ביום שני האחרון פרסם דונלד טראמפ, פוסט בוטה ותוקפני נגד הסרט העלילתי "המתמחה", שמתאר את תקופת "ההתלמדות" שלו - השנים בהן התעצבה אישיותו ובהן הפך לאיש נדל"ן בניו יורק של שנות ה-70 וה-80. "זהו סרט מזויף, נטול קלאס, מקווה הוא ייכשל בקופות", כתב ברשת החברתית הימנית Truth Social, אותה הקים. "זו עבודה זולה, דיבתית ומגעילה מבחינה פוליטית, שיצאה ממש לפני הבחירות לנשיאות, כדי לנסות ולפגוע בתנועה הפוליטית הגדולה ביותר בתולדות ארצנו".
8 צפייה בגלריה
מתוך "המתמחה"
מתוך "המתמחה"
סבסטיאן סטן, מתוך "המתמחה"
(צילום: באדיבות בתי קולנוע לב)
כמה שעות אחרי המתקפה של טראמפ, דיברתי באמצעות הזום עם סבסטיאן סטן, מי שמגלם את טראמפ בסרט. "לצערי, המתקפה של טראמפ לא מאוד מפתיעה, אבל אני שמח שבאופן כלשהו הוא הכיר בסרט", אמר הכוכב ההוליוודי ("קפטן אמריקה", "הנוקמים"), בריאיון שהעניק ל-ynet. "אני חושב שהפוסט הזה באמת מראה שדווקא אכפת לו מהסרט, ואם אכפת לו - זה כבר טוב מבחינתנו. יש סיכוי לא רע שטראמפ צפה בסרט השבוע, לפני שהוא פרסם באחת לפנות בוקר את הפוסט, ואני רוצה להודות לו שהוא חשב עליי בלילה, כשהוא יכול היה לחשוב על דברים חשובים יותר. אני מעריך את זה מאוד. ייתכן שהוא מכיר, בדרכו החולנית והייחודית, בַּדִּיּוּק שמצוי בסרט".
סטן חושב שטראמפ עזר למעשה למסע יחסי הציבור של "המתמחה". "אנחנו מדברים על אדם שתמיד האמין שאין דבר כזה פרסום שלילי. לדעתי, עצם הניסיון לעורר שיח על 'המתמחה' באווירה כל כך משוסעת, זה כבר ניצחון קטן עבורנו. בהתחלה כמעט נאסרה היציאה שלו לבתי הקולנוע, אבל הוא יצא ואנשים יכולים לבחור ללכת לצפות בו - וזה ניצחון בתקופה מאוד מפחידה בפוליטיקה האמריקנית".
"המתמחה" - טריילר
(קרדיט: באדיבות בתי קולנוע לב)
ואכן הדרך של "המתמחה" למסכים (עכשיו גם בישראל), הייתה רצופה שערוריות ותלאות. בחודש מאי האחרון, כש"המתמחה", שביים עלי עבאסי ("עכביש קדוש"), האיראני הגולה, הוצג בפסטיבל קאן, הוא חולל סקנדל מתוקשר. המהומה פרצה בעיקר בגלל סצנה בה טראמפ אונס את רעייתו הראשונה איוונה (אותה מגלמת מריה בקלובה), אם שלושת ילדיו. בסצנה מחוללת השערוריות, טראמפ אומר לאיוונה שהוא לא נמשך אליה יותר ואז נוקט באלימות ומשליך אותה על הרצפה, ושוכב איתה ללא הסכמתה. זה המקום לציין שב-1989, במהלך תהליך הגירושין, איוונה הצהירה שטראמפ אנס אותה, אבל ב-2015, שבע שנים לפני מותה מדום לב, היא חזרה בה מהטענות.
ברור שטראמפ לא אהב את הדיווחים על סצנת האונס, ולמחרת ההקרנה בקאן, עורכי הדין שלו איימו בתביעה נגד המפיקים וגם נגד מפיציים עתידיים. "הזבל הזה הוא בדיה טהורה שמעוררת סנסציות על ידי שקרים שהופרכו זה מכבר", הכריז סטיבן צ'ונג, דובר קמפיין הבחירות של טראמפ לנשיאות ב"ורייאטי". "מדובר בהתערבות בבחירות של האליטות ההוליוודיות, שיודעות שהנשיא טראמפ יגיע שוב לבית הלבן".
גם בפוסט שפרסם טראמפ השבוע הוא התייחס לסצנת האונס: "אשתי לשעבר, איוונה, הייתה אדם טוב ונפלא, והיה לי קשר מצוין איתה עד יום מותה. התסריטאי של הזבל הזה, גייב שרמן, הוא איש שפל וחסר כישרון, שכבר מזמן הוכח כלא אמין. הוא ידע את העובדה הזאת ובכל זאת בחר להתעלם".
8 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ איוונה טראמפ
דונלד טראמפ איוונה טראמפ
מה שיותר קרוב לאמת. דונלד ואיוונה
(צילום: GettyImages)
בריאיון שערכתי עם סטן, הוא כמובן התייחס לסצנת האונס. "היה לנו מתאם אינטימיות בצילומים, ונצמדנו לגישה המתבקשת של דגש על תקשורת. וידאנו שכולנו מתואמים לגבי איך הדברים הולכים להצטלם. כמובן שמידה מסוימת של אמון בין השחקנים היא מצרך חשוב, והרגשנו שהסצנה הזו - ברוטאלית ככל שתהיה - הכרחית. לא רק לטראמפ והדמות שהוא, אלא גם למה שראינו לאחר מכן בעדותה של איוונה, שנעשתה תחת שבועה, ובה היא דיברה על האירוע.
"אי אפשר להתעלם מהתצהיר של איוונה, בו היא תיארה את האונס בצורה גרפית. נכון, היא חזרה בה, אבל התסריטאים של 'המתמחה' היו צריכים להחליט מה קרוב יותר לאמת ואולי דיבור בשבועה קרוב יותר לאמת. אי אפשר לספר את הסיפור של טראמפ בלי לכלול את החלק הזה של מערכת היחסים שלהם ואת החלק הזה באישיות שלו".

לחיות עם טראמפ 24/7

מסתבר ששחקנים רבים בהוליווד חששו לגלם את טראמפ, והעדיפו להתרחק מהפרויקט. סטן, למרות שמזוהה עם מגה-להיטים תוצרת "מארוול", הפגין אומץ רב. הוא בהחלט הסתכן, למרות שבהוליווד הזהירו אותו מפני הג'וב הריסקי. "כולם אמרו לי: 'אתה עושה טעות, אתה מרחיק ממך חצי מהמדינה. זה הולך להיות אסון, אתה גם לא נראה כמוהו'. אבל ברגע שהייתי נעול שאני הולך על הסרט, בחרתי לא לתת לאף אחד ולשום דבר להפחיד אותי, לצנזר אותי או להשפיע עלי".
בניגוד לאלה שטענו שסטן לא מתאים לגלם את טראמפ, עבאסי דווקא חשב הוא האיש הנכון. "ראיתי חלק מהסרטים שסבסטיאן עשה עם "מארוול", הם לא ממש רלוונטיים לקולנוע שאני עושה", אומר עבאסי. "מה שעניין אותי אלה הם התפקידים של סבסטיאן בסרט 'אני, טוניה' ובמיני-סדרה 'פאם וטוני', בהם הוא הצליח לתפוס דמויות מורכבות ומלאות פגמים, ובמקביל להפוך אותן לאנושיות ולכמעט חביבות. זו תכונה שלדעתי חשובה וכזו שהיינו זקוקים לה - היינו זקוקים לזה שטראמפ יהיה אנושי, אדם חי ונושם, שכצופה יהיה לך אכפת ממנו. ואז להראות את השינוי שמתחולל בו ושהוא מאבד, בצורה חלקית, את האנושיות הזו".
8 צפייה בגלריה
מתוך הסרט "המתמחה"
מתוך הסרט "המתמחה"
''נחשפתי להרבה דברים שהפתיעו אותי''. מתוך ''המתמחה''
(צילום מסך, באדיבות Briarcliff Entertainment)
סטן מרחיב בנושא. "'המתמחה' הוא סיפור על מישהו שהתחיל בדרך מסוימת, היו לו רעיונות וחלומות מאוד ספציפיים, פחדים, חוסר ביטחון ובעיות משפחתיות, ואז קרה משהו. האיש, מבחינתי, איבד את האדם שהוא היה. נראה לי שהצורך בכוח ושליטה היה כה עמוק, עד שהוא גובר על כל צורך אחר. כשאנחנו מדברים על מישהו שקיבל את ההחלטה ש'לאף אחד לעולם לא יהיה יותר כוח ממני, לעולם לא', אתה צריך לשאול את עצמך אם אדם כזה באמת יכול לקבל את ההחלטות הנכונות. אם אתה קורא לעצמך מנהיג העולם החופשי, יש לנו את הזכות להטיל ספק בכך".
כשסטן התכונן לתפקיד הוא העלה שבעה קילו, בעוד מחלקת הלבושות הכינה חליפה מרופדת עם בטן תותבת. מחלקת האיפור והשיער עמלה קשה להראות את השינויים בפניו ובשערו של טראמפ, שעם השנים נעזר בניתוחים פלסטיים, בשיזוף ובהשתלת שיער. "כשהתחלנו לעבוד, עשינו בדיקת תותבת וזה ממש לא נראה כמו טראמפ. הייתי מאוד מודאג, ולא רק אני. התקשרתי לצוות שעזר לי עם גילום טומי לי ב'פאם וטומי'. וביחד הצלחנו למצוא את האיזון הנכון"
איך שיחקת בעצם את טראמפ מבלי ליפול ולהיראות כמו דמות במערכון של "סאטרדיי נייט לייב"? "כבר כשקראתי את התסריט, נחשפתי לכל כך הרבה דברים שלא ידעתי והפתיעו אותי. ברור שיש לך בראש את האדם שאתה חושב שאתה מכיר או שראית בטלוויזיה, אבל ברגע שמתגברים על זה, חוזרים להתחלה ומנסים להתחקות אחר הגורמים שהביאו אותו עד הלום, למשל הפנימייה הצבאית בה למד ואיך שהוא גדל".
8 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ עצרת בחירות אריזונה
נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ עצרת בחירות אריזונה
''איך אתה יכול לקום בבוקר ולהסתכל על עצמך במראה?''. טראמפ
(צילום: Caitlin O'Hara / AFP)
סטן מעיד שכדי להיכנס לעורו ולחליפות של מי שלימים נהייה הנשיא ה-45 של ארצות הברית, הוא פצח בתחקיר מקיף. "מדובר היה בצלילה מוחלטת. חייתי 24/7 עם טראמפ - באוזניות, בטלפון, ביוטיוב, בשירותים, במיטה. הוא השתלט עלי. היו לילות בהם מפלס החרדה שלי כל-כך עלה, עד שיצא מהגג. אמרתי לעצמי: 'למה השבתי בחיוב?'".
המאמץ השתלם. הביקורות בארצות הברית מהללות את הופעתו, עם מחמאות כמו "עבודה מצוינת", "הופעה מדהימה" ו"מעבר להתחזות, סטן מגלם את טראמפ במחויבות בוערת".
איזה עוד תגובות אתה מקבל על "המתמחה"? "עד כה קיבלתי רק מחמאות על האומץ והתעוזה - האמת שמשני צדי המתרס הפוליטי".
אגב, במהלך השנים יצא לך לפגוש את טראמפ? "לא. מה הייתי שואל אותו, אם הייתי נפגש אתו?", סטן מהרהר ואז אומר: "הייתי שואל: 'מה לא בסדר איתך? איך אתה יכול לקום בבוקר ולהסתכל על עצמך במראה, בכל יום, ולשקר לעצמך כמו שאתה משקר? ספר לי, כי אני באמת סקרן לדעת. והאם אתה מרגיש רגש כלשהו, בכלל, מלבד השנאה העצמית שיש לך?'".

"לא גילתי לאנשים מאיפה באתי"

סטן, 42, התמיר בעל העיניים הכחולות, נמצא בתקופה נהדרת. קרוב לוודאי שהוא וגם ג'רמי סטרונג ("יורשים"), שמגלם ב"המתמחה" את רוי כהן, איש הצללים ועורך הדין המושחת והנכלולי שסייע לטראמפ לפרוץ, יבלטו בעונת הפרסים המתקרבת.
8 צפייה בגלריה
מתוך "המתמחה"
מתוך "המתמחה"
שנה נהדרת לשני שחקנים נהדרים. סטן וסטרונג מתוך "המתמחה"
(צילום: באדיבות בתי קולנוע לב)
השנה הטובה של סטן החלה בפברואר האחרון: בפסטיבל ברלין סטן זכה בפרס המשחק בזכות הופעתו החזקה ב- A Different Man, בה הוא מגלם שחקן שמנסה לפרוץ וסובל ממחלה גנטית, סטייל "איש הפיל". בנאום התודה המרגש, סטן לא שכח את השורשים שלו. "זה הפסטיבל האירופאי הראשון בו אני משתתף, ובשביל ילד קטן מרומניה, לזכייה הזאת יש משמעות גדולה עבורי".
ואכן סטן עשה דרך ארוכה ומרשימה מאז ילדותו בקונסטנצה, עיר נמל על חופי הים השחור ("חרשתי עם אמא את חופי הנודיסטים") ועד להגשמת החלום האמריקני, לשטיחים האדומים ולפסגות הוליווד. אימו הייתה פסנתרנית והיא קראה לבנה על שמו של המלחין יוהאן סבסטיאן באך. הוריו התגרשו כשהוא היה בן שנתיים. "בילדותי הייתה לי המון אנרגיה. התרוצצתי ורקדתי", סיפר סטן בריאיון שהעניק לכלי תקשורת רומני לפני שלוש שנים. "לא הפסקתי לפול ולהיפצע. תמיד הדאגתי את אמא שנהגה להזהיר אותי. היה לי גם קל מאוד לחקות אחרים ואמא והסבים עודדו אותי לעשות זאת, בגלל שהצחקתי אותם. כשאמא עזבה לווינה, אוסטריה, בגלל הקריירה שלה, נשארתי לגור עם סבא וסבתא".
לסטן יש לא מעט זיכרונות מהמהפכה הרומנית שהתחוללה בשלהי 1989, ושמה קץ לשלטון הרודנות של ניקולאה צ'אושסקו והביאה להחלפת המשטר הקומוניסטי. סטן היה אז בן שבע. "שיחקתי בחוץ וראיתי מכונית שחלפה על פנינו. היו בה צעירים שהחזיקו את הדגל הרומני עם חור באמצע וצעקו: 'חלאס עם צ'אושסקו'. ממש פחדתי. לא הבנתי מה קורה. ואז ראיתי בטלוויזיה שירו בצ'אושסקו.
8 צפייה בגלריה
סבסטיאן סטן
סבסטיאן סטן
''הייתי בטראומה מהיותי שונה''. סטן
(צילום: AP)
"בכל פעם שאדם אמריקאי שואל אותי מאיפה באתי, אני מראה לו את הסרטון שצולם זמן קצר לפני ההוצאה להורג, בו צ'אושסקו חולץ מבניין המפלגה במסוק ב-22 בדצמבר 1989 ולא הפסיק לצעוק להמוני המפגינים: 'אזרחים, תשתלטו על עצמכם!'".
בראשית שנות ה-90, סטן חבר לאמו בווינה, והתקשה בהתחלה להשתלב. "לא ידעתי גרמנית בכלל. ידעתי קצת אנגלית מבית הספר. אמא לקחה אותי לאודישנים. היא הבינה שאני מוכשר, אבל לא ניסתה להכריח אותי. הייתי מאוד ביישן".
בגיל 12 סטן הופיע בתפקיד קטן ב"71 פרגמנטים מכרונולוגיה מקרית", של מיכאל הנקה. "ואז אמא התחילה לצאת עם גבר חדש, אמריקאי, ואחרי שהם התחתנו עברנו לניו-יורק, שם האבא החורג מצא עבודה", סיפר סטן באותו ריאיון לתקשורת הרומנית. "כששמעתי שאנחנו עוברים, בכיתי המון במקלחת. זה קשה כילד לעבור ממקום למקום. לא תכננתי להפוך לשחקן, הייתי יותר בקטע של אסטרונומיה ומדע ורציתי להיות אסטרונאוט".
גם ההתאקלמות בארצות הברית לא הייתה מידית ופשוטה. "חטפתי הלם תרבות. הייתי בטראומה מהיותי שונה. היו לי שתי ברירות - או להתאים את עצמי לסביבה ולשרוד, או שלא. בחרתי בברירה הראשונה. לא גילתי לאנשים מאיפה אני וקראתי לעצמי כריסטופר. דיברתי רק באנגלית ואלמלא אמא שלי שניג'סה לי כל הזמן לדבר איתה ברומנית, הייתי שוכח את השפה".
חייו של סטן המהגר המתבגר השתנו בעקבות מפגש עם סוכנת, שמלווה אותו עד היום. "הסוכנת גילתה אותי במחנה קיץ ומאז קבעה אודישנים. המשחק עזר לי להיות פופולרי בתיכון ובהשגת דייטים. בגיל 17 התחלתי להאמין בעצמי וגם לחשוב שוב על רומניה. הפסקתי להסתיר מאיפה באתי".
8 צפייה בגלריה
סבסטיאן סטן
סבסטיאן סטן
התגלה במחנה קיץ. סבסטיאן סטן
(צילום: Victoria Will/Invision/AP)
סטן למד אומנויות באוניברסיטת ראטגרס בניו-ג'רזי ובילה שנה בלונדון בלימודי משחק. הקשיים שחווה בחייו העניקו לו חוסן, סייעו לו בעיצוב האישיות ולימים גם לקריירת המשחק. ב-2003 סטן הופיע לראשונה בטלוויזיה, כשהתארח בפרק של "חוק וסדר". נקודת ציון משמעותית הייתה כשהתקבל לסדרה "אחת שיודעת", בה גילם את קרטר מייזן, מכר מתוסבך של נייט וסרינה. בהמשך הופיע בסרטים לצידן של כוכבות מפורסמות כמו נטלי פורטמן ("ברבור שחור"), אן האתוויי ("רייצ'ל מתחתנת"), מריל סטריפ ("ריקי והפלאש") ומרגו רובי ("אני, טוניה").
את תהילתו הבינלאומית סטן חב ל"קפטן אמריקה" – סרט גיבורי-על תוצרת "מארוול" מ-2011, בו גילם את חייל-העל והמתנקש ג'יימס ביוקנן באקי בארנס. סטן שב לגלם את הדמות הזאת בשורה של שוברי קופות וביניהם "קפטן אמריקה: חייל החורף", "קפטן אמריקה: מלחמת האזרחים", "הפנתר השחור", שני סרטי "הנוקמים". וכן במיני-סדרה "הפלקון וחייל החורף". בשנה הבאה נראה אותו עוטה שוב את זרוע המתכת ב"ת'נדרבולטס".
"מעולם לא חשבתי שאעשה את אותו תפקיד במשך 15 שנה. זה מוזר. אני מקווה שבארנס מתפתח בחיים, כמוני. אני תמיד שמח לקבל טלפון מ'מארוול'. הסרטים האלה עזרו לי מאוד לפרוץ בגלל שהם פופולריים. אפילו בסין".
לאחרונה סטן מצא עצמו מתגונן בפני מתקפות של הייטרס של ''מארוול'', שמתלוננים על האיכות המתדרדרת של סרטי הקומיקס. "הסרטים האלה תורמים לשואו ביזנס, ומאפשרים לנו לקבל גם סרטים קטנים יותר", התגונן לאחרונה ב"וראייטי". "הם מזינים בהרבה דרכים את המערכת". ואילו בראיון למגזין GQ הבריטי, אמר: "'מארוול' היא חברה שמשקיעה המון לב ומחשבה. אם 'מארוול' הייתה נעלמת, זה יהיה חור גדול". ויש לו גם מסר להייטרס: "אל תצאו ותחרבנו על משהו, בלי להציע משהו טוב יותר".
8 צפייה בגלריה
מתוך "הפלקון וחייל החורף"
מתוך "הפלקון וחייל החורף"
''אני תמיד שמח לקבל טלפון מ'מארוול'''. סטן ב''הפלקון וחייל החורף''
(צילום: באדיבות דיסני+)
ההצלחה מאפשרת לסטן להיות פעיל בארגוני צדקה וגם להרשות לעצמו מותרות. עם זאת, סטן מקפיד על פרטיותו ומשתדל לא להתמכר לפיתויים ולסכנות התהילה.
"לדעתי החיים הם מה שאתה עושה מהם. אני לא מאמין שאתה צריך לפחד לחיות את החיים. ככל שתשומת הלב עליך גדלה, כך אני מרגיש שאנשים נוטים יותר להרחיק אחרים מעליהם. שחקנים שעבדתי איתם מפחדים לצאת מהמלון שלהם, הם לא רוצים ללכת לאכול במסעדה, למשל. אבל כשחקן אתה חייב לחיות ולהכיר את החיים, כדי שאחר כך תוכל לשחק אותם".
סטן לא מפסיק לבצר את מעמדו ולהגיע לקהלים שונים ומגונים. אחד התפקידים שהבהירו כמה הוא מוכשר היה במיני-סדרה "פאם וטומי" (2022), בתפקיד הרוקר הפרוע והמקועקע טומי לי, בתקופה בה הוא ורעייתו דאז, פמלה אנדרסון, התמודדו עם משבר קלטת הסקס. התפקיד העניק לו מועמדויות לאמי ולגלובוס הזהב. סטן אולי לא פרוע והולל כמו טומי לי, אבל כשנשאל באותו ריאיון לתקשורת הרומנית אם הוא מעדיף סקס בבוקר או בערב, הוא השיב בכנות: "אם אפשר, בכל שעה של היום".
בעקבות העבודה על "המתמחה", מה הבנת יותר לעומק על ארצות הברית? "שעלינו להמשיך ולחקור את הקונספט הזה של החלום האמריקני - שמחד יכול להיות כל כך מספק, ומאידך יכול להיות גם כל כך מכביד ולטמון בחובו מחירים לא פשוטים".