פסטיבל הקולנוע ירושלים מתקיים באופן מסורתי בחודש יולי, אולם בעקבות נגיף הקורונה השנה הוא נדחה ל-20 עד ה-30 לאוגוסט, והוא יתקיים בכפוף להנחיות של משרד הבריאות.
התוכנית האמנותית תתפרסם בהמשך, ויהיה מעניין לראות ממה תורכב, בהתחשב בעובדה שפסטיבלים גדולים כמו קאן, טרייבקה, קרלובי וארי ועוד, שלרוב מהווים בסיס איתן לפסטיבל הירושלמי, בוטלו או הוצגו בגרסה מקוונת ומצומצמת.
1 צפייה בגלריה
טקס הפתיחה של פסטיבל ירושלים
טקס הפתיחה של פסטיבל ירושלים
טקס הפתיחה של פסטיבל ירושלים
(צילום: גיל יוחנן)
"אין ספק שכולנו כבר משתוקקים לצאת לעולם שמחוץ לבית - ולחזור גם לקולנוע ולחיי התרבות, שהם חלק מהותי ובלתי נפרד משגרת חיינו", מסרה ד"ר נועה רגב, מנכ"לית סינמטק ירושלים ופסטיבל הקולנוע ירושלים, בהודעה לתקשורת. "ההחלטה לקיים את הפסטיבל בנסיבות המיוחדות של השנה הזאת נובעת מתוך מחויבות עמוקה לקהל שלנו, ליוצרי הקולנוע וליצירותיהם החדשות שטרם הגיעו למסך הקולנוע. פסטיבל ירושלים יציע כמדי שנה עשרה ימים של הקרנות בכורה למיטב הסרטים הישראליים והבינלאומיים, מסגרות תחרות הנושאות פרסים בגובה מיליון ש"ח, ואירועים באוויר ההרים הצלול של ירושלים. מי שמכיר את האווירה המיוחדת הזאת לא יוותר עליה - במיוחד לא השנה".
במקביל, כפי דווח בחודש שעבר, פסטיבל ירושלים יהיה חלק מפסטיבל הקולנוע המקוון, We Are One, לצד שורה של פסטיבלים מובילים בעולם. הפסטיבל המקוון, שיפתח בעוד יומיים ביוטיוב ויהיה פתוח לצפייה לקהל הרחב, הוא יוזמה של רוברט דה נירו וג'יין רוזנטל, מייסדי פסטיבל טרייבקה הניו יורקי. התוכנית האמנותית שלו כוללת יותר מ-100 סרטים ותוכניות מ-35 מדינות, לצד שיחות עם אנשי קולנוע (בהם פרנסיס פורד קופולה, סטיבן סודרברג ובונג ג'ון-הו). כלל התכנים יוצעו לצופים ללא עלות ובמהלך הפסטיבל יגויסו תרומות למען המאבק בנגיף הקורונה.
כחלק משיתוף הפעולה, פסטיבל ירושלים בחר להציג באירוע המקוון שורה של תכנים מקומיים. הראשון הוא הקרנה מיוחדת לרגל 20 שנה של הסרט "חתונה מאוחרת" של דובר קוסאשווילי בהשתתפות הבמאי והשחקן ליאור אשכנזי שידברו לפני ההקרנה. בנוסף תיערך בכורה לפרק הראשון של "לאבד את אליס", דרמת מתח-פסיכולוגית מאת סיגל אבין ו-HOT על במאית קולנוע לשעבר (איילת זורר) שפוגשת את סופי (ליהי קורנובסקי), פאם פאטל צעירה ותסריטאית מבריקה. עוד יוקרן הסרט Love Chapter 2, תיעוד של מופע מחול אפל של שרון אייל וגיא בכר ובביצוע רקדני להקת L-E-V. בנוסף תשודר כיתת אמן עם נדב לפיד, זוכה דב הזהב על "מילים נרדפות" ובמאי "השוטר" ו"הגננת". במסגרת השיחה ישוחח לפיד עם השחקנית רומי אבולעפיה על המימד האוטוביוגרפי של סרטיו, על סרטו החדש שנמצא בעריכה בימים אלה ועל עתיד הקולנוע ביום שאחרי הקורונה.