פסנתרן הג'אז האגדי צ'יק קוריאה, שהיה דמות משמעותית בעולם הג'אז במשך למעלה חמישה עשורים וזכה ביותר מ-20 פרסי גראמי, הלך לעולמו בגיל 79. לפי ההודעה שהתפרסמה הערב (ה') קוריאה מת לפני יומיים, זמן קצר לאחר שאובחן כחולה בסרטן.
2 צפייה בגלריה
צ'יק קוריאה
צ'יק קוריאה
צ'יק קוריאה
(צילום: מוטי קמחי)
רמנדו אנתוני קוריאה נולד בשנת 1941 במסצ'וסטס והחל לגלות כישרון מוזיקלי יוצא דופן מגיל צעיר. בתחילת דרכו ניגן עם סטן גץ, מונגו סנטמריה ואחרים, ובשנות ה-60 החל לנגן בלהקתו של החצוצרן המשפיע מיילס דיוויס. בשלב זה קוריאה עזב את הפסנתר המסורתי לטובת הפסנתר החשמלי, שעתיד היה ללוות אותו לאורך שנים.
צ'יק קוריאה ואבישי כהן
(מוטי קמחי)
במהלך שנות ה-70 פיתח את הקריירה העצמאית שלו, עם הקמת הלהקה Return to Forever שנחשבת לאחת המשפיעות ביותר עד היום בסגנון הפיוז'ן ג'אז. ביצירתו נטל השראות מיוצרי ג'אז שקדמו לו, ממוזיקה קלאסית, ממוזיקה לטינו-אמריקנית ומשלל סגנונות נוספים מרחבי העולם. במרוצת השנים כמה מיצירותיו, ובראשן המנגינה Spain, הפכו ל"סטנדרט" - מנגינות שמכיר כל חובב ונגן ג'אז.
קוריאה דגל בשיתופי פעולה מוזיקליים והרבה להקליט ולהופיע עם יוצרים אחרים מהתחום. בין היתר ניגן עם הרבי הנקוק, בובי מקפרין ופאקו דה לוסיה. בשנים האחרונות ניגן עם נגן הקונטרבס הישראלי אבישי כהן, שהיה חבר בטריו שלו. כאמור, קוריאה זכה ב-23 פרסי גרמי והיה מועמד לפרס יותר מ-60 פעמים. בסך הכל הקליט 81 אלבומי אולפן.
2 צפייה בגלריה
צ'יק קוריאה ובובי מקפרין בישראל
צ'יק קוריאה ובובי מקפרין בישראל
צ'יק קוריאה ובובי מקפרין בישראל
(צילום: עידו ארז)
במספר הזדמנויות הגיע להופיע בישראל. בשנת 2015, לקראת הופעה משותפת עם בובי מקפרין, אמר בריאיון ל-ynet: "אני תמיד נהנה מהביקורים שלי בישראל, על אף שאני חייב להודות שהם קצרים מדי. הביקור הזה הולך להיות מעט ארוך מהרגיל ואני מצפה להופיע אצלכם שוב. הקהל בישראל הוא אחד מהטובים. אני מאוד נהנה מההערכה שיש לכם למוזיקה".
בשנת 2001 אמר ל-ynet על הופעותיו ברחבי העולם: "העיניים והאוזניים שלי פתוחות כשאני נוסע בעולם, ואני קולט כל הזמן ומתחבר למקומות ובעיקר לקהל שמגיע להופעות שלי, שמשדר לי בחזרה את מה שהוא לוקח מהמוזיקה. הדיאלוג העיקרי שלי עם המקום הוא דרך אנשים. לפעמים מבט של מישהו בקהל מגלה לי המון על המקום שאני נמצא בו ואני לוקח את זה איתי ומושפע מזה".