בדצמבר 2019 נפל דבר בישראל: תאגיד השידור הציבורי החליט לפרוש מהוועדה למדרוג. הטענה המרכזית של "כאן" הייתה היעדר מדידת הצפייה בדיגיטל במסגרת שקלול הנתונים. מאותו רגע, הפסיקו להיחשף נתוני הצפייה של כאן.
במקרה או שלא במקרה, דווקא מאז שפרסום הנתונים נעצר - ב"כאן" זכו לכמה הצלחות משמעותיות, לפחות מבחינת השיח התקשורתי. "טהרן", "מנאייכ", "שעת נעילה", "חזרות" ו"המפקדת" - סדרות דרמה שהצליחו לשקם את תדמיתו של השידור הציבורי בישראל.
4 צפייה בגלריה
מתוך "חזרות"
מתוך "חזרות"
מתוך "חזרות"
(צילום: ורד אדיר)
בהיעדר נתוני צפייה שקופים, הדרך היחידה להעריך את הצלחת הסדרות הללו הייתה שיעורי הצפייה שלהן בפלטפורמות דיגיטליות שונות (ובעיקר ביוטיוב, למרות שלא כולן עלו באתר). ואכן, הרבה מהן זכו שם למספרים מכובדים של צפיות. אולם נתוני הצפייה בטלוויזיה, שהגיעו לידי ynet ונחשפים כעת לראשונה, מגלים תמונת מצב עגומה יותר: שיעורי צפייה נמוכים משמעותית מהערוצים המסחריים, גם לסדרות המדוברות ביותר.
כך, למשל, הנתון הגבוה ביותר של אותן סדרות שייך לפרק השביעי של "טהרן" - שזכה לרייטינג של 13.4%. הממוצע העונתי של הסדרה הגיע ל-10.5%. לשם השוואה, "השוטרים" של קשת סיימה את העונה עם ממוצע של 18.8%, ו"בלקספייס" של רשת עם 11.7%. "טהרן", יש לציין, לא עלתה ליוטיוב בגלל הסכם המכירה לאפל tv פלוס, אבל כן נחשפה בפלטפורמות הדיגיטל של כאן. בימי השידור שלה היא התמודדה בין היתר מול תוכניות כמו "חשיפה", "המטבח המנצח", "הישרדות" ו"אמבוש".
4 צפייה בגלריה
מתוך "טהרן"
מתוך "טהרן"
מתוך "טהרן"
(צילום: באדיבות כאן 11)
גם "שעת נעילה", אחת הסדרות המדוברות בטלוויזיה בשנה האחרונה עם השקעה חסרת תקדים בקנה מידה ישראלי (תקציבה עמד על כ-23 מיליון שקלים), זכתה לרייטינג מרשים ביחס לתאגיד - והיא סיימה עם ממוצע של 10.2%, כשפרק הבכורה רשם את נתון השיא: 10.8%. "שעת נעילה" התמודדה מול תוכניות כמו "הזמר במסכה", "נינג'ה ישראל", "המקור" ו"המירוץ למיליון". כמו "טהרן", גם סדרה זו לא עלתה ליוטיוב, בגלל המכירה ל-HBO מקס.
אם בשני המקרים שצוינו הנתונים היו גבוהים יחסית, המצב שונה מאוד כשבוחנים את סדרות הדרמה המדוברות האחרות של התאגיד בשנתיים האחרונות. "מנאייכ" הסתפקה בממוצע עונתי של 5.7%, עם נתון שיא של 7.4% (בפרק הרביעי). גם זה נתון גבוה ביחס לסדרות אחרות של התאגיד, כשממול שודרו בערוצים המסחריים "הישרדות" ו"המטבח המנצח".
במקרה של "חזרות", הזוכה הגדולה של טקס פרסי האקדמיה לטלוויזיה באפריל האחרון, המספרים היו אף יותר נמוכים: הממוצע העונתי עמד על 3.1% בלבד, ופרק הסיום רשם את נתון השיא - 6.5%. הסדרה שיצרו נועה קולר וארז דריגס ניצבה מול תוכניות כמו "נינג'ה ישראל", "מאסטר שף", "אהבה חדשה" ו"בלקספייס".
4 צפייה בגלריה
מתוך "שעת נעילה"
מתוך "שעת נעילה"
מתוך "שעת נעילה"
(צילום: ורד אדיר)
הסדרה "מותק בול באמצע", שלא נהנתה מבאזז דומה לזה של "חזרות", השיגה ממוצע גבוה יותר, שעמד על 4%. סדרה נוספת של התאגיד שעוררה באזז גדול הייתה "המפקדת", שסיימה עם ממוצע של 4.3%. עם זאת, בכמה מקרים פרקיה שודרו רק בדיגיטל בעקבות מבצע "שומר החומות". כשכן שודרה בטלוויזיה, היא התמודדה מול "מאסטר שף", "עובדה", "זוג מנצח" ו"משחקי השף".
סדרות דרמה אחרות ופחות מדוברות של התאגיד רשמו נתונים יותר נמוכים: כך למשל "מונא" שזכתה לממוצע עונתי של 1.9%, והדרמה "אחד על אחד" בכיכובו של תומר קאפון עם ממוצע עונתי של 2% בלבד.
נתון מעניין נוסף מגיע דווקא מהגזרה החדשותית, שבה נתוני הצפייה בדיגיטל לאורך זמן לא משמעותיים: בסבב הבחירות האחרון במרץ 2021, מדגם הבחירות של כאן הניב 4.7% בלבד - לעומת 29.2% בקשת ו-16.9% ברשת.
נתוני הפריים טיים של 2020 עבור תאגיד השידור עומדים על 3.5% בממוצע, כשממוצע הערוצים המסחריים גבוה בהרבה: 17.1% בקשת ו-10.6% ברשת.
4 צפייה בגלריה
מתוך "המפקדת"
מתוך "המפקדת"
מתוך "המפקדת"
(באדיבות כאן)
יש לציין כי ההחלטה של תאגיד השידור הציבורי לעזוב את הוועדה למדרוג - ובכך למעשה להפסיק לחשוף את נתוני הרייטינג שלו - עוררה את זעמם של הערוצים המסחריים. "ערוץ ציבורי שחי מכספי ציבור ולא משקף את הנתונים שלו לצופים זה דבר שלא יעלה על הדעת", אמרו גורמים שם. מאידך, בתאגיד, שלא לייחוס טוענים כי מדובר בשיטת מדידה מיושנת שלא כוללת את נתוני הדיגיטל ולכן היא חסרת כל משמעות בעידן הטכנולוגי.
שיטת המדידה כיום בישראל נעשית באמצעות מכשיר הפיפלמיטר, מעין ממיר שנמצא אצל 700 משפחות בישראל, שהן למעשה המדגם המייצג של כלל אזרחי ישראל. כ-2,000 אנשים מספקים את המדגם לנתוני הצפייה של מיליוני הצופים בישראל. יש לציין כי השיטה הזאת מקובלת מאז החלה המדידה בישראל ב-1998, ולפיה משולמים כספי הפרסומות לערוצים המסחריים.
למרות הנתונים הנמוכים יחסית לשידור עצמו, כשבודקים את נתוני הצפיה של "מנאייכ", "המפקדת" ו"חזרות" ביוטיוב - ניתן לראות נתונים גבוהים יחסית של מאות אלפי צפיות לפרקים בודדים. עם זאת, יש לציין כי ביוטיוב נמדדת הצפייה החל מהשניות הראשונות, לעומת הפיפלמיטר שמתחיל למדוד רק אחרי 3 דקות.
בפרק הראשון של "מנאייכ" ביוטיוב נרשמו 908 אלף צפיות, כשהוא עלה לאוויר לפני כעשרה חודשים. לעומתו, הפרק הראשון של "אחד על אחד" שעלה לפני כחמישה חודשים עומד על 164 אלף צפיות בלבד. לשם השוואה, הפרק הראשון של "בני אור" ששודרה ב-yes ועלתה ליוטיוב לפני כחודש זכתה ל-1.4 מיליון צפיות בעמוד הרשמי. הפרק הראשון של "מלכת היופי של ירושלים", שעלה ליוטיוב לפני כשבועיים, עומד על 103 אלף צפיות.
הפרק הראשון של "חזרות" שעלה ליוטיוב לפני שבעה חודשים עומד על 508 אלף צפיות, ואילו האחרון שעלה לפני כחמישה חודשים עם 319 אלף צפיות. הפרק הראשון של "המפקדת" שעלה ליוטיוב לפני כחודש זכה למיליון צפיות, בעוד שהפרק האחרון, שעלה לפני כשלושה שבועות, עם 553 אלף צפיות.
בכאן מדדו גם באופן בלתי מבוקר את הסדרות שלהם באתר ובאפליקציה. כך, לדוגמה, לפי המספרים שלהם - בפרק הראשון של "מנאייכ" צפו 424 אלף איש ובפרק האחרון כ-200 אלף איש. על פי נתוני התאגיד, בפרק הראשון של "חזרות" צפו כ-400 אלף איש, ובפרק הסיום 238 אלף איש. בפרק הפותח את "שעת נעילה" צפו מעט יותר ממיליון איש, בעוד שבפרק האחרון 467 אלף איש. יש לציין כי גם קשת וגם רשת משדרות את תוכניהם באתרי האינטרנט שלהם, אולם נתוני הצפייה אלה לא מתפרסמים.
מתאגיד השידור "כאן" נמסר בתגובה: "מדידה אמיתית כוללת את צופי הדיגיטל בכל זמן ובכל מקום. התוכן עולה לכל הפלטפורמות והצופים בוחרים כאן. המדידה המיושנת של הקופסה בסלון משרתת אך ורק את האינטרסים של הערוצים המסחריים".