ה-25 בדצמבר 2020 עשוי להיזכר כאחת מנקודת ציון המשמעותית בדברי ימי הוליווד. היום שבו נשברו כל הגבולות בין שוברי קופות שמוקרנים על המסך הגדול בבתי הקולנוע לבין בשורת הסטרימינג הנגישה לכל צופה בביתו הפרטי. זהו היום שבו "וונדר וומן 1984" ייצא באופן רשמי בשירות ב-HBO Max. מדובר ברעידת אדמה אמיתית בתעשייה המדשדשת ועשויות להיות לה השלכות מהפכניות לעתיד. אולפני האחים וורנר שקיבלו את ההחלטה יוצאת הדופן, כבר אימצו את מדיניות ההפצה החדשה לגבי כל 17 הסרטים שיועדו לעלות במהלך 2021 - מהלך חסר תקדים שלמעשה מעקר את ההפצה בבתי הקולנוע ומעלה תהיות לגבי עתיד הענף. מי שנרעשים, חרדים ומרגישים נבגדים הם כמובן היוצרים. כריסטופר נולאן שזכה לראות את סרטו החדש "טנט" מוצג בחלק מבתי הקולנוע בעיצומה של מגיפת הקורונה (וכושל מסחרית) ביקר קשות את ההחלטה. עתה מצטרף אליו דני וילנב, במאי "חולית" שרואה כיצד יצירתו מתרסקת ברשת.
(האחים וורנר)
הבמאי הקנדי המוערך פירסם טור נוקב במגזין "וראייטי", בו הביע את אכזבתו הגדולה בצל המהלך של האחים וורנר, ותקף ישירות את ענקית התקשורת האמריקנית AT&T שהשתלטה על תאגיד התוכן וורנר מדיה ב-2018. לטענת וילנב, תאוות הבצע של ראשי הבעלים החדשים היא זו שמניעה את קבלת ההחלטות, ומוחקת כליל את העדפות הצפייה של הקהל, היוצרים והיצירות עצמן. "עם ההחלטה הזאת, AT&T חטפו את אחד האולפנים המכובדים והחשובים בתולדות הקולנוע. אין פה שום אהבה לקולנוע, או לצופים", כתב וילנב שסיפר כי למד על ההחלטה מהתקשורת, "זה הכול קשור להישרדות של מפלצת תקשורת, אחת שנושאת כרגע חוב אסטרונומי של יותר מ-150 מיליארד דולר. לכן, אפילו ש'חולית' נוגעת לקולנוע ולצופים, AT&T נוגעים בהישרדותם ובוול סטריט".
על פי וילנב, הסיבה האמיתית להחלטת ראשי AT&T נובעת מהרי-אירגון המפוקפק שביצעו הבוסים החדשים בערוץ HBO עם המיתוג מחדש שלו עם פלטפורמת הסטרימינג HBO מקס. "עם הכשלון המתמשך של השקת HBO מקס, AT&T החליטו להקריב את כל הבציר של וורנר ברוס ב-2021 בניסיון נואש למשוך את תשומת לבם של הצופים", קבע וילנב הזועם. "המהפך הפתאומי של האולפן, ממורשת של בית עבור קולנוענים לעידן חדש של התעלמות מוחלטת, משרטט קו ברור עבורי. יצירת קולנוע היא שיתוף פעולה, הישענות על אמון הדדי של עבודת צוות ובאחים וורנר הצהירו שהם כבר לא חלק מהצוות".
2 צפייה בגלריה
(צילום: (Getty images()
וילנב בן ה-53 הוא אחד הבמאים המוערכים והפורים בהוליווד בשנים האחרונות. מאז "האישה ששרה", עליו היה מועמד לאוסקר הזר ב-2010, הקולנוען מקוויבק מצא לעצמו דריסת רגל בתעשיית הקולנוע המסחרית עם יצירות מרשימות ולרוב מצליחות קופתית כמו "אסירים" (2013), "סיקאריו" (2015), "המפגש" (2016) ו"בלייד ראנר 2049" (2017). באוקטובר 2021 היה אמור לצאת לאקרנים העיבוד שלו ל"חולית", ספר המדע הבדיוני האיקוני של פרנק הרברט מ-1965, שכבר זכה לגרסאה קולנועית קלאסית בידי דיוויד לינץ' ב-1984. לצורך הפרויקט היומרני, שאמור להשיק סדרת סרטים עתידית, האחים וורנר השקיעו 165 מיליון דולר בהפקה, שכוללת צוות שחקנים עתיר כוכבים כמו טימוטי שלאמה, אוסקר אייזק, ג'וש ברולין, רבקה פרגוסון, ג'ייסון מומואה, סטלן סקושגורד, דייב באטיסטה, זנדאיה, חוויאר בארדם ושרלוט רמפלינג. ועתה, כל ההשקעה הכספית והאמנותית שנועדה למסך הגדול, תופנה לצגי המחשב של הצופים בבית.
"'חולית' הוא ללא ספק הסרט הטוב ביותר שאי פעם עשיתי", הודה וילנב, "הצוות שלי ואני הקדשנו יותר משלוש שנים מחיינו כדי ליצור חוויה מיוחדת למסך הגדול. הדימויים והצלילים של הסרט שלנו עוצבו באופן ממוקד כדי להיראות בבתי הקולנוע. אני מדבר בשמי, אבל אני עומד בסולידריות עם 16 היוצרים האחרים שעכשיו עומדים בפני גורל דומה. דעו שאני איתכם וביחד אנחנו חזקים. האמנים הם אלו שיוצרים סרטים וסדרות". כזכור, דווקא פטי ג'נקינס וגל גדות שעומדות מאחורי "וונדר וומן 1984", הסרט הראשון שעתיד לצאת כבר בחג המולד הקרוב, הביעו תמיכתן במהלך. על פי תחקיר הניו יורק טיימס, סוכני הבמאית והשחקנית תבעו וקיבלו כעשרה מיליון דולר כל אחת בתמורה להתגייסותן הפומבית לטובת ההשקה המקוונת. יהיה מעניין לראות האם על הרקע הזה ייווצר קרע בין וילנב ואחרים לבין ג'נקינס וגדות.
2 צפייה בגלריה
גל גדות ופטי ג'נקינס
גל גדות ופטי ג'נקינס
קיבלו 10 מיליון דולר כדי לתמוך במהלך. גל גדות ופטי ג'נקינס
(צילום: AP)
על פי הדיווחים, הבמאי הקנדי כבר מנהל מירוץ מול השתיים שמפתחות סרט על קליאופטרה בשליחות פרמאונט, בעוד הוא עמל במקביל על גרסה משלו לסיפור ההיסטורי בשירות סוני. לפחות כרגע, שתי ההפקות המתחרות אמורות לצאת בשנים הקרובות על המסך הגדול. וילנב מזהיר שבמציאות של שירותי סטרימינג, הפקות עתירות תקציב שכאלה לא יוכלו לצאת לדרך: "אני רוצה שהקהל יבין שהסטרימינג לבדו לא יוכל לתחזק את תעשיית הקולנוע כפי שהוא הכיר אותה לפני הקורונה. סטרימינג מסוגל להפיק תוכן נהדר, אבל לא סרטים בסדר הגודל של 'חולית'. משמעות ההחלטה של האחים וורנר היא של'חולית' לא יהיה סיכוי להניב מספיק רווחים כדי להתבסס, ובסופו של דבר הפירטיות תנצח. יתכן שהם הרגו את הפרנצ'ייז של 'חולית'.
כחלק מקרב המאסף שלו, וילנב לא חושש גם לבקר באופן אישי יו"ר AT&T ג'ון סטאנקי, צעד נועז כשמדובר באחד האנשים החזקים בכלכלה האמריקנית. "הוא אמר שהסוס של הסטרימינג עזב את החווה, הסוס עזב את החווה בדרכו לבית המטבחיים", כתב הבמאי, ומצהיר: "אני מאמין שהעתיד של הקולנוע הוא על המסך הגדול ולא משנה מה אומרים החובבנים מוול סטריט. מאז תחילת הזמן, בני אנוש הזדקקו לחוויות עלילתיות קהילתיות. קולנוע על המסך הגדול הוא יותר מעסק, זו אמנות שמביאה את האנשים יחדיו, לחגוג אנושיות, להגביר את האמפתיות אחד כלפי השני - זוהי אחת מצורות האמנות האחרונות שיוצרות חוויות קולקטיביות בין-אישיות שאנו חולקים כבני אנוש"
בטור הנרגש שלו, וילנב לא מתעלם מהשלכות מגיפת הקורונה על תעשיית הקולנוע, ומכיר במדיניות בריאות הציבור שמכריעה בסוגיית זמינות בתי הקולנוע שכרגע מוגבלת ביותר. עם זאת, הוא מזכיר ש"חולית" היה מיועד לצאת לאקרנים רק באוקטובר 2021, בעוד עשרה חודשים שאמורים לשמש כטווח ביטחון סביר, במיוחד עם מבצע החיסונים שבדרך. "ברגע שהמגיפה תעבור, בתי הקולנוע יתמלאו שוב באוהבי סרטים. זו האמונה שלי. לא בגלל שתעשיית הקולנוע צריכה את זה, אלא כי בני אדם צריכים קולנוע כחוויה קולקטיבית", כתב וקרא לראשי AT&T לסגת מהחלטתם: "ההשפעה הכלכלית על המשקיעים היא רק היבט אחד של אחריות חברתית תאגידית. למצוא דרכים להגביר את התרבות היא אחרת. חווית הצפייה בקולנוע, אין שנייה לה. באולמות החשוכים הללו סרטים קולטים את ההיסטוריה שלנו, מחנכים אותנו, מתדלקים את הדמיון שלנו, מרימים אותנו ומספקים השראה לרוח הקולקטיבית שלנו. זו המורשת שלנו".