לפני שנים רבות, כך מספרות האגדות, היה לנו בארץ ישראל יום חג מיוחד בשם "יום האם". ביום הזה, הילדים היו מפנקים את אימא כהוקרה על עבודתה הקשה (והשקופה) במהלך כל ימות השנה. הם היו מגישים לה בהפתעה ארוחת בוקר למיטה, מבצעים במקומה את עבודות הבית, מכינים לה ציור ופוצחים בשירת "אמא יקרה לי, יקרה״. והאם הייתה מאושרת. בימינו, כאשר נטל גידול הילדים נחלק באופן שווה בין שני ההורים (האמנם?), משפחה היא סך כל החלקים המרכיבים אותה בלי הבדלי מין וגזע, וכל סוגי המשפחות מקבלים ייצוג שווה בגן הילדים - "יום האם" הוחלף ב"יום המשפחה", ובשנים האחרונות התמורה הזו מקבלת פנים גם בספרות הילדים. הנה חמישה ספרי ילדים שאהבנו על משפחות בנות זמננו:

כולם פה עכשיו

מאת: מירי רוזובסקי | איורים: דניאל פלג | הוצאת כנרת | 2019
מירי רוזובסקי כתבה דיוקן עכשווי ומלא אהבה של משפחה מורכבת, בהשראת החיים הפרטיים שלה: לילדים שלה יש שני אחים קטנים, מנישואיו השניים של אבא שלהם. כשגיבור הספר, אחיו הקטן ושני ההורים מתכוננים לתמונה משפחתית, הוא נזכר שיש לו עוד אחים גדולים, מהנישואים הקודמים של אביו, ואז באימא שלהם (שנראית קצת "רוחנית"), ואז בבעל שלה (הקונדיטור) ואז בבנותיו. קאפיש? זהו סיפור על משפחה מורכבת שחיה בשלום, ילד שמוקף באחים ואחיות (ואוגר) - והשמחה רבה.
האיורים הריאליסטיים של המאיירת דניאל פלג מוסיפים פרטים רבים לטקסט, ומציגים משפחה מגוונת מכל הבחינות. אלבום התמונות שמופיע על הכריכה והתמונות בכריכה הפנימית נוסכים אווירה נוסטלגית, ונותנים תחושה שהספר נכתב מזמן - אך בעצם הוא רלוונטי מתמיד.
שורה לציטוט: "'אין דבר כזה חצי-אח', אמא תמיד אומרת".
מתאים לגילאי 6-3.

ביקור בבית של הדר ששם (כמעט) הכל מותר

מאת: דנה רייך | איורים: שחר לייבוביץ׳ |הוצאת עצמית | 2017
״שלום, אני הדר, / וזה הבית שלי. / בואו היכנסו, / כאן המסדרון, וזהו הסלון". בשפה ישירה ופשוטה נפתח הספר המתוק הזה, שמספר על משפחה של אימא, אימא וילדה. הספר מזמין אותנו להציץ בחייה הנורמאליים להחריד של המשפחה, ולהכיר את הבית ואת ההרגלים שלהן - מה הדר אוהבת לאכול, למה היא רבה עם איתן השכן ומה היא עושה אם פוחדת באמצע הלילה. בליווי איורים מתוקים, נפרש בפנינו דיוקן משפחתי שכל ילד או ילדה יוכלו לזהות את עצמם בתוכו. האם ב-2020 יש צורך בספר שיראה לנו שמשפחות יכולות להכיל גם שני הורים מאותו המין? כנראה שכן.
את הספר כתבה דנה רייך, שחיה עם בת זוג ומגדלת איתה שני בנים. היא רצתה לספר לילדים סיפור על משפחה עם שתי אימהות, ולאחר שלא מצאה ספר כזה בעברית - כתבה אותו בעצמה. רייך מאמינה שרק אם סיפורים של משפחות שונות יקבלו הכרה וייצוג נוכל לגדול כחברה וללמוד לקבל ולאהוב אחד את השני בלי דעות קדומות.
שורה לציטוט: "אמא רונה ואמא יעל / בנו לי אוהל קטן, / ומעליו בלילה נוצצים כוכבים וירח".
מתאים לגילאי 6-3.

מאגורו, באגורו וגורה-גורו

מאת: צ׳לה בניה | איורים: ליליה שכטמן | הוצאת עלו-עט | 2019
הספר של צ'לה בניה מתמודד עם נושא הפונדקאות, ונכתב כאגדה מחורזת על אמא ואבא קנגורו, הרוצים להביא תינוק/ת לעולם אך לא מצליחים. לאחר ניסיונות רבים, הם מבינים ש"מאגורו" לא יכולה לגדל את התינוקת בכיס שלה, ויוצאים לחפש אמא שתסכים לארח אותה (להלן, פונדקאית). הם פונים לכמה חיות בסביבה, אך אף אחת לא יכולה או מעוניינת לעזור במשימה. לבסוף הם מוצאים קנגורו-אימא שנחלצת לעזרתם באהבה, ועוזרת להם להגשים את חלום ההורות.
כל תהליך של היריון ולידה הוא מסע משפחתי, ובזכות הרפואה המתקדמת, נשים וגברים רבים שפעם לא היו יכולים להביא ילדים לעולם, מצליחים להגשים את החלום וזוכים לגדל ילדים. הספר יכול לסייע להסביר את רעיון הפונדקאות באופן ידידותי להפליא לילדים שנולדו באופן כזה, ולכל מי שמתעניין ושואל שאלות.
שורה לציטוט: "המשפחה הודתה לקנגורה הטובה,/ על הנתינה והעזרה, על ההבנה והאהבה".
מתאים לגילאי 6-3.

דרושה סבתא

מאת: טלי אשר | איורים: יאנה בוקלר | הוצאת צלטנר | 2018
לגלי אין לה סבים וסבתות, והיא מקנאה בחברותיה, שרוקמות תוכניות לחופשת פסח עם הסבים. אימה בעלת התושייה מציעה לה לפרסם מודעת "דרושה סבתא" בעיתון, ומכאן מתחיל סיפור מקסים ומשעשע, סוחף ומקורי, על משפחה גרעינית מצומצמת, המונה ילדה, הורים וכלב בשם שוקו, שבסופו של דבר מתרחבת ומרחיבה גם את הלב של הקוראות והקוראים. גלי, חברתה הטובה דני (הן מכנות את עצמן "שח" ו-"מט") ואימה מראיינות סבתות שעונות למודעה, אבל אף אחת לא מתאימה. בסופו של דבר, הישועה מגיעה מכיוון לא צפוי - ומביאה עמה הפתעה – דווקא סבא שייחל לנכדה. הספר מזכיר לנו שלפעמים, המשפחה האלטרנטיבית עשויה להיות משמעותית יותר מהביולוגית, הוא ארוג במומחיות, מצליח לסחוף בלי לוותר על האיכות ואינו נופל לרגע לקלישאות המאיימות עליו מכל פינה. האיורים של יאנה בוקלר שוזרים בו חוטי זהב עדינים. בקיצור, פנינה.
שורה לציטוט: "הייתי עצובה לא רק בגלל שלא נשארה איתי אף חברה בשבוע הקרוב, אלא בגלל מתקפת הסבים והסבתות הזו. לי עצמי אין לא סבא ולא סבתא".
מתאים לגילאי 10-6 (מנוקד).


הסיפור האמיתי והמופלא על איך תינוקות באים לעולם

מאת: פיונה קטוסקס | מאנגלית: עטרה אופק | הוצאת הכורסא | 2020
ולסיום - אם ביום המשפחה עסקינן, מתבקש להתמודד עם אחת השאלות המתקילות כל הורה: "איך באים ילדים לעולם?" הסיפור ההוא על החסידה? דבורים וציפורים? לא ולא. בעידן המידע האינסופי, עדיף שאנחנו בעצמנו נסביר לילדים את האמת מאשר שישמעו על כך מהחברים או באפליקציית טיק-טוק.
כאשר בנה של המאיירת פיונה קטוסקס שאל אותה: "איך באתי לעולם?" היא רצה אל חנות הספרים כדי לרכוש ספר מתאים. להפתעתה, לא היה ספר שמצא חן בעיניה והתאים לרוח הזמן, והיא מצאה את עצמה מקריאה לבנה את אותו הספר שאימה קראה לה בילדותה. לכן היא התיישבה לכתוב ולאייר בעצמה ספר המספק באופן ישיר, מפורט ומשעשע עובדות אמיתיות על הנושא. הוא כולל שלל איורים אנטומיים שיגרמו לכל ילד וילדה לצחקק במבוכה, אך המלמדים בצורה ישירה על גוף האדם, הבדלים בין בנים ובנות, התבגרות, וכמובן - פלא ההיריון והלידה. היה חשוב ליוצרת להציג דמויות מגוונות של הורים, ולהסביר גם על הפרייה חוץ-גופית, תרומת זרע או ביצית. הספר מלווה באיורים משעשעים ומתובל בהומור, כדי להקליל את השיחה שתתפתח בוודאי בזמן הקריאה המשותפת. נציין לטובה גם את עבודת התרגום המורכבת, בה עמדה עטרה אופק בגבורה, שכוללת שמות שונים לאברי המין לצד מונחים מדעיים.
שורה לציטוט: "גוף האדם מסוגל לעשות כל מיני דברים מדהימים לגמרי, אבל להיות מסוגל ליצור בני אדם קטנים - זה אחד הדברים הכי מדהימים בעולם".
מתאים לגילאי 10-6.