עדן אלנה תעלה מחר (ג') בערב לחצי הגמר הראשון של האירוויזיון ברוטרדם, כשלראשונה מזה חודשים אתרי ההימורים ממקמים אותה בעשירייה הראשונה, זו שעולה לגמר. מצד שני, לא בטוח שהמהמרים לקחו בחשבון את מצב המלחמה בישראל, שעלול להעיב על חלוקת הנקודות. שנים של הצבעות לימדו אותנו שאי אפשר להרחיק את הפוליטיקה מהאירוויזיון - גם אם מאוד מנסים.
עדן אלנה בחזרה לחצי גמר האירוויזיון
(צילום: רז שכניק)
"אני מקווה עבורכם שההצבעות לא יושפעו ממה שקורה בישראל", אומר העיתונאי וויל וודנפה מרשות השידור הממלכתית בפינלנד. "התחרות אמורה להיות נקייה מפוליטיקה ואיגוד השידור האירופי עושה את הכול כדי שכך יהיה - אבל זה תמיד משפיע, כמו שראינו בעבר במצבים דומים. אני אוהב את השיר הישראלי ואת ההופעה של עדן אלנה, וחושב שהיא מתנהלת נכון כאן. הייתי בתל אביב באירוויזיון האחרון ואני זוכר שהיו גם אז הפגזות לפני ואנשים אצלנו נבהלו - אבל ישראל עשתה עבודה נהדרת. האירוויזיון שלכם היה מעולה".
האירוע המרכזי הראשון שחוותה אלנה בחוץ, השטיח הטורקיז, הסתיים אתמול בהצלחה והמשלחת הישראלית זכתה למחיאות כפיים ברחובות רוטרדם כשנכנסה ונופפה בדגלים. אלנה העניקה כ-20 ראיונות לצוותי התקשורת וגם ביצעה ספונטנית את "דיווה" לבקשת אחד מהם.
2 צפייה בגלריה
עדן אלנה והרקדנים מתוך האירוויזיון
עדן אלנה והרקדנים מתוך האירוויזיון
עדן אלנה והרקדנים מתוך האירוויזיון
(צילום: רז שכניק)
הנסיעה למקום נראתה כמו מבצע אבטחה לנשיאים או ראשי מדינות: שני רכבים דחוסי מאבטחים חמושים, אופנועים מקדימה ומאחור. אלנה עצמה נראתה רגועה. "זה שתגברו את האבטחה עושה שקט ונותן לי להתרכז בהופעה", היא אומרת, "אני לא אגיד שאין חשש מסוים, כי יש, ולפעמים דברים קטנים מקפיצים אותנו. אבל ברוב היום אני לא חושבת על זה אלא על האנשים בישראל, שמתמודדים עם הפצצות וחלקם במקלטים. אני אתן 300 אחוז כדי לגרום להם לחייך".
ריאיון עם עדן אלנה על השטיח הטורקיז באירוויזיון
לפני זמן קצר, אלנה ביצעה חזרה נוספת לקראת ההופעה, ונראתה מרוצה לאחר שהגיעה לאותם צלילים גבוהים מובטחים וזכתה למחיאות כפיים מאנשי המשלחות ביציעים. "אני מרוצה מאוד מהחזרות עד עכשיו", היא אומרת, "אתן את הכול בשביל ישראל כדי שנעלה - ושולחת חיבוקים לכל מי שמתמודד עם המצב בארץ. אנחנו פה אופטימיים ומרגישים נהדר. כיף לקבל כאלה תגובות מהקהל".
במשלחת הישראלית הביעו חשש מההבדל שבין ההופעה על הבמה לתוצאה הסופית שנראה אחרי הבימוי על המסך, ואולי מוריד מעט מהעוצמה של השיר, אך עם זאת ישנה גם אופטימיות בנוגע להעפלתה לגמר. המפיקה טלי אשכולי, שמלווה במשך שנים את משלחות ישראל לאירוויזיון שיתפה: "ההופעה של עדן היתה מצוינת, עשינו הכול כדי שעדן תיתן את הביצוע הכי טוב על הבמה, האנרגיות גבוהות ואנחנו מאמינים שנעלה לגמר".
מרסל פוטמן ההולנדי, הבעלים של תחנת OutTV, מחא כפיים לאלנה וסיפר כי הוא בטוח שתעלה לגמר: "אני בא לישראל לעיתים קרובות ואני מבין שכרגע המצב קשה. יש לי ביקורת על ההתנהלות של ממשלת ישראל וכמובן, כמי שאוהב אתכם, אני לא יכול לקבל את העובדה שאתם מופצצים. אבל אני גם חושב שישראל לא עושה מספיק כדי להשיג שלום ונראה שעדיין יש אצלכם אזרחים שהם סוג ב'. אין ספק שגם כאן, מאחורי הקלעים באירוויזיון, יש ביקורת על מה שקורה בישראל. בכנות, אני חושב שההצבעות לישראל ייפגעו בגלל מה שקורה, אבל עדן אלנה מצוינת ומגיע לה להיות בגמר. פשוט תבין, אף אחד לא יכול לראות את ההפצצות האלה ולהישאר אדיש".
עדן אלנה וחברי המשלת שרים "דיווה"
(צילום: רז שכניק)
גם העיתונאי אגיס מנוטיס מרשות השידור היוונית חושב שאי אפשר להפריד לגמרי בין מה שקורה בישראל להצבעות באירוויזיון. "אני חושב שהמצב בישראל ישפיע", הוא אומר, "אירוויזיון הוא גם פוליטיקה, בעיקר ההצבעות של חבר השופטים. אגב, יכול להיות שזה ישפיע גם לטובה על מי שתומך בישראל - כי יש פה בהחלט רגשות מעורבים. אני מאוד אוהב לבקר בישראל, מת על תל אביב ועל ירושלים. הייתי באירוויזיון לפני שנתיים וזו הייתה חוויה נהדרת. הניחוש שלי? עדן וישראל יעלו לגמר. אני מאוד אוהב את השיר שלכם, וכך גם הרבה חברים שלי".
2 צפייה בגלריה
עדן אלנה מתוך האירוויזיון
עדן אלנה מתוך האירוויזיון
עדן אלנה מתוך האירוויזיון
(צילום: רז שכניק)
ומה עם הקורונה? נראה כי המארגנים של האירוויזיון מודאגים לא פחות מהמגפה, בייחוד לאחר שהמשלחות של איסלנד ופולין נשארו בבידוד בעקבות נציגים שנמצאו חיוביים, ועדיין בספק אם יופיעו בלייב (במקרה כזה יוקרנו הופעות שהוקלטו מראש). במרכז העיתונות ברוטרדם השתרכו תורי ענק של שעתיים לבדיקות וקבלת התשובות, שכן אין כניסה לאולם ללא תוצאה שלילית ב-48 השעות האחרונות כך שתהליך הבדיקות מתבצע שוב ושוב.