 שנה לספר "מיץ פטל"
(אורי דוידוביץ')
מעטים האנשים שלא קראו בתקופת ילדותם (או הורותם) את "מיץ פטל", ספר הילדים שכתבה חיה שנהב ב-1970 והפך לקלאסיקת חובה בכל בית ישראלי. הספר, שעוקב אחר מסעם של אריה וג'ירפה המנסים לגלות את זהותו של מיץ פטל, ביקש להעניק לקוראים הצעירים שיעורים חשובים על סקרנות, חברות וקבלת האחר, ונחשב לרב מכר פופולרי מזה עשורים.
1 צפייה בגלריה
חיה שנהב
חיה שנהב
לא האמינה שיהפוך להצלחה. מחברת "מיץ פטל", חיה שנהב
(צילום: איתמר רותם)
לרגל חגיגות 50 שנה לצאתו, שנהב מספרת בריאיון לאולפן ynet כי בניגוד להצלחתו הגדולה של "מיץ פטל" בהמשך הדרך - ההתחלה שלו הייתה קשה. הספר אף עורר התנגדות מצד הסביבה - והיא חששה שיהפוך לכישלון גמור. "ההתחלה לא הייתה קלה, לא קיבלו את הספר. לא המורים, לא הגננות, לא ההורים. הם לא הבינו מה הטיפשות הזאת", היא מספרת.
הספר יצא בשנת 1970 בהוצאת עם עובד. שנים אחרי שיצא, גילתה שנהב כי מנכ"ל ההוצאה כתב לעורך הראשי שלה: "אמש קראתי את הספר החדש 'מיץ פטל' וחשבתי שחבל מאוד שהוצאנו את הספר הזה", והוסיף בדאגה: "הספר הזה לא יימכר". ולמרות חששות אנשי ההוצאה, הספר נמכר ואז ועד עצם היום הזה וילדים יודעים לצטט חלקים שלמים ממנו: "ילדים יודעים את זה בעל פה, חלקים חלקים. שורות שורות או תמונות תמונות", מעידה שנהב.
בעוד שעבור רבים היא מזוהה בעיקר עם "מיץ פטל", במהלך השנים פרסמה המחברת עשרות ספרים ואף כתבה שניים משירי הילדים האהובים בכל הזמנים - "גברת עם סלים" ו"אדון שוקו". את כל יצירותיה היא אוהבת בדיוק באותה מידה ושומרת על מסתורין בנוגע ליצירה האהובה, בדיוק כמו דמותו של מיץ פטל.