ב-1986, "סאטרדיי נייט לייב" העלו מערכון שבו ויליאם שאטנר, קפטן קירק מ"מסע בין כוכבים", מגיע לענות על שאלות בכנס של מעריצי הסדרה - אירוח שהופך לנאום נזיפה בקהל הטרקרים (מעריצי הסדרה), שלפיו הגיע הזמן שהם ימצאו לעצמם חיים. "יש עולם שלם בחוץ!", הוא זעק. "הפכתם עבודה שפעם התפרנסתי ממנה במשך כמה שנים לבזבוז זמן קולוסאלי". המערכון הפך לאחד הפופולרים בתולדות התוכנית והוא רלוונטי היום לא פחות - אם לא יותר. שירותי הסטרימינג והאינטרנט הפכו סדרות עבר למוצר נגיש ואפשרו לקהילות שלמות של מעריצים להתכנס סביבן. אבל עבור השחקנים, שממוקמים בחזית הסדרה ועבור המעריצים הם פניה, לא פעם מדובר בעוד עבודה שהם רוצים להשאיר מאחור ברגע שהבמאי צועק את הקאט האחרון, ולעבור הלאה לפרויקט הבא.
עם זאת, טרנד שהפך ליותר ויותר פופולרי בשנים האחרונות מגלה כי ישנם שחקנים שדווקא שמחים להמשך לתרום את חלקם לקשר שבין הצופים לסדרה גם אחרי סיומה - באמצעות הנחיית פודקאסטים, שבהם הם מסכמים את פרקי הסדרה ששיחקו בה (או במילים אחרות, עושים לה ריקאפ). ענף הפודקאסטים, שממילא נמצא בתאוצה, קיבל דחיפה נוספת באדיבות הקורונה שהשאירה הרבה שחקנים נטולי תעסוקה ספונים בביתם ותרים אחרי תעסוקה, ומנגד, משתמשי קצה רבים שנשארו בבית והחלו לצפות בסדרות עבר משנות ה-90 וה-2000 שחברות הסטרימינג - שהיו במקום הנכון בזמן הנכון - העלו לשרתים שלהן, מהלך שזיכה את הסדרות בפריחה והייפ מחודשים.
אבל מה הופך שחקנים שרגילים לדקלם תסריט למוכשרים בהנחיית פודקאסט - משרה שמצריכה כישורים שונים לחלוטין ממשחק ולא פעם פונה לקהל שונה לחלוטין? ומי מבטיח ששחקן שגילם דמות אהובה בסדרה יצליח לרתק אתכם במשך כמעט שעה? התשובה שעולה מהאזנה למבחר הפודקאסטים שהניח לרגלינו היקום היא שום דבר ואף אחד. האפיל של כוכבי טלוויזיה, זה שירתום את צופי הסדרה להאזנה ראשונה לפודקאסט, אינו מוטל בספק. אבל מה הלאה?
9 צפייה בגלריה
בוורלי הילס 90210 העונה החדשה
בוורלי הילס 90210 העונה החדשה
בוורלי הילס 90210 העונה החדשה
(צילום: Brian Bowen Smith/FOX באדיבות yes)

זונחים את המצלמות למען המיקרופונים

מסקירת ההיצע הנוכחי, אין מנוס מלקבוע שמעטים הם ההסכתים שמצליחים לשמור על רמה גבוהה או סבירה של מיקוד בעניין שלשמו התכנסנו: דיבור מעניין שהוא מעין חוויה משלימה לצפייה בסדרה, פלוס פינוקים בצורת אנקדוטות מאחורי הקלעים או ראיונות עם שחקנים אחרים ואנשי הפקה רלוונטיים. אפשר לקבל מצב שבו המעריצים האדוקים של הסדרה מכירים אותה טוב יותר מהשחקנים שעבדו בה, אבל רוב הפודקאסטים מתאפיינים בחוליים עגומים אחרים - שחקנים-מגישים שלא זוכרים כלום מהסדרה או מהצילומים, כישורי ריאיון גרועים כשזה מגיע לשיחה עם אורחים, שיחות משעממות וחנפניות עם אלה שכבר הסכימו להתארח, והנגע הגרוע מכל: שחקנים שמתייחסים להסכת כאל ספת הפסיכולוג שלהם ומלהגים על הכול חוץ מעל הסדרה שיש להם מנדט לדבר עליה.
הטרנד הרים את ראשו אי אז ב-2016, עם ההסכת המוערך West Wing Weekly, שכשמו כן הוא - עוסק ב"הבית הלבן". רישיקש הירוויי, מנחה פודקאסטים מוכר שהוא גם מוזיקאי ומפיק ומעריץ של הסדרה, פנה לשחקן ג'ושוע מלינה (שגילם בה את וויל ביילי) בבקשה לעצה מקצועית. אחרי כמה פרויקטים משותפים, הם החליטו להרים יחד פודקאסט שיחזור לשבע העונות של "הבית הלבן". שנתיים קודם לכן עלה ההסכת Gilmore Guys, שיזם קווין פורטר, מעריץ ותיק של "בנות גילמור", לרגל עליית כל העונות לנטפליקס, והוא צירף אליו את הקומיקאי דמי אדג'וייבה ("המקום הטוב"), שלא צפה בסדרה מעולם.
9 צפייה בגלריה
ג'ושוע מלינה
ג'ושוע מלינה
ג'ושוע מלינה
(צילום: Getty Images)
"בני גילמור", בתרגום חופשי, זכה לארח לא מעט אנשים מהסט של "בנות גילמור" והמגיש המוביל שלו הכיר את הסדרה לפרטי פרטים. אבל הירוויי, שהתארח בכמה פרקים, יצר בראשו מודל אחר שהפך לרלוונטי כשעלתה ההזדמנות להרים את "ווסט ווינג וויקלי" - מודל שישלב בין הרוח העולצת של "בני גילמור" לעדות מיד ראשונה שיביא מישהו ש"היה בחדר" כשהסדרה נוצרה. עם זאת, מלינה התלהב פחות מהרעיון לקחת חלק בפרויקט. העובדה שהוא הצטרף לקאסט הסדרה רק בעונה הרביעית ולא צפה בה מאז, עוררה אצלו חשש מהידענות המופלגת של הצופים-המאזינים. הוא גם לא בדיוק נמשך לצפייה בעצמו הצעיר משחק, אבל הירוויי ביקש ממנו רק דבר אחד: שיצפה בפרק הפיילוט של "הבית הלבן" - וזה כל מה שהיה צריך כדי לשכנע את מלינה לעלות על הסיפון.
הירוויי ומלינה השלימו אחד את השני ויצרו את מה שיתברר כציוות הנחייה מנצח - שחקן מהסדרה שיספק את נקודת המבט הפנימית (וכן, גם ישכנע שחקנים אחרים להתארח עד שימריא בכוחות עצמו) ואאוטסיידר שיביא את נקודת המבט של הצופה. המאזינים הגיעו כי "ווסט ווינג וויקלי" הציעה קונספט חדשני בצורת מנחה-שחקן, אבל נשארו כי הפרקים היו טובים. מלינה סיפר בריאיון כי לעומת ההקלטות, שמהן נהנה, הצפייה בפרקים הייתה מתישה, אבל הוא לא התעצל. ההסכת השתרע על פני 155 פרקים, שהאחרון שבהם שודר בינואר 2021 וכלל 30 (!) אורחים, בהם היוצר ארון סורקין והכוכב מרטין שין. הפרק צולם כדיון באולם עם קהל חי וחתם את ההסכת, שנחשב לאחד הטובים בתחומו. ומה היה על הבאים אחריו? הנה סקירה קצרה:

Fake Doctors, Real Friends

הסדרה: "סקראבס" המנחים: זאק בראף (ג'ון ג'יי.די. דוריאן) ודונלד פייסון (כריסטופר טורק) עלייה לאוויר: מרץ 2020 להאזנה: ספוטיפיי, אפל, אתר הפודקאסט
לא מעט מההצלחה של הסכת מהסוג הזה מבוססת על החברות האמיתית בין המנחים (לרוב מדובר בשניים), ובמקרה של בראף ופייסון - החברות האמיתית ביניהם ששרדה את העשור שחלף מאז ירידת הקומדיה המצליחה ששיחקו בה, הייתה אמורה להיות ערובה להצלחה, ולו חלקית. את הפרק הראשון של ההסכת העלו פייסון ובראף במרץ 2020, בדיוק כשהקורונה הכתה בעולם, אחרי שכתבו והלחינו בעצמם את הפתיח. ההתחלה הייתה סבירה עד מבטיחה, אבל אחרי שאיום הבידוד הוסר - ההסכת התדרדר והמאזין חש שהוא במקרה הרים את השפופרת במהלך שיחה בין השניים, שכבר מזמן לא מתמקדת בסדרה אלא עברה לאנקדוטות מדהימות כמו איך הבן של פייסון השתין בשיחים של בראף.
9 צפייה בגלריה
דונלד פייסון וזאק בראף
דונלד פייסון וזאק בראף
דונלד פייסון וזאק בראף
(צילום: AP)
פה ושם הם סוטים לדיונים על קונספירציות פוליטיות ואירועים אקטואלים - סם המוות של הסכתים שאמורים להיות רלוונטיים גם שנים קדימה. המאזינים מצידם מתלוננים על תוכן שיווקי בוטה מדי, על העובדה ששניהם לא מאפשרים לאורחים שלהם לסיים משפט ועל חפירות אינסופיות של פייסון על "מלחמת הכוכבים". ואם זה לא מספיק, כדי למלא את השעה פייסון ובראף הפכו ליועצים מטעם עצמם לקשת רחבה מאוד של נושאים, והם מקדישים את החלק האחרון של כל פרק למתן עצות למאזינים בנושאים שאינם קשורים כלל למשחק, טלוויזיה או אפילו לרפואה. בראיונות מוקדמים, בראף אמר שההסכת הוא הזדמנות מצוינת עבור פייסון לדבר איתו, מאחר והוא נוטה לסנן אותו בטלפון. בדיעבד, יכול להיות שהוא לא התבדח.

90210MG

הסדרה: "בוורלי הילס 90210" המנחות: ג'ני גארת' (קלי טיילור) וטורי ספלינג (דונה מרטין) עלייה לאוויר: נובמבר 2020 להאזנה: ספוטיפיי, אפל, אתר הפודקאסט
כנראה ההסכת הגרוע מכולם. "בוורלי הילס" היא אכן היסטוריה עתיקה וזה אולי מסביר את העובדה שגארת' לא זוכרת מאום - אבל כלום ושום דבר - מהפרקים או מהצילומים, והטענה כלפיה היא שהיא גם לא טורחת לצפות בפרקים לקראת הדיון עליהם בהקלטות. גארת' וספלינג מלרלרות בעיקר על הילדים שלהן ומקוננות ארוכות על העובדה שהן מתקרבות לגיל 50. דיבורים על הפרקים, שלא לומר על אינפורמציה חדשה, הם נדירים למדי, ואם כבר יש כאלה הם מלאים במידע שגוי. אורחים כמעט אין בנמצא, ספלינג היא הדוברת העיקרית בכל פרק והיא מתעקשת שהכל היה נפלא וכולם הסתדרו נהדר - מעט מוזר בהתחשב בשערוריית שאנן דוהרטי ובעובדה שדילן לא דיבר איתך עד יומו האחרון. נו גרדיואיישן פור יו!
9 צפייה בגלריה
ג'ני גארת' וטורי ספלינג
ג'ני גארת' וטורי ספלינג
ג'ני גארת' וטורי ספלינג
(צילום: AP)

Talking Sopranos

הסדרה: "הסופרנוס" המנחים: מייקל אימפריולי (כריסטופר מולטיסאנטי) וסטיב שיריפה (בובי בקליירי) עלייה לאוויר: אפריל 2020 להאזנה: ספוטיפיי, אפל, אתר הפודקאסט
"טוקינג סופרנוס" היא כנראה ממתק עבור הצופים הנאמנים והאדוקים של הסדרה, או כל אדם אחר שיצליח לשרוד את הפרקים שלה, שאורכים שעתיים וחצי כל אחד. לשיריפה ואימפריולי לוקח לפחות שעה להניע ולהגיע לסדרה עצמה - את המשחק המקדים שלהם הם מקדישים לנושאים כמו בישול ומשחקי שולחן. לטענת המאזינים, שיריפה הוא הבלתי נסבל מבין השניים, בעיקר כי הוא מרבה להשתלט על השיחה ולא מאפשר לאורחים או לאימפריולי להשלים משפט.
9 צפייה בגלריה
סטיב שיריפה ומייקל אימפריולי
סטיב שיריפה ומייקל אימפריולי
סטיב שיריפה ומייקל אימפריולי
(צילום: AP)
עם זאת, רק לאחרונה זכינו לקצת ג'וס בזכותם, כשבפרק שבו התארח הקומיקאי ריקי ג'רוויס, יוצר הגרסה המקורית והבריטית של "המשרד", השניים חשפו כי כוכב "הסופרנוס", ג'יימס גנדולפיני המנוח, קיבל שלושה מיליון דולר מרשת HBO כדי לסרב לתפקיד ב"המשרד" האמריקנית. "ג'ים התכוון לעשות את זה כי הוא לא עבד בתקופה ההיא, וכבר עברו כמה שנים מאז שהתוכנית הסתיימה", סיפר שיריפה. "אז הם בעצם שילמו לו רק כדי לשמור על המורשת של 'הסופרנוס' טהורה?", ג'רוויס הגיב משועשע. ובקיצור: מומלץ בעיקר לגרופיז אמיתיים, שמאושרים רק לשמוע שוב את הקולות מהסדרה שכה אהבו.

Zack to the Future

הסדרה: "הצלצול הגואל" המנחים: מארק פול גוסלאר (זאק מוריס) ודשיאל דריסקול (תסריטאי הסדרה המחודשת ומגיש סדרת האינטרנט "זאק מוריס הוא זבל") עלייה לאוויר: יולי 2020 להאזנה: ספוטיפיי, אפל
גוסלאר ודריסקול מקיימים לכאורה את הנוסחה המנצחת - שחקן ותסריטאי - שאמורה להציל את ההסכת הזה מלהג קטטוני. הנוכחות של דריסקול והדגש שהוא שם על התסריט מבטיחה מצד אחד שהשיחה אכן תעסוק בפרק שהיא אמורה לכסות, ושמפלס הבולשיט ההוליוודי יצנח פלאים. תודה לאל על זה, כי אם זה היה תלוי בגוסלאר כל מה שהם היו מדברים עליו בפודקאסט הזה היה מכוניות, תכונות של מכוניות וסוגים שונים של מכוניות. מצד שני, דריסקול מתעקש לחבוט שוב ושוב בגלגול המקורי של "הצלצול הגואל", שופט אותה בסנדרטים של ימינו, ולטענת המאזינים לא מחמיץ הזדמנות לשטוח את משנתו החברתית-פוליטית, עניין מתיש עבור אנשים שבסך הכל ביקשו לצרוך קצת נוסטלגיה. גוסלאר, אגב, לא צפה בסדרה מאז שכף רגלו ירדה מהסט לפני 25 שנה, אבל הוא הואיל וצפה בה לטובת ההסכת. תודה, מוריס.
9 צפייה בגלריה
מארק-פול גוסלאר
מארק-פול גוסלאר
מארק-פול גוסלאר
(צילום: AP)

Office Ladies

הסדרה: "המשרד" (הגרסה האמריקנית) המנחות: ג'נה פישר (פאם ביסלי) ואנג'לה קינסי (אנג'לה מרטין) עלייה לאוויר: אוקטובר 2019 להאזנה: ספוטיפיי, אפל, אתר הפודקאסט
לדברי קולין אנדרסון, מנהל Earwolf, חברת ההפקה של לא מעט פודקאסטים איכותיים, פישר וקינסלי הן המגישות החרוצות ביותר בז'אנר. לפני הקורונה והבידודים הן היו נפגשות באולפן ההקלטות של החברה כדי להקליט את הפרקים, מביאות את ארוחת הצהריים שלהן ומחממות אותה במיקרו. "האנשים במשרד היו קצת בהלם", מודה אנדרסון. גם הסלוגן של פישר וקינסי - "אנחנו לא המומחיות של המשרד, אלא אתם!" - מעיד ששתיהן הבינו מה תפקידן בכוח והגיעו כדי למלא אותו על הצד הטוב ביותר.
קינסי ופישר גם מקבלות אחוזים מההכנסות, ולדברי אנדרסון, 20 אחוז מהאנשים שהקשיבו לפודקאסט שלהן והורידו אותו היו בתולי פודקאסטים - עבורם זאת הייתה הפעם הראשונה שהם הקשיבו לאחד, מה שהפך אותן למגנט מעולה לקהל יעד חדש עבור החברה. אלא שמה שהתחיל נפלא הלך והתדרדר לשיחות "כמה היה נהדר לעבוד עם כולם וכמה כולם מצחיקים גם במציאות", או לשיח על החיים הפרטיים של השחקניות. כשיש דיבור על הפרקים עצמם הוא מסתכם בתקציר של הסצנות במקום בהוספת פרטים לא ידועים או אבחנות נבונות. ומוטיב בעייתי נוסף: הקולות של השתיים, בואו נודה, חורצים את עור התוף והופכים את ההאזנה לאתגר של ממש.

!Welcome to the OC, Bitches

הסדרה: "האו.סי" המנחות: רייצ'ל בילסון (סאמר רוברטס) ומלינדה קלארק (ג'ולי קופר) עלייה לאוויר: אפריל 2021 להאזנה: ספוטיפיי, אפל, אתר הפודקאסט
בדומה לדונלד פרייסון וג'ני גארת', מתברר שגם רייצ'ל בילסון סובלת מאמנזיה קלה כשזה מגיע לסדרה שפירסמה אותה. קלארק אומנם נושאת את השידור על כתפיה ובילסון משתרכת אחריה, אבל גם זה לא מציל את ההסכת מתהומות השעמום. ההסכת מתאפיין בדיבור כללי להפליא שבו כולם מדגישים ללא הרף כמה היה כיף לעבוד על הסדרה, אבל לא מצליחים להיזכר מה הכיף הזה כלל וממה הם כל כך נהנו. בילסון, לזעמם של המאזינים, מתחמקת מלדבר על היחסים שהיו לה עם אדם ברודי (שגילם את סת' כהן האגדי), למרות שברור שהיחסים האלה יהוו חלק בלתי נפרד מהדיבור על הסדרה.
9 צפייה בגלריה
מלינדה קלארק ורייצ'ל בילסון
מלינדה קלארק ורייצ'ל בילסון
מלינדה קלארק ורייצ'ל בילסון
(צילום: Donato Sardella/WireImage for CHANEL/GettyimagesIL)

I Am All In

הסדרה: "בנות גילמור" המנחה: סקוט פטרסון (לוק דיינס) ושלל מפיקים אנונימיים עלייה לאוויר: מאי 2021 להאזנה: ספוטיפיי, אפל, אתר הפודקאסט
סקוט פטרסון בן ה-62 שבר לא מעט לבבות כשגילם את האון-אוף בויפרינד של לורליי גילמור, אבל למרבה הצער כמגיש פודקאסט הוא, איך לומר זאת, שובר אותם קצת פחות. קונספט הצפייה החוזרת מבלבל את פטרסון ובין היתר מתברר שהאיש לא אוחז בכישרון לראיין אנשים. בהיעדר עזר כנגדו, אין מי שיציל אותו מהמשפטים סתומים או משיחות שאיבדו את הציר. התוצאה היא הסכת מפוזר, נטול אבחנות או מבנה, כל מה שהוא לא "בנות גילמור", למורת רוחם של המעריצים שכמהים לחוויה מתקנת לריבוט של נטפליקס. ואם כבר מדברים על זה, הסאונד מזעזע. תשתפרו.
9 צפייה בגלריה
סקוט פטרסון
סקוט פטרסון
סקוט פטרסון
(צילום: AP)

Drama Queens

הסדרה: "מגרש ביתי" המנחות: הילארי ברטון (פייטון סויר), בת'אני ג'וי לנז (היילי ג'יימס סקוט) וסופיה בוש (ברוק דיוויס) עלייה לאוויר: יוני 2021 להאזנה: ספוטיפיי, אפל
אומנם עד לרגע זה הוקלטו רק שלושה פרקים וצריך לקחת בחשבון שלהסכתים מהסוג הזה יש נטייה להתנוון עם הזמן, אבל בינתיים עושה רושם ששלוש הנשים מצליחות להניח את דעתם של המעריצים ולספק את הסחורה - התייחסות לפרקים, זרימה מצחיקה, אבחנות כלליות וסיפורים מאחורי הקלעים. הדינמיקה ביניהן עובדת והן מאפשרות זו לזו לדבר ולא סוטות מהנושא. יו גו גירלז!
9 צפייה בגלריה
הילארי בורטון, סופיה בוש ובת'אני ג'וי לנז
הילארי בורטון, סופיה בוש ובת'אני ג'וי לנז
הילארי בורטון, סופיה בוש ובת'אני ג'וי לנז
(צילום: Lawrence Lucier/FilmMagic/GettyimagesIL)