המתווה שהציגה הבוקר (ג') שרת התרבות מירי רגב לפתיחת מוסדות התרבות מתקבל בזעם אצל ראשי המוסדות, שמבהירים: "לא נפתח את האולמות במתכונת הנוכחית". לפי המתווה, החל מ-14 ביוני ייפתחו אולמות והיכלי התרבות ברחבי הארץ, אך במתכונת מצומצמת בלבד - ותוך הקפדה על כללי הריחוק החברתי.
זעקת אנשי עולם התרבות: "אין מתווה חזרה"
(צילום: רועי עידן, אלי סגל)
בפורום מוסדות התרבות והאמנות בישראל אומרים כי מבחינתם, נכון לרגע זה אין מתווה לחזרת מוסדות התרבות לפעילות: "הצהרת השרה, בדומה להצהרות קודמות שניתנו, יוצרת מצג שווא כאילו יש מתווה מסודר לחזרת מוסדות התרבות לפעילות. ולצערנו, אין שום תכנית אמיתית מאחורי ההצהרה הזאת. אין דרך לקיים מופעים כשנדרשים לשמור על מרחק שני מטרים בין השחקנים והנגנים וללבוש מסיכות, ובעיקר אין דרך כלכלית לפתיחת האולמות והמוזיאונים בתפוסה חלקית עם מגבלות שרובן אינן ניתנות לביצוע".
2 צפייה בגלריה
מירי רגב ליכוד בחירות 2020 בליץ
מירי רגב ליכוד בחירות 2020 בליץ
שרת התרבות מירי רגב
(צילום: אבי מועלם )
"אנו מצרים על כך ששרת התרבות מפיחה תקוות שווא בקרב 150 אלף עובדי מוסדות התרבות והאמנים הזקוקים למתווה אמיתי שיאפשר להם לחזור לעבודה. אירוע המחאה של מוסדות התרבות שיתקיים היום ב-12 בכל רחבי הארץ ימחיש זאת", אמרו בפורום.
היום מתקיימת מחאת ענק של פורום מוסדות התרבות. המפגינים קוראים למתן תמיכה כלכלית נוספת מטעם המדינה, שתעניק למוסדות אופק לפעילות. בנוסף, אנשי מוסדות התרבות מבקשים להחזיר את עולם התרבות לשגרה ברורה תחת מגבלות - דרישה שקיבלה מענה חלקי לדבריהם עם הצהרת השרה הבוקר.
2 צפייה בגלריה
מחאת אנשי התרבות
מחאת אנשי התרבות
מחאת אנשי התרבות
(צילום: כפיר בולוטין)
שאול מזרחי, הבעלים של מועדון ההופעות הבארבי, ביקר בחריפות את המתווה. "אני לא פותח את הבארבי במתווה הזה, ואם אני פותח אז רק לאולם מלא", אמר בשיחה עם ynet, "עוד יומיים להערכתי השרה תהיה בתפקיד אחר, וזה נראה לי כמו רצון עז להגיד 'עשיתי'. הפתרון שהוחלט כרגע הוא רק להיכלי תרבות, לא למועדונים. אם לא נקבל פיצויים מהמדינה - אני אפתח לאולם מלא. אני צריך להביא כסף הביתה. מצדי שיבואו לעצור אותי. נשבר לי כבר. הם יודעים לסגור אותי ולא יודעים לפצות אותי. בתי קפה ומסעדות הוציאו טייק אווי, קניונים פתוחים, כולם עובדים. רק אנחנו בעלי המועדונים לא. יושבים כמו כלבים ומחכים לכסף שלא הגיע מהמדינה".
בתיאטרון הבימה אמרו כי יתקשו לקיים הצגות תחת המגבלה של שמירת מרחק בין קוני הכרטיסים. "אנו מקווים ששערי התיאטרון הלאומי הבימה יפתחו לתכולה של לפחות 60 אחוז מגודל האולם, אחרת לא יהיה מי שישלם את ההפסדים הכספיים העצומים שייגרמו מהצגות בתפוסה כפי שהוצעה על ידי משרד התרבות", אמרו שם. "אנחנו מקווים שממשלת ישראל תסבסד את הבימה ואת כל מוסדות התרבות בגין הפסד הכנסה עצמית".
ציפי פינס, מנכ"לית תיאטרון בית ליסין, הצטרפה לביקורת והודיעה כי אם לא יהיו הנחיות מסודרות - לא תפתח את התיאטרון בתאריך במיועד: "זה פשוט משונה לבוא ביום האחרון לכהונה של שרת התרבות, ולזרות חול בעיניים של השחקנים והעובדים. רק אדם שלא מבין את המורכבות של האמנות והתיאטרון יכול לבוא ולומר ׳פותחים וזהו׳. איך פותחים? למה השרה הודיעה היום? בשביל לקבל יחסי ציבור?".
פינס ציינה אף שהמתווה אינו מלווה בהנחיות כיצד לפעול. "שיסבירו לנו כמה אנשים צריכים להיות באולם, כמה שחקנים על הבמה. אין לנו הנחיות, אין לנו דיאלוג. עד שלא יסדירו את כל ההנחיות בצורה מסודרת - אי אפשר לדבר על פתיחה. האם צריך לשבת שורה כן, שורה לא? אין שום הנחיות. לא מכרנו כרטיס במשך שלושה חודשים. אנחנו מתחילים מנקודת האפס והכל נעשה בלי שום כבוד לתרבות". לדבריה, "ההודעה שיצאה היום היא פשוט ניסיון להפיח תקוות שווא באמנים".
במשרד התרבות הוסיפו כי ישנה הבנה עם משרד הבריאות על ביטול החובה לעטות מסכה בעת אירועי תרבות. לטענתם, הדבר דורש את אישור משרד הבריאות, שאמור להתקבל בימים הקרובים.
גם שמוליק יפרח, מנכ"ל תיאטרון באר שבע, אינו שבע רצון מהתכנית של משרד התרבות: "אין כאן בשורה. זה המתווה הכללי שפורסם כבר מזמן ומדבר על ביטול ההגבלה להתקהלויות. דרוש מתווה עם מנגנון פיצוי על ההפסדים העצומים שנגרמו בתקופת הקורונה ויאפשר חזרה לפעילות. פורום מוסדות תרבות הציע נוסחה כזאת".
"בניגוד להודעה שהוציאה הבוקר שרת התרבות מירי רגב, נכון לעכשיו אין כלום. אין הוראות ברורות של חזרה לשגרה. אין אסטרטגיית יציאה! אין כללים להתנהלות! אין מתווה כלכלי, ואין צו חתום!", הגיבו גם בארגןן שח״מ. "גם אם יאושר המתווה שהשרה הציעה, שכולל אולמות בתפוסה חלקית ביותר ללא יכולת מכירת כרטיסים, ללא חבילת סיוע כלכלית שתגיע לצדו - המשמעות תהיה פיטורים של עשרות אלפי עובדים. אנו דורשים לדעת כיצד מתכוונת הממשלה לפעול כדי להחזיר מאות אלפי עובדי תחום התרבות למעגל העבודה".