לאחר שלפני שנתיים ריגש עם שירה במחנה ההשמדה אושוויץ, שלמה ארצי חוזר למצעד החיים. רק שהפעם, ארצי ישתתף באירוע מרחוק, לאור אופיו המיוחד של המצעד השנה, שיהפוך לפרויקט הנצחה וירטואלי.
שלמה ארצי במצעד החיים ב-2018

במשך 32 שנה נערך מצעד החיים ביום השואה באושוויץ בהשתתפות אלפים. השנה, בגלל הקורונה, המצעד ייערך במרחב הדיגיטלי באמצעות שלטי זיכרון שיונחו באופן וירטואלי על פסי הרכבת בין אושוויץ לבירקנאו. המצעד והפעילויות סביבו ילוו השנה בהאשטאג NeverMeansNever#, שבא להדגיש את הדחיפות בנקיטת פעולות למיגור נגע האנטישמיות.
2 צפייה בגלריה
שלמה ארצי
שלמה ארצי
שלמה ארצי
(צילום: תומריקו)
ארצי כתב בשלט הווירטואלי שלו: "איפשהו שם באושוויץ קבורה הנפש של אמי, שהייתה שם למעלה משנה. היא זכרה עד יומה האחרון את המפגש עם מנגלה, את האקציה ממנה ברחה ואת הבעל והילד שאיבדה שם. לזכרה ולזכר שישה מיליוני יהודים חפים מפשע והמוני ישראלים שלא ישכחו את הזוועות שהיו שם. למען אי־השיכחה, הסובלנות, המאבק באנטישמיות וקבלת כל מי ששונה ואחר, צעדתי בצעדת החיים ב־2018".
כדי להשתתף לחצו כאן, בחרו את השפה, רשמו את פרטיכם, ולאחר מכן תוכלו לכתוב שלט זיכרון אישי בן 300 תווים לכל היותר.
מצעד החיים שבו השתתף ארצי ב־2018 עמד בסימן 30 שנים להיווסדו ו־70 שנה למדינת ישראל. ארצי הגיע עם להקתו לפולין כדי להשתתף בטקס המרכזי שנערך שם, במעמד נשיא המדינה ראובן ריבלין, בתום הצעדה מאושוויץ לבירקנאו. הזמר ביצע אז מספר שירים, ובהם "מכתבו של מנחם מנדל" שכתב נתן אלתרמן.
2 צפייה בגלריה
השלט של שלמה ארצי
השלט של שלמה ארצי
השלט של שלמה ארצי
אמו של שלמה ארצי, מרגלית (מימי) ארצי, שרדה את מחנות הריכוז אושוויץ־בירקנאו. אביו, יצחק ארצי, לחם עם הפרטיזנים ברומניה. באלבום המופתי "חום יולי אוגוסט" עסק ארצי רבות בשואה ואף כתב שני שירים על הוריו, "בגרמניה לפני המלחמה" (על אמו) ו"רומניה" (על אביו).