פסטיבל טרייבקה תמיד האיר פנים לקולנוע הישראלי. לאורך שנות פעילותו, יוצרים ישראלים לא מעטים זכו לכבוד רב לא מעצם הקרנות סרטיהם בפני הקהל המקומי אלא גם בזכייה בפרסים. גם השנה, בתום המהדורה המצומצמת של הפסטיבל הניו יורקי, יש לישראל במה להתגאות אחרי שהדרמה "אסיה" זכתה בשלושה פרסים: פרס השחקנית הטובה לשירה האס, פרס הצילום לדניאלה לוביץ, ופרס ליצירה נשית על שם נורה אפרון לבמאית רותי פרי-בר. "אסיה" שנכלל בתחרות הבינלאומית של טרייבקה היה אחד משלושת הסרטים הישראלים ששובצו בתוכנית השנה לצד "סבלט" של איתן פוקס ששובץ גם הוא בתחרות הבינלאומית, ו"אחד בלב" של טליה לביא שהיה אמור להיות מוקרן במסגרת Viewpoint.
2 צפייה בגלריה
אסיה טרייבקה
אסיה טרייבקה
שלושה פרסים בפסטיבל טרייבקה. "אסיה"
ההישג של "אסיה" וצוותו מצטרף למורשת הישראלית שרק בשנים האחרונות כללה את "אפס ביחסי אנוש" של טליה לביא שזכה בפרס הסרט הטוב בטרייבקה בשנת 2014 דרך "ג'נקשן 48" של אודי אלוני שזכה בפרס הסרט הבינלאומי הטוב ביותר ב-2016, ועד זכייתה של ג'וי ריגר בפרס השחקנית הטובה בסרט זר על תפקידה ב"בתולות" של קרן בן רפאל ב-2018. עלילת "אסיה" צוללת לקשר מורכב בין נערה (שירה האס) לאימה (אלונה איב) על רקע ההידרדרות הפיזית של הבת המתמודדת עם מחלת ניוון שרירים. הסרט אומנם לא הוקרן בפני קהל כחלק מהפסטיבל שהתבטל, אך עדיין עמד לבחירתם של שופטי הפסטיבל שחזו בסרטים בתחרויות השונות בצפיה ביתית והגיעו להכרעה.
צוות השופטים הנוכחי של התחרות הבינלאומית כלל בין השאר אושיות מכובדות כמו הבמאי הבריטי דני בויל והשחקנים האמריקנים וויליאם הארט ודמיאן בישיר ואלו התרשמו מאוד מהופעתה של האס, שלאחרונה פרצה למרכז הבמה של תעשיית הבידור האמריקנית עם הסדרה "המורדת" מבית נטפליקס. "פניה הם נוף בלתי נגמר בו אפילו ההבעה הקטנה ביותר שוברת לב. היא שחקנית כנה באופן יוצא מן הכלל ובעלת נוכחות שמביאה עומק בכל דבר שהיא עושה", כתבו השופטים בנימוקיהם. על עבודת הצילום של דניאלה נוביץ כתבו: "אנחנו מתרשמים מהדרך שבה הצילום תמך ברגשות של הסיפור ואיפשר לנו לחוש את הדמויות באופן עמוק".
2 צפייה בגלריה
אסיה
אסיה
אלונה איב. מתוך "אסיה"
(צילום מסך)
רותי פרי-בר, ש"אסיה" הוא סרטה הארוך הראשון, זכתה לשבחים מצד חברות צוות השיפוט של הפרס על שם התסריטאית נורה אפרון ליצירה נשית (בו זכתה גם טליה לביא על "אפס ביחסי אנוש" ב-2014). "מהכתיבה, דרך הבימוי, לתנועת המצלמה, להדרכת השחקנים, ועד לדרך שבה גברת פריבר מספרת סיפור ללא מלים היה פשוט מדהים", נכתב בנימוקי הצוות שכלל את השחקניות ג'ינה רודריגז וליזי קפלן.
בפרס הגדול לסרט האמריקני הטוב ביותר זכתה הדרמה The Half of It של הבמאית אליס וו - בחירה שממשיכה את הטרנד המפרגן במיוחד לבמאים, ואף יותר מכך במאיות, ממוצא אסייתי. בפרס השחקנית הטובה ביותר בצד האמריקני של הפסטיבל זכתה אסול עבדולינה, יוצאת קירגיזסטן, על תפקידה בסרט "מטרנה" של דיוויד גוטניק. סטיב זאהן זכה בפרס השחקן הטוב ביותר על תפקידו ב"קאובויים" של הבמאית אנה קריגן. בפרס הראשון לסרט הטוב ביותר בתחרות הבינלאומית זכה "השונא" של יאן קומאסה הפולני.