מועצת הקולנוע בתמיכת שרת התרבות מירי רגב, אישרה היום (ה') סופית את "קרן קולנוע שומרון" כקרן קולנוע עצמאית שתפעל בשטחי יהודה ושומרון. הקרן מיועדת לעודד יוצרים המתגוררים בשטחים לצד סרטים שיתרחשו באזור, ויינתן לה תקציב על סך ארבעה מיליון שקלים לשנת 2020. הקמת הקרן לוותה בביקורת מצד יוצרי קולנוע, שלטענתם מדובר בקרן אזורית שמפלה את האזרחים הפלסטינים שגם הם מתגוררים בשטחים.
1 צפייה בגלריה
מירי רגב ויוסי דגן
מירי רגב ויוסי דגן
שרת התרבות מירי רגב ויוסי דגן, ראש המועצה האיזורית שומרון
(צילום: רועי חדי)
אחד המתנגדים הבולטים לקרן היה יוצר הסדרה "הנערים" חגי לוי שכתב בחודש נובמבר האחרון פוסט בפייסבוק, ובו הוא קרא ליוזמה "אחד ממיזמי התרבות הכי חמורים שנוסדו פה: אולי המיזם הכי מפלה ולא שיוויוני שאי פעם קם בארץ, על סף הגזעני או מעבר - ושהוא מיזם שבפועל הופך את הכיבוש לסיפוח". בעקבות הביקורת, קרן גשר, שהייתה אמורה לשמש כמנטורית עבור הקרן, פרשה.
יוסי דגן ראש המועצה האזורית שומרון התומכת בקרן אמר ל-ynet: "תמו הימים בהם ההשקעות בקולנוע ותרבות לא הגיעו ליהודה ושומרון. אנחנו ניתן באהבה שירות טוב ואוהב לכל יוצר קולנוע מהאיזור כפי שעושים בקרן ירושלים, ובכל קרן אחרת. חגי לוי וחבריו הצבועים שלשמחתי הם מעטים מאוד ואינם מייצגים, יודעים היטב כי הכללים הם תמיכה לכל אזרח ישראלי שגר בכל מקום שבה יש קרן איזורית ללא קשר לדת או לאום. כן, חגי לוי יודע היטב שבכל הקרנות והתמיכות במדינה ניתנות לאזרחים ישראלים כפי שקורה בכל מדינה מתוקנת. הוא גם יודע היטב שאזרחי הרשות הפלסטינית מקבלים על פי הסכמי אוסלו, את כלל השירותים הממשלתיים כולל תרבות טלוויזיה וקולנוע - מהרשות הפלסטינית ולא ממדינת ישראל - אבל הכי קל תמיד במקום לברך על כך שיש רב גוניות ופלורליזם, ומפת התרבות היא לא רק תל אביב, אלא גם גליל נגב ויו"ש לנסות להטיל רפש עלילות והסתות. הם יכולים להמשיך בצביעות אנחנו נעסוק בקולנוע וביצירה".
עוד הוסיף דגן על הקמת הקרן עצמה: "המהלך החשוב הזה שהובילה מירי רגב הוא בשורה לא רק לתעשיית הקולנוע אלא לכלל אזרחי מדינת ישראל, הסיפור של המקומות שלא נראו עדיין כמו שצריך על המסך הגדול בגליל בשומרון ביהודה בנגב, צריך להשמע כי הפריפריה הגליל יהודה ושומרון והנגב הם חלק ממדינת ישראל וזה צריך לבוא לידי ביטוי גם בתרבות. אני מזמין את היוצרים והיוצרות מכל הארץ לבוא לשומרון ולספר את הסיפור שטרם סופר".
מטעם פורום היוצרים הדוקומנטריים, שבעבר התתבטא נגד הקרן, נמסר: "משמח לראות שמועצת הקולנוע מוצאת זמן להתכנס ולקדם את קרן השומרון כשענף הקולנוע כולו מוקפא, במשבר חמור וכספים שאמורים להיות מוזרמים במסגרת חוק הקולנוע לא מוזרמים כנדרש".