זאת הייתה הסצנה המורכבת ביותר בצילומים של הסדרה "טהרן": עשרות ניצבים איראניים מפגינים נגד המשטר שלהם. השחקנים האיראנים שכבר היגרו מהמדינה אומנם ידעו שבסך הכל מדובר בסדרת טלוויזיה שתשודר בישראל, אבל בכל זאת חששו לקחת בה חלק. "הם לא רצו שיראו אותם מפגינים נגד המשטר. חששו לחיי המשפחות שלהם שעדיין שם", מספרת דנה עדן, שהפיקה את הסדרה המצליחה שמשודרת בכאן, לצד המפיקה שולה שפיגל.
"אחת השחקניות קיבלה התקף חרדה תוך כדי צילומי ההפגנה", נזכרת עדן, "היינו צריכים לדבר איתה ולהרגיע אותה. בסוף הצלחנו". אבל שם לא נגמרו הבעיות עם צילומי הסצנה המורכבת. אחד מעוברי האורח במקום היה אזרח איראני שחשש, והתפרץ להפגנה. "נאלצנו לעצור את הצילומים ולהזיז אותו", היא מספרת. "זה רק מראה כמה שהם חוששים לחייהם", הוסיפה שפיגל.
5 צפייה בגלריה
מתוך "טהרן"
מתוך "טהרן"
הסצנה שהוכיחה שאיראנים עדיין חוששים לחייהם. מתוך "טהרן"
(צילום מסך, כאן 11)
עדן (46) מפיקה כבר יותר מעשרים שנה, עם רזומה של פרסומות, סדרות טלוויזיה כמו "חמישה גברים וחתונה", "לא לפני הילדים" ועוד. לפני כ-13 שנה היא חברה לשפיגל, שמסתפקת ברמיזה על גילה ("תכתוב 70 פלוס") ונחשבת לאחת המפיקות הבכירות בישראל. מאז הן הפיקו יחד סדרות מצליחות כמו "יום האם", "יש לה את זה" ו"המדובב" - אבל אף אחת מהן, מצליחה ככל שתהיה, לא הכינה אותן להצלחה הגדולה של "טהרן".
הכל החל בהודעת מייל שקיבלה עדן. בכותרת הייתה כתובה מילה אחת - "טהרן". "שם השולח היה היוצר מאור כהן. התפללתי שהדבר הזה יהיה טוב. במייל הייתה כתובה רק סצנה אחת, זאת הראשונה, של המטוס שנוחת בטהרן - וזה בכלל העיף לי את המוח. אמרתי 'יואו, איזו סצנה מעולה לפתיחה של סדרה. המשכתי לקרוא והיו שם איזה 20 עמודים. שאלתי את מאור אם הוא מסכים שאצרף לזה תסריטאי, והבאתי את משה זונדר. כך התחלנו למעשה לעבוד על הפרויקט", נזכרת עדן.
5 צפייה בגלריה
שולה שפיגל ודנה עדן
שולה שפיגל ודנה עדן
"אין אבן שאנחנו לא הופכות". שולה שפיגל ודנה עדן
עדן ושפיגל הציעו את הסדרה לקשת, שהביעו עניין בסדרה ואף הסכימו לשלם כסף על פיתוח הסדרה, שנמשך שנה. אולם מאוחר יותר, בגלל העלויות הגדולות, העדיפו לוותר. "פנינו לכל הערוצים והזכיינים, ובסופו של דבר תאגיד כאן הסכימו והחליטו לקחת את זה אחרי שנרשמנו למכרז".
אם חשבתם שכאן החלה העבודה על הסדרה והסתיימו הבעיות - חשבו שוב. "מה שמאפיין את שתינו זה שאנחנו מפיקות יוזמות וגם פעילות ברמת התוכן", אומרת שפיגל. "דנה בתחום הדרמה ואני בדוקומנטרי - אין אבן שאנחנו לא הופכות, אין פרט שהוא לא בשליטה שלנו, ברמת התוכן וההפקה העצמה".
מה זה אומר? עדן: "שכל הפקה היא כמו סטארט-אפ ואתה צריך למצוא את הרעיון הנכון, ואחרי שעשית את זה - אתה צריך למצוא איך לממן אותו ואז למכור אותו לגופים המשדרים. לבנות, למעשה, את החבילה ובסופו של דבר להפיק את זה".
"טהרן" - טריילר
(באדיבות כאן)
אחרי הסיכום עם כאן, שפיגל ועדן הבינו כי מדובר בהפקה יקרה במיוחד והתאגיד הסכים לממן רק חצי מסכום עלות ההפקה. בדיעבד, על פי הערכות בשוק הטלוויזיה, העלויות נאמדות בסכום של יותר ממיליון שקלים לפרק - סכום דמיוני בעולם הפקות הדרמה בישראל.
"ידענו שאנחנו חייבים למצוא שותפים לפרויקט הזה, כי היה ברור לנו שאין מספיק כסף", אמרה שפיגל, "משהו כמו שותפים מחוץ לארץ. כשהתאגיד באו אלינו ואמרו 'הכסף שלנו לא יספיק לכן, איך אתן חותמות על החוזה? מה יקרה אם לא תצליחו לגייס את הכסף?' - אמרנו שזה החזון שלנו, לא ויתרנו. זה יכול להיות מטומטם לפעמים, אבל אמרנו 'אנחנו נצליח'. שתבין, חתמנו על חוזה יקר מאוד להפקה שאנחנו יודעים שנצטרך לממן חצי ממנו!".
אז מה עשיתן? עדן: "יצרתי קשר עם אלון, מפיק ישראלי-אמריקני, והוא בעצם עזר לי להתחיל את הקשר הבינלאומי. דני סירקין הבמאי ואני נסענו לכנס בלונדון והצגנו את הסדרה רק על הנייר - בלי סצנה אחת! - וכל החברות מאוד התלהבו ורצו להשקיע בסדרה, ככה שהייתה לנו יכולת לבחור בחברה שהציעה הכי הרבה, וחברת ההפצה קנדית הסכימה לשלם".
בשלב הזה כבר החלה העבודה בפועל על הסדרה, אולם גם אז התברר כי חסר תזרים מזומנים להשלמת הצילומים. "החלטנו לסכן כסף שלנו", מספרת בגילוי שפיגל.
מה זה אומר? "זה היה סיכון מטורף, אבל האמנו שיהיה בסדר. כשאתה רוצה לקבל הלוואה, אם אתה לא טייקון - ואנחנו לא - אתה צריך להביא ביטחונות וזה מה שעשינו. פשוט הימרנו. לא סיפרנו לאף אחד מהקרובים שלנו כי ידענו שתהיה התנגדות. פשוט האמנו במוצר שלנו".
דנה, אם הסדרה לא הייתה מצליחה, החברה הייתה נסגרת? "זה לא סיכן את עתיד החברה, אבל כן היינו עוברות שנים מאוד קשות אם לא היינו מצליחות. זה היה הימור גדול מאוד. הבאנו ביטחונות אישיים שלנו".
5 צפייה בגלריה
מתוך "טהרן"
מתוך "טהרן"
לקחו על הסדרה סיכון מטורף. מתוך "טהרן"
(צילום: באדיבות כאן 11)
אחרי שההפקה צולמה, שפיגל ועדן ידעו שנוצר סביבה עניין רב בעולם, אבל לא ציפו לסגור עסקה חלומית עם ענקית הטכנולוגיה אפל, שרכשה את הסדרה לשירות הסטרימינג שלה. בשוק הטלוויזיה מעריכים את גודל העסקה במיליוני דולרים.
"ידענו שזה הולך לכיוון חיובי ברגע ששני הפרקים הראשונים היו מוכנים והפצנו לעולם", אמרה עדן, "התגובות היו מדהימות. קיבלנו תגובות מגופי שידור באירופה, ובארצות הברית הבנו שיש באזז מאוד חזק עוד לפני שאפל נכנסו לתמונה. כל מי שראה את הסדרה מאוד התלהב ומאוד רצה להיות חלק מהפרויקט הזה. היה רגע מעורר גאווה בשיחה הראשונה עם אפל, שאמרו לנו 'זאת הסדרה הלא אמריקאית בסדרה ברמה הכי גבוהה שראינו'", סיפרה עדן.
כשקיבלתן את ההודעה על הרכישה, ירדו אבנים מהלב? דנה: "זאת הייתה הקלה גדולה מאוד".

"העולם הפרסי מרתק עבור הישראלים, יש בו משהו מאוד עסיסי"

לצורך צילומי הסדרה גייסו השתיים שחקנים איראניים ממדינות שונות, אחרי שלדבריהן בחנו כל שחקן דובר פרסית בישראל. גם ההחלטה לבנות סט דמוי טהרן באתונה התקבלה מתוך הרצון להיראות כמה שיותר אותנטיים עבור הקהל הישראלי. "דנה אמרה לי 'תארי לך שהיינו מצלמים את טהרן ביפו או בעכו', נראה לך שמישהו היה מאמין? היית רואה את טהרן בעכו והיית אומר - אני מכיר את זה. זה ברור למה החלטנו לצלם שם, למרות שהיה לנו יותר קל לעשות את זה בישראל", מספרת שפיגל ומוסיפה בחיוך: "אני נותנת המון קרדיט לדנה, היא בחרה את חברת ההפקה המקומית. פגשנו כמה חברות, ובתחושה היא הרגישה נוח עם החברה הזאת. הם נתנו שירותי הפקה ברמה הגבוהה ביותר. לא פחות ממה שאנחנו היינו נותנים".
דנה, איך הייתה העבודה עם הצוות היווני באמת? "הצוות היווני נדהם מהאלתורים של הצוות הישראלי".
איזה אלתורים? "סתם, פתאום אתה מחליט לשנות דברים, כמו לדוגמה לעבור לצלם בכביש אחר ממה שנקבע. ופתאום הצוות היווני הבין שהוא צריך לחסום כביש שלא דובר עליו מראש, וזה היה מטורף עבורם. הישראלים עשו את זה מיד. אלה ההבדלים בין המנטליות".
למישהי מכן יש בכלל קשר או שורשים פרסיים? שפיגל: "לאף אחת מאיתנו אין שום קשר לטהרן, שתינו פולניות".
5 צפייה בגלריה
מתוך "טהרן"
מתוך "טהרן"
"אם הסדרה הייתה מצולמת בעכו - מי היה מאמין?". מתוך "טהרן"
(צילום מסך, כאן 11)
למה לדעתכן הסדרה הזאת, בניגוד לאחרות ששודרו בתאגיד, הצליחה כל כך? עדן: "קודם כל השם הזה, 'טהרן' - העולם הפרסי, האיראני, מרתק עבור הישראלים. הם האויבים הכי גדולים, הם רומנטיים כאלה. זה לא כמו שאר מדינות ערב, שיש דיאלוג יומיומי ומלחמות. הכל מצית את הדמיון שם, באיראן יש משהו מאוד עסיסי. בנוסף, אני חושבת שהיה לנו מאוד חשוב ליצור סדרה שהיא בבסיס שלה סדרה סקסית ומבדרת. אני קוראת פוסטים שאנשים מתלוננים על חוסר אמינות ובסופו של דבר המטרה שלנו היא להביא מוצר שאנשים ייהנו ממנו ויהיה מבדר, שהוא יהיה באמת מותח. למרות שהסדרה מדברת על איראן וישראל - שיהיה אסקפיזם".
שפיגל: "ידענו שיש לנו מוצר מופלא עוד לפני שהסדרה עלתה לאוויר. ידענו איזה תגובות היו בעולם, אבל עדיין היינו מופתעות. זה כמו איזה נס שקרה".
עדן: "זה מעבר לכל דמיון שלנו. הצלחה כזאת יש פעם בדור. זאת ההצלחה הכי גדולה שהייתה לי ואני עובדת כבר עשרים שנה".
ועם זאת, יש גם ביקורת. דיברו המון ברשתות החברתיות על סדקים באמינות הסדרה. איך זה קרה? עדן: "אם היינו עושות בדיקה מקיפה על כל סדרה, היינו מוצאות בדיוק אותו דבר אם לא יותר. בסדרה לא היו טעויות יוצאות דופן, פשוט הדיבור היה כל כך גדול והצופים כל כך נכנסו לעלילה וכל כך נקשרו אליה, אז הם חיפשו את הדברים האלה. הם מחפשים כל דבר".
והיו גם הדלפות של חמישה פרקים לפני ששודרו בטלוויזיה. עדן: "אין לי מושג איך זה קרה והמשטרה חוקרת את זה, אני יודעת שזה לא דלף מאיתנו".
זה עשה נזק? "ברור שזה עשה נזק. מלא צופים צפו בזה במקום בתאגיד, באופן פיראטי. זה ממש כמו גניבה, זאת גניבה לכל דבר".
שפיגל: "העניין הוא שההדלפה זלגה לחו"ל. באפל מודאגים מזה".
בחרתן בניב סולטן לתפקיד הראשי בגלל ההיכרות המוקדמת איתה מ"יש לה את זה" שהפקתן? עדן: "כן. כל הזמן האמנתי שניב מתאימה לתפקיד בעקבות העבודה הקודמת. עשינו הרבה אודישנים להרבה שחקניות, והתפללתי שניב תצליח. בזכות אותן תכונות שהיא הביאה ל'יש לה את את זה' היא הצליחה להפוך לכוכבת וידעתי שזה יהיה פגז. היא התאימה גם באישיות וגם במה שהביאה למסך, ועדיין - הופתעתי. לא ידעתי עד כמה היא חרוצה. אני לא מתארת לעצמי עוד שחקנית שהייתה יכולה ללמוד פרסית בארבעה חודשים, זה מטורף אני עומדת המומה מול הדבר הזה".
5 צפייה בגלריה
מתוך "טהרן"
מתוך "טהרן"
"לא ידעתי עד כמה היא חרוצה". ניב סולטן מתוך "טהרן"
(צילום מסך, כאן 11)
קיבלתן תגובות מאיראן? הייתה על הסדרה כתבה בעיתון מקומי. עדן: "יש המון תגובות מאיראן, רובן אוהדות את הסדרה. בגלל שהפרקים מהסדרה דלפו הם כבר תורגמו לפרסית, ואני מקבלת תמונות של אנשים באיראן שצופים בסדרה. קיבלתי קצת קללות באינסטגרם מכל מיני איראנים, הם כתבו לי 'נשמיד אתכם והסדרה המטופשת הזאת לא תצליח'. אבל 90 אחוז מהתגובות מאוד אוהדות, מאנשים שכמהים לקשר עם ישראל, ואפילו קיבלנו תגובות טובות מאיראן לגבי הפרסית שם. רצינו שהפרסים שיצפו בזה יאמינו".
שפיגל: "התגובות לגבי אמינות הסדרה והשפה זה לא רק מאיראן - זה החזיר את הכבוד לשפה הפרסית, גם לקהילה הפרסית בישראל".
ביום שני ישודר פרק הסיום של העונה הראשונה. הצופים תוהים - מה עם העונה השנייה? עדן: "אנחנו מנסות לעשות את העונה השנייה הכי מהר שיש, מקוות שתוך שנה וחצי היא תשודר. אנחנו רק בהתחלת הפיתוח שלה".
כמה הקורונה מעכבת את זה? שפיגל: "יש סימן שאלה כל כך גדול. אנחנו אפילו לא יודעות מה יהיה עם הצילומים לסדרה בשבוע הבא, אז לדעת מה יהיה בעוד כמה חודשים?".
עדן: "אתונה זה מקום יחסית מוגן מקורונה בשלב זה, אנחנו נורא מקווים שעד שנצלם יהיה חיסון".
הקורונה משפיעה גם על פרוייקטים נוספים של השתיים. הסדרה "יש לה את זה", שאותה כאמור הן מפיקות, בכיכובה של סולטן, אמורה הייתה להיכנס לשלבי העבודה על העונה השנייה, אבל ברגע האחרון קשת החליטה להקפיא אותה בגלל המצב הכלכלי. תאגיד כאן, שהתלהב משיתוף הפעולה עם המשולש שפיגל-עדן-סולטן, הציע לרכוש אותה והנושא נמצא כעת במשא ומתן. "אנחנו מקוות שזה ייפתר בקרוב", הן אומרות.