15 שנים ל"ימים של אהבה"
כולם מכירים את החידוש של ליידי גאגא ובראדלי קופר לקלאסיקה ההוליוודית "כוכב נולד" מ-1937. אבל מסתבר שהרבה לפני כן נעשה חידוש לא פחות אייקוני, מדהים ופורץ דרך - ממש כאן בישראל. זהו כמובן "ימים של אהבה" של מנחם גולן, שהיה חלק מרשימה ארוכה של חידושים שנעשו לאורך השנים לקומדיה הרומנטית המפורסמת. רק שאצלנו, מי שנכנסה לנעליהן של ג'ודי גארלנד וברברה סטרייסנד היא לא אחרת מאשר מאיה בוסקילה. 15 שנים אחרי חזרנו לקלאסיקה המקומית כדי לבדוק מי עשו את זה יותר טוב, ליידי גאגא ובראדלי קופר או מאיה בוסקילה ונירו לוי? צפו בוידאו בראש הכתבה.
2 צפייה בגלריה
מתוך "כוכב נולד", "ימים של אהבה"
מתוך "כוכב נולד", "ימים של אהבה"
דימיון מצמרר. מתוך "כוכב נולד" ו"ימים של אהבה"
העלילה היא אותה עלילה: מלצרית אנונימית עם כשרון שירה ענק מתגלה על ידי זמר מפורסם. הם מתאהבים וחווים משברים על רקע ההצלחה המטאורית של הגיבורה והדעיכה של הגיבור. בעוד שהסרט מ-2018 יחסית נאמן למקור, מנחם גולן נטל לעצמו יותר חופש יצירתי. לצד הזמרת הצעירה מרגלית (מאיה בוסקילה) והכוכב המפורסם דודו (נירו לוי), נוספו שלל דמויות צבעוניות, כמו צחי נוי בתפקיד הומלס שיכור בשם סטאלין, מורן אטיאס בתפקיד המנהלת הנכלולית של דודו, נהג המונית סמי שלא מבין קודים חברתיים, חבר משפחה ומטרידן סדרתי בשם אלברט, אחיה הלא נחוץ עלילתית של מאיה בוסקילה ועוד.
כמיטב המסורת של מנחם גולן, בעיבוד הישראלי נוסף גם קונפליקט עם אב המשפחה, בגילומו של יוסף שילוח, שלא מאשר את נישואי ביתו לדודו האלים - ולא קשה הבין אותו, מצפייה בסרט. ההבדל בין שתי הגרסאות מורגש במיוחד בסצנת החתונה: בעיבוד של בראדלי קופר, היא מוצגת כרגע מרגש ומשמח בשביל הדמות של ליידי גאגא. אבל הדמות של מאיה בוסקילה, לעומת זאת, לא מרוצה מהעובדה שהיא ודמותו של נירו לוי מתחתנים בקפריסין ("יש כאן יהודים בכלל?!", היא שואלת) ועצובה שאבא שלה לא נוכח שם. עד שהוא מגיע, סוטר לה - והיא עצובה עוד יותר.
2 צפייה בגלריה
מתוך "ימים של אהבה"
מתוך "ימים של אהבה"
מתוך "ימים של אהבה"
(צילום מסך)
אבל למרות ההבדלים, אפשר למצוא גם הרבה דמיון בין החזון האמנותי של בראדלי קופר ומנחם גולן, כולל כמה שוטים אייקונים וכמעט זהים. האם מדובר בצירוף מקרים, או שמא בראדלי קופר לקח השראה אמנותית מ"ימים של אהבה"? כנראה שלעולם לא נדע. מה שבטוח, שני הסרטים השאירו אחריהם להיטים אלמותיים - Shallow ו"ימים של אהבה" - והשפעה תרבותית שתישאר בתודעה הקולקטיבית שלנו לנצח.