יושבים בבית עם הילדים ומחפשים תעסוקה? בין סרט לפודקאסט ושיעור יצירה, הספרייה הלאומית מזמינה אתכם ללמוד קצת היסטוריה ישראלית. מה אתם זוכרים מלהקת הצ'יזבטרון, כמה מצחיקות אתכם הבדיחות על לוי אשכול ואיזו מנורה הייתה ההשראה לסמל המדינה? פרויקט היסטוריום יזכיר למי ששכח וילמד את מי שלא יודע.
3 צפייה בגלריה
ספר הבדיחות של לוי אשכול
ספר הבדיחות של לוי אשכול
ספר הבדיחות של לוי אשכול
(באדיבות הספרייה הלאומית)

להקת הצ'יזבטרון - זוכרים?

3 צפייה בגלריה
הצ'יזבטרון
הצ'יזבטרון
הצ'יזבטרון
(באדיבות הספרייה הלאומית)
"שיר הרעות", "הפרוטה והירח", "יצאנו אט", "היי דרומה", "היו זמנים", אלה רק חלק מלהיטי הלהקה הצבאית הראשונה, "הצ'יזבטרון", שהופעת הבכורה שלה התקיימה השבוע לפני 71 שנה. מפקד הלהקה וכותב רוב שיריה היה חיים חפר, ועל שורותיה נמנו, בין היתר, שייקה אופיר, נעמי פולני, גדעון זינגר, שלמה בר שביט וזהרירה חריפאי. הלהקה הופיעה עשרות פעמים בפני לוחמי צה"ל, אך התפרקה ב-1950, לאחר תוכניתה החמישית אשר כללה את השיר הביקורתי "הגנרל המקסיקני". תשע שנים לאחר מכן קיימה הלהקה הופעה מיוחדת מול 3,000 צופים שנמשכה 3 שעות. בחנו את עצמך - איזה שיר של להקת הצ'יזבטרון אתם?

ספר בדיחות אשכול

לאחר מלחמת ששת הימים נכתבו אלבומי ניצחון וביוגרפיות מחמיאות לאלופי צה"ל ולשר הביטחון משה דיין. אולם מי שעמד בראשות הממשלה באותה מלחמה, זכה לראות חודשים אחדים לאחריה ספר מסוג שונה למדי ולא מחמיא במיוחד: הספר "כל בדיחות אשכול" המכנס בתוכו בדיחות שכולן לועגות לראש הממשלה דאז, לוי אשכול. רוצים דוגמה? בבקשה: "אשכול עלה על מגדל שלום, התכופף יותר מדי וצנח מגג המגדל ארצה. כשעבר על יד הקומה השמינית, שמעו אותו אומר: 'אין מה להתרגש, בינתיים הכל בסדר'. לפניכם כמה בדיחות אשכול. דרגו את הבדיחות והצביעו להאהובה עליכם.

חמש טונות סוכריות ו-70,000 חבילות

במלחמת יום הכיפורים שגבתה את חייהם של 2,569 חיילים ואזרחים, התגלו צדדים יפים של האזרחים שבעורף, ובמיוחד הנוער. לא מאמינים? בתל אביב התנדבו 6,000 בני נוער לפעולות החירום בעיר, רובם במילוי שקי חול למיגון, אבל גם למילוי מקומם של הגברים שיצאו למלחמה. בנתניה הופסק מבצע התרמת דם לאחר שבני נוער מילאו את המכסה המבוקשת. אחרים שלחו חבילות לחיילים בחזית (על הדואר היה לטפל ב-70 אלף חבילות, פי 12 מביום רגיל), וקבוצת ילדים משכונת בית הכרם בירושלים הביאה לבית החייל חמש טונות (!) סוכריות. האם לדעתכם בני נוער מתנדבים כיום?

שער הניצחון – של מי?

שער טיטוס מזוהה עם ניצחון הרומאים במרד הגדול בשנת 73 לספירה. על השער, שנבנה בשנת 82 לכבוד ניצחונו של הקיסר טיטוס על היהודים, מופיע תבליט המתאר את תהלוכת הניצחון ובה הכלים שנלקחו מבית המקדש היהודי. כמעט 2,000 שנה לאחר מכן היו אלה יהודים שחגגו במקום את הקמת מדינת ישראל. בתצלום החגיגות, נראים יהודים מניפים שלטים ועליהם כתוב "הוקרה ותודה לארצות הברית וברית המועצות עבור תמיכתם בהשגת עצמאותנו". בשלטים אחרים נכתב "מדינה עברית - קץ לחיי ניוון במחנות", ו"תחי המדינה העברית". אז מה אתם יודעים על טיטוס?
3 צפייה בגלריה
שער הניצחון
שער הניצחון
שער הניצחון
(באדיבות הספרייה הלאומית)

רוצים לדעת עוד? מוזמנים להצטרף להיסטוריום, רגע היסטורי למורים ולתלמידים באתר הספרייה הלאומית.