השחקן הבריטי זוכה האמי וגלובוס הזהב, טום ווילקינסון, הלך לעולמו והוא בן 75 - כך מדווח הערב (שבת) ה-BBC.
4 צפייה בגלריה
טום ווילנקסון
טום ווילנקסון
טום ווילקינסון
(צילום: Tim P. Whitby/Getty Images)
על פי הצהרה שפרסם הסוכן שלו מטעם המשפחה, השחקן מת היום בביתו כשהוא מוקף בבני משפחתו. כמו כן, הוסיף כי "המשפחה מבקשת פרטיות בשעה זו".
ווילקינסון השתתף בלמעלה מ-130 סרטים וסדרות לאורך הקריירה, ומוכר בעיקר הודות ללהיט הקולנועי "ללכת עד הסוף" משנת 1997, שבו גילם את תפקידו של ג'רלד, שאף זיכה אותו בפרס באפט"א. מוקדם יותר השנה הוא חזר לתפקידו בסדרת ההמשך בדיסני+, שכללה את הקאסט המקורי. בסך הכול הוא היה מועמד שש פעמים לפרס באפט"א, ולשני פרסי אוסקר על הסרטים "מייקל קלייטון" ו"בחדר המיטות".
ג'ורג' קלוני, שכיכב לצידו ב"מייקל קלייטון", ספד לו: "טום הפך כל פרויקט לטוב יותר, וכל שחקן לטוב יותר. הוא היה התגלמות האלגנטיות, והוא יחסר מאוד לכולנו".
4 צפייה בגלריה
טום ווילקינסון (מימין) מתוך "ללכת עד הסוף"
טום ווילקינסון (מימין) מתוך "ללכת עד הסוף"
טום ווילקינסון (מימין) מתוך "ללכת עד הסוף"
(צילום: באדיבות yes)
השחקן זכה גם בפרס אמי לשחקן משנה על גילומו של בנג'מין פרנקלין במיני-סדרה "ג'ון אדמס" מבית HBO ב-2008 - תפקיד שזיכה אותו גם בפרס גלובוס הזהב. מועמדות נוספת לאמי קיבל על תפקידו כג'ון קנדי האב בסדרה "משפחת קנדי" מ-2011.
ווילקינסון נולד בעיר לידס שביורקשייר ב-1948. בילדותו הוא חי עם משפחתו בקנדה למשך כמה שנים, ובגיל 11 שב לאנגליה. באוניברסיטה למד ספרות אנגלית, ואת ייעודו מצא לדבריו בגיל 18 כשהתבקש לראשונה לביים הצגה. "בפעם הראשונה בחיי, התחלתי לעשות משהו שידעתי לעשות", העיד.
ווילקינסון נרשם לאקדמיה המלכותית לאמנות הדרמה, וב-1980 הצטרף לרויאל שייקספיר קומפני והופיע בתיאטרון. את תפקידו הטלוויזיוני המשמעותי הראשון קיבל ב-1986, במיני-סדרה "ראשון בין שווים". על סט הסדרה הכיר את השחקנית דיאנה הרדקאסל, שלימים הפכה לבת זוגו ונישאה לו ב-1988. בשנים לאחר מכן השניים שיחקו זוג נשוי ב"משפחת קנדי" ובסרט "אנשים טובים" מ-2014.
4 צפייה בגלריה
טום ווילקינסון מתוך "מייקל קלייטון"
טום ווילקינסון מתוך "מייקל קלייטון"
טום ווילקינסון מתוך "מייקל קלייטון"
(צילום: באדיבות yes)
את ההזדמנות הגדולה שלו קיבל השחקן כאמור ב-1997, כשלוהק ב"ללכת עד הסוף" לתפקיד מנהל עבודה לשעבר במפעל המצטרף לעמיתיו המובטלים כדי להעלות מופע חשפנות. הסרט דל התקציב הפך לסרט הבריטי הרווחי ביותר לתקופתו, והקנה לווילקינסון תהילה עולמית.
ב-2001 כיכב בסרט "בחדר המיטות" וזכה לשבחים רבים, וכאמור אף למעומדות לאוסקר, וב-2007 קיבל מועמדות נוספת על "מייקל קלייטון", שבו כיכב לצד ג'ורג' קלוני. עוד שיחק לאורך השנים ב"באטמן מתחיל", "שמש נצחית בראש צלול", "מבצע ואלקירי", "שעת שיא", "מלון גרנד בודפשט" ועוד.
4 צפייה בגלריה
טום ווילקינסון
טום ווילקינסון
טום ווילקינסון
(צילום: AP)
ב-2005 קיבל השחקן תואר קצין במסדר האימפריה הבריטית, על תרומתו לתחום הדרמה. בשנים האחרונות שיחק בסדרה "בלגרביה" מאת יוצר "אחוזת דאונטון", וכאמור בעיבוד הטלוויזיוני ל"ללכת עד הסוף". הוא הותיר אחריו את אשתו ושתי בנותיהם, אליס ומולי.