כשבוע לאחר פתיחתו, פסטיבל דוקאביב ה-22 הכריז הערב (ד') על הזוכים בתחרות הישראלית והבינלאומית. "אהבה זאת לא היתה", סרטה של מיה צרפתי (שישודר ב-yes דוקו), הוא הזוכה בפרס פרנק לאוי לסרט הישראלי הטוב ביותר, כמו גם במענק שיווק מיוחד לאוסקר האמריקני בסך 100 אלף שקל.
בנימוקי חבר השופטים נכתב כי מדובר ב"סיפור נדיר בעוצמתו הדרמטית, שנפרש בהדרגה וביד בוטחת, באמצעות דמויות כובשות לב, עריכה מעולה ועיבוד מקורי ומבריק של צילומי ארכיון. הסרט מהלך לכל אורכו על התפר המצמרר שבין קורבן לתוקפן, ומצליח להביא בו בזמן תיעוד חשוב ורב עוצמה של זוועות המלחמה, עדויות מלאות חיים, עיסוק בזיכרון ושכחה, ושאלות נוקבות על כוחה המתעתע של האהבה".
3 צפייה בגלריה
מתוך הסרט "אהבה זו לא היתה"
מתוך הסרט "אהבה זו לא היתה"
מתוך הסרט "אהבה זו לא היתה"
(צילום: רונית פורת)
"אהבה זאת לא היתה" עוסק בסיפור אהבה טרגי בין הלנה, אסירה צעירה, סוערת ומלאת חיים, שנלקחת למחנה המוות אושוויץ. שם פורש עליה את חסותו סוהר בשם פרנץ וונטש, קצין אס.אס בכיר שמתאהב בה ובקולה המהפנט. 30 שנה לאחר מכן, הלנה מקבלת מכתב מאשתו של וונטש, המתחננת בפניה לבוא להעיד לטובתו במשפט המתנהל נגדו בווינה.
בפרס הסרט הבינלאומי הטוב ביותר בסך 20 אלף שקל זכה "קולקטיב" הרומני, סרטו של אלכסנדר ננאו, העוקב אחר צוות עיתונאים בבוקרשט שקיבל מידע חסוי: השריפה במועדון "קולקטיב", שגבתה עשרות קורבנות, היא רק קצה קצהו של קרחון ענק המסתיר מעילות בסכומים דמיוניים ומערכת בריאות רקובה. למרות השמצות והתנכלויות המציגות אותם כאויבי הציבור, העיתונאים אינם מרפים עד ששרשרת התגליות שלהם מובילה לנפילת הממשלה.
על "קולקטיב" של ננאו אמר חבר השופטים כי "סרטו העשוי ביד בוטחת ובמלאכת מחשבת, מגולל סיפור מותח ומרתק מתחילתו ועד סופו. האופן שבו גיבוריו מתמודדים בעקשנות ובלהט של יחידים במכונה המשומנת של השחיתות השלטונית, יוצר חוויה קולנועית מלאת עוצמה. הניצול השיטתי של המשאבים האנושיים, על ידי מנגנוני המדינה המונעים מתאוות בצע, מובע בסרט חשוב זה באופן לוקאלי ואוניברסלי כאחד".
בפרס יוסי קאופמן לבימוי, כמו גם בפרס הצילום, זכו יפים גרבוי ודניאל בינסטד, על סרטם "מלחמתה של רעיה סינצינה". הסרט, שישודר בכאן, מתמקד בבמאי צעיר שפוגש ומתעד את גיבורת מלחמה סובייטית בת 94 מחולון שלחמה במצור על לנינגרד, וכעת פותחת בפניו דלתות לעולם של דור הלוחמים ההולך ונכחד. עם ההתקרבות של השניים הוא הופך מסרט על מלחמה ואובדן לסיפור של אהבה וחברות.
3 צפייה בגלריה
מתוך "מלחמתה של רעיה סינצינה"
מתוך "מלחמתה של רעיה סינצינה"
מתוך "מלחמתה של רעיה סינצינה"
(צילום: דניאל בינסטד)
"גשם בעיניים" סרטו של רון עומר בהפקת שולה שפיגל ודנה עדן ("טהרן"), זכה בפרס ראש העיר תל אביב-יפו לסרט הביכורים. הסרט מגולל את סיפור חייה של הסופרת דבורה עומר, אימו של יוצר הסרט, שחוזר לימיה כילדה בת 11 בקיבוץ מעוז חיים של 1943, שהתייתמה מאמה לאחר שזו נמצאה ירויה בראשה. "גשם בעיניים" ישודר ב-HOT8.
בתחרות עומק השדה זכה הסרט "סיבוב בטוקיו", של אילה בקה ולואיז למואן, על האדריכל היפני המוביל ריואה נשיזאווה, במהלך מסע הרפתקאות בטוקיו. פרס העריכה בתחרות הישראלית הוענק לתור בן מיור על סרטו "שלושה יוסי" (שישודר בכאן) - שחוזר לילדים מהסרט "שני יוסי" (שהוקרן בדוקאביב הראשון), שיחד עם משפחותיהם נזרקו מביתם ונאלצו פלשו לבניין נטוש והרוס ביפו. הסרט החדש בודק מה עלה בגורלם והאם לילדים שגדלו בעוני ובמצוקה ישנו סיכוי לפרוץ החוצה.
3 צפייה בגלריה
מתוך "גשם בעיניים"
מתוך "גשם בעיניים"
דבורה עומר מתוך "גשם בעיניים"
(צילום: דן הדני)
פסטיבל דוקאביב נערך בשנתו ה-22 בצל הקורונה, ושילב לראשונה הקרנות סרטים מקוונות מהמסך הביתי לצד הקרנות דרייב אין, הופעות חיות, אירועי תעשייה ומפגשים עם יוצרים - הכל תחת מגבלות המגפה. בסרטי הפסטיבל ניתן יהיה להמשיך לצפות במתכונת המקוונת עד סוף חודש ספטמבר.