תפנית מפתיעה בפרשה שהסעירה את העולם: בית המשפט העליון בפנסילבניה הודיע היום (ד') על ביטול הרשעתו של הקומיקאי ביל קוסבי בעבירות מין, לאחר שנקבע כי ההליך שהתנהל נגדו ב-2018 היה בלתי תקין. כתוצאה מכך, קוסבי בן ה-83 שוחרר באופן מידי מהכלא לאחר כשנתיים של מאסר, מתוך עשר שאמור היה לרצות. בנוסף, הוא לא יוכל להישפט פעם נוספת על אותה פרשה.
2 צפייה בגלריה
תמונת הכלא של ביל קוסבי
תמונת הכלא של ביל קוסבי
תמונת הכלא של ביל קוסבי
(AP Images)
בית המשפט הסביר כי התובע המחוזי בפנסילבניה הפר את הבטחת קודמו להימנע מהעמדתו לדין של קוסבי על סמך דברים שאמר במהלך עדות מפלילה שנתן במסגרת אחרת - זו של משפטו הפלילי. לפי הדיווחים, התובע הקודם קיווה כי הדברים של קוסבי יוכלו לשמש את התביעה במסגרת התיק האזרחי שניהלה נגדו המתלוננת אנדריאה קונסטנד. עם זאת, ההסכם בין התובע הקודם לבין קוסבי ככל הנראה לא תועד באופן רשמי, ובסופו של דבר אותה עדות מדוברת, שקוסבי חשב כאמור שאינה יכולה להרשיע אותו, קיבלה מקום מרכזי בהרשעתו.
בספטמבר 2018, בתום הליך משפטי שנמשך שנים, בית המשפט האמריקני שפט את ביל קוסבי לשלוש עד 10 שנות מאסר. חודשים ספורים לפני כן, קוסבי הורשע בסימום ובתקיפה של קונסטנד בשנת 2004. קוסטנד, עובדת לשעבר בקבוצת כדורסל הנשים של אוניברסיטת טמפל שבפילדלפיה, טענה כי קוסבי, בוגר האוניברסיטה ואחד מתורמיה, סימם אותה והתעלל בה בביתו שליד פילדלפיה. מנגד טען קוסבי כי המפגשים עמה נעשו בהסכמה.
2 צפייה בגלריה
ביל קוסבי
ביל קוסבי
ביל קוסבי
(צילום: רויטרס)
בעקבות תלונתה של קונסטנד, עשרות נשים - בהן שחקניות ודוגמניות - טענו כי קוסבי הטריד גם אותן מינית וחלקן אף האשימו אותו באונס. הן תיארו הטרדות ותקיפות שנפרשו לאורך 40 שנה. בשנת 2005 נחשף תצהיר של קוסבי שבו הודה בין השאר כי רכש סמי הרדמה מתוך כוונה לתת אותם לנשים צעירות שעמן רצה לקיים יחסי מין, וכי נתן את החומר לאישה אחת לפחות.
ההליך המשפטי נגד הקומיקאי, שמוכר בעיקר בזכות הסדרה "משפחת קוסבי" בכיכובו, נמשך שנים ולמרות הסיפורים הרבים שנחשפו עליו - התובעת היחידה שתלונתה הגיעה לבית המשפט הייתה קונסטנד. קוסבי, שחשף כי התעוור לחלוטין, נמנע במהלך הדיונים מלעלות לדוכן העדים. משפטו הקודם נפסל בעבר לאחר שחבר המושבעים נקלע למבוי סתום בתום דיונים של שישה ימים ולא הגיע להכרעה.
בעקבות ההחלטה המפתיעה של בית המשפט היום, החלו להגיע התגובות. ויקטוריה ולנטינו, שהאשימה בעבר את קוסבי בהטרדה, צוטטה ברשת ABC: "הבטן שלי מתהפכת ואני במצוקה עמוקה. הוא סוציופת, הוא אנס סדרתי". מתלוננת נוספת נגד קוסבי, ג'ניס בייקר קיני, אמרה: "זה קצת פוצץ לי את הבועה לגבי כל הדברים שהקבוצה שלנו השיגה בשביל נשים אחרות".
העיתונאית האמריקנית אי. ג'ין קרול, שטענה שנשיא ארצות הברית לשעבר, דונלד טראמפ, תקף אותה מינית לפני יותר משני עשורים בחדר הלבשה של חנות בניו יורק, הגיבה בטוויטר: "זו הסיבה שבגללה נשים לא מתלוננות". השחקנית פלישיה ראשד, שגילמה את אשתו של קוסבי ב"משפחת קוסבי", דווקא התייצבה לצדו בפוסט באינסטגרם: "סוף סוף! טעות נוראית מתוקנת - עיוות הדין נפתר".