סדרה דוקומנטרית חדשה בתאגיד כאן על משפט אייכמן תופק על ידי ענקית הטלוויזיה האמריקנית MGM, כך הוכרז היום (ב'). הסדרה מבטיחה חומרי ארכיון שטרם נראו, ובהם ריאיון עם הצורר הנאצי אדולף אייכמן שנתפס בארגנטינה והוצא להורג בישראל.
2 צפייה בגלריה
אדולף אייכמן בבית המשפט
אדולף אייכמן בבית המשפט
אדולף אייכמן בבית המשפט
(צילום: דוד רובינגר)
תפיסתו של אייכמן ומשפטו הוא אחד מהאירועים המכוננים ביותר מאז קום המדינה. ב-1960 הצליחו סוכני המוסד לאתר את אייכמן בבואנוס איירס. ממשלת ישראל החליטה לחטוף אותו ולהביאו למשפט בארץ, מחשש שאם ייתפס בידי השלטונות הוא יוסגר לגרמניה שלא תמצה עמו את הדין, או אף ימצא מי שיעזור לו להימלט ממעצר. במבצע המורכב להבאתו של אייכמן לישראל, עליו פיקד אישית ראש המוסד איסר הראל, השתתפו מעל ל-50 איש, ביניהם אנשי מוסד, אנשי שב"כ, עובדי השגרירות בארגנטינה ועובדים בחברת אל על.
אייכמן, שהשתמש בארגנטינה בשני שמות בדויים - אוטו הניגר וריקרדו קלמנט - נחטף בדרכו מתחנת האוטובוס לביתו שברחוב גריבלדי. הוא הובל במכונית לדירת מסתור, בה וידאו סוכני המוסד בסדרה של בדיקות רפואיות כי אכן מדובר בקצין ה-SS. אייכמן סומם, הולבש במדי אל-על והועלה אל אחד ממטוסי החברה. ב-22 במאי 1960 נחת המטוס בישראל.
2 צפייה בגלריה
הבית של אייכמן בארגנטינה
הבית של אייכמן בארגנטינה
הבית של אייכמן בארגנטינה
(צילום: gettyimages)
משפטו של אייכמן נפתח ב-10 באפריל 1961 ונערך באולם בית העם בירושלים. למשפט קדמה חקירה של שנה. אייכמן שיתף פעולה עם חוקריו, לא הכחיש את זהותו ואף מסר מידע רב על פעילותו בצבא ובמפלגה הנאצית. למרות זאת, ניסה למעט באחריותו להרג וטען שהיה רק "בורג קטן" במערכת. ביום פתיחת משפטו צבאו מאות אנשים על אולם בית העם בירושלים, שנבחר למושב בית הדין כדי לאפשר לקהל רב ככל האפשר להיות נוכח. אייכמן הואשם ב"ביצוע פשעים נגד העם היהודי... פשעים נגד האנושות... פשעי מלחמה וחברות בארגון עוין" - כולם עבירות לפי החוק לעשיית דין בנאצים ועוזריהם המאפשר הטלת עונש מוות. אייכמן נמצא אשם ברוב סעיפי האישום, וב-15 בדצמבר 1961 נגזר עליו דין מוות. היתה זו הפעם הראשונה והיחידה בתולדות מדינת ישראל שבית משפט אזרחי גזר על אדם עונש מוות. אייכמן הוצא להורג בתלייה, בבית הכלא ברמלה. גופתו נשרפה ואפרו פוזר בים מחוץ לתחום המים הטריטוריאליים של ישראל.
לפי ההודעה, סדרת הטלוויזיה שישתתפו בהפקתה MGM העולמית, תאגיד השידור כאן, תדמור אינטרטיינמנט ואליס תקשורת, תכלול גילויים חדשים וחומרי ארכיון שלא נחשפו עד היום. בנוסף, על פי ההודעה ישולב ריאיון נדיר עם אייכמן שנעשה במקום מחבואו בארגנטינה. את הסדרה יוצרים יריב מוזר וקובי סיט, והיא צפויה לעלות לשידור בשנה הבאה. "אנחנו מרגישים מחויבים לשוב לדרמה המשפטית שהתרחשה בשנת 1961, ולספר לבני הדור הצעיר את סיפור השואה, כדי שלא יישכח לעולם", אמר מוזר, במאי הסדרה. "מעל לכל, חשוב לשוב וללמוד את השיעורים שלמדנו מהשואה, דווקא בתקופה בה דומה שרבים מדי כבר שכחו אותם".
פורסם לראשונה: 17:30, 14.12.20