יוצרי קולנוע שסרטם מומן על ידי קרן קולנוע שומרון טוענים לחרם מצד חברי אקדמיה ויוצרים אחרים, שלדבריהם סיכל את הסיכוי שלהם לזכות במועמדות בטקס פרסי אופיר הקרוב.
5 צפייה בגלריה
מתוך "ידיים מלאות"
מתוך "ידיים מלאות"
מתוך "ידיים מלאות"
(צילום: אברהם שפירא)
השנה הוגשו לפרסי אופיר שלושה סרטים שזכו למימון מצד הקרן - "ש.ג" של טל קושניר, "ידיים מלאות" של אפרת ליבי ו"אמצע החיים" של לבנת ורדי אור זך ודני רייספלד, כשאף אחד מהם לא עלה לשלב הגמר של הטקס, שייערך ב-10 בספטמבר.
טרם ההודעה על רשימת המועמדים הסופית בקטגוריות השונות, יוצרים המתנגדים לקרן - בהם היוצרים חגי לוי וברק הימן - פרסמו ברשתות החברתיות פוסטים הקוראים לחברי האקדמיה (שלהם זכות הצבעה בטקס פרסי אופיר, ד"ר) שלא להעניק את קולם לאותם סרטים, וכשנודעו התוצאות אף שמחו על העובדה שנותרו בחוץ.
"הצבעה לסרט שקיבל מימון מקרן שומרון היא מתן לגיטימציה ותמיכה לקרן שומרון. מתן לגיטימציה ותמיכה לקרן שומרון - היא מעשה מובהק של תמיכה במדיניות הממשלה הזו", כתב לוי בעמוד הפייסבוק שלו, והסביר: "גם סרטים רוסיים הוחרמו על ידי פסטיבלים ומפיצים, והוחרמו יוצרים שתמכו בפוטין. ההנחה הייתה שתמיכה בפוטין איננה עוד דעה, היא אינה לגיטימית, והעמדה הזו התקבלה על ידי פחות או יותר העולם כולו. כשאתם מתלוננים על עירוב פוליטיקה ביצירה, כדאי שתזכרו גם את הדוגמה האקטואלית הזו".
5 צפייה בגלריה
חגי לוי
חגי לוי
חגי לוי
(צילום: EPA / Sergio Barrenechea)
נוסף על כך, יוצרי הסרטים המדוברים קיבלו הודעות מחברי אקדמיה כי לא יצביעו עבורם ואף לא יצפו בסרטיהם מאחר שהם נתמכו על ידי קרן שומרון. "חלק מהעניין של פרסי אופיר הוא לשכנע כמה שיותר חברי אקדמיה לצפות בסרט שלך וגם להצביע לו", אומרת ל-ynet הבמאית אפרת ליבי. סרטה "ידיים מלאות", שהתמודד בקטגוריית סרטים תיעודיים קצרים (עד 55 דקות), עוקב אחר שלוש נשים צעירות, דתיות, שאינן מצליחות להמשיך וללדת ומשלמות מחיר כבד עבור החלום למשפחה גדולה.
"חלק מהעבודה זה לגרום לאנשים לצפות בסרט - גם בקריאה כללית וגם באופן פרטי לאנשים שהסרט יכול לעניין אותם", היא ממשיכה, "בתגובה קיבלתי מכמה במאים ובמאיות הודעות כמו 'אני לא מוכנה לצפות בסרט שלך בימים קשים אלו, כי הסרט שלך נתמך על ידי קרן שומרון'. אמרו שהם לא מתכוונים לצפות וגם לא להצביע, ולי יותר כאב שהם לא היו מוכנים אפילו לצפות. יותר ממה שנרשמתי לתחרות מתוך רצון לזכות, היה לי מאוד חשוב לחשוף את הנושא הזה יותר.
"לגבי סרטים בעלי אופי פוליטי - אני מאוד מבינה שאדם שהוא איש שמאל מובהק לא יצביע לסרט שעוסק בבן גביר או משהו כזה, אבל כשיש סרט שאין לו שום נגיעה פוליטית, סתם להכניס את הפוליטיקה פנימה? זה מאוד ציער אותי. היו אנשים שאמרו לי 'מאוד התרגשתי מהסרט, אבל יש לי בעיה עם הקרן', והבנתי מזה שהם לא מתכוונים להצביע לו".
5 צפייה בגלריה
מתוך "ידיים מלאות"
מתוך "ידיים מלאות"
"כשאין נגיעה פוליטית, סתם להכניס אותה פנימה?". מתוך "ידיים מלאות"
(צילום: טוליק גלאון)
לצד זאת, יש לציין כי היו יוצרים וחברים אקדמיה - חלקם חברי הנהלה בפורום הדוקומנטרי - שאומנם הביעו התנגדות לתמיכה מצד קרן שומרון אך הודיעו בקול כי יסרבו לשתף פעולה עם הקריאה שלא להצביע לשלושת הסרטים המועמדים.
עם היוודע תוצאות ההצבעות, פנו היוצרות לאקדמיה לקולנוע בדרישה לשמור על השוויון ולעצור בחירות ממניעים פוליטיים ולא אמנותיים. בתגובה שלח יו"ר האקדמיה אסף אמיר מכתב רשמי לכל חבריה, וביקר את ההחלטה להחרים את הסרטים שנתמכו על ידי קרן שומרון. "האקדמיה הישראלית לקולנוע ולטלוויזיה מתנגדת באופן נחרץ לכל ביטוי חרם תרבותי באשר הוא. הכרזת חרם מהווה סכנה ממשית לחופש הביטוי וחופש הביטוי הוא נשמת אפה של היצירה", נכתב במייל, "שיח החרמות מזיק לחופש הביטוי. בשנים האחרונות אנחנו עדים לניסיון לפסול סרטים או הקרנתם של סרטים על רקע פוליטי, מדובר במדרון חלקלק שאין לדעת כיצד יסתיים".
ההסכמה גובשה בהמשך לעבודתה של יו"ר מועצת הקולנוע ד"ר עליזה לביא, שהדגישה את "ההשלכות החמורות שיש לחרם מכל סוג שהוא על חופש היצירה והביטוי, שהם עמודי התווך של חברה חופשית, יוצרת ופלורליסטית".
"אני לא יודע באילו סרטים קרן שומרון תמכה והוגשו לאופיר, אין לי מושג", אמר ל-ynet הבמאי והמפיק התיעודי ברק הימן, ממתנגדי הקרן. "אני לא מכיר את הסרטים, אני לא יוצא נגד אף אחד מהם, ובוודאי שלא יוצא נגד אף אחד מהיוצרים, שהם קולגות שלי. אני כן יוצא בקריאה חדה, חד משמעית, מפורשת, שלא משתמעת לשתי פנים, נגד קרן קולנוע שומרון, שבעיני ומבחינתי היא קרן שמסמלת ומקדשת את האפרטהייד הישראלי ואת העליונות היהודית. אז מן הסתם אני שמח שהקרן הזאת לא הצליחה להגיע לחמישייה הסופית של פרסי אופיר באף קטגוריה. אני מאוד אשמח שהקרן הזאת תיעלם מן העולם הזה. אני חושב שיסודה בחטא. הקרן הזאת הוקמה כאקט פוליטי, ימני, פשיסטי, קיצוני על ידי מירי רגב ויוסי דגן, העומד בראשה.
5 צפייה בגלריה
ברק הימן
ברק הימן
"מאוד אשמח שהקרן הזאת תיעלם מן העולם". ברק הימן
(צילום: לורנצו פרוני)
"המטרה של הקרן הזאת היא לא לעודד את תושבי השומרון, המטרה היא לעודד את התושבים היהודים של השומרון", המשיך, "מי שפלורליזם אמיתי הוא נר לרגליו ומי שמאמין באמת בחופש ובזכות הביטוי - לא חותם על חוזה עם השטן שמפריד בין דם לדם. ומי שבכל זאת עושה זאת ומוכר את נשמתו וערכיו על מזבח התמיכה הכלכלית של קרן האפרטהייד בשומרון, שלא יצקצק על כך שחלק מחבריו למקצוע רואים זאת בעין לא יפה".
הימן, כמו גם מעל 400 יוצרים ויוצרות ישראלים, חתומים על עצומה נגד שיתוף פעולה עם קרן קולנוע שומרון. "אנו מצהירים כי לא נשתף פעולה עם קרן שומרון - לא בהווה ולא בעתיד. לא בחממות, לא בלקטורה ולא בעשייה קולנועית, ולא נסכים לקיום טקס פרסי אופיר באזור הנתון למשטר צבאי", לשון העצומה. "אנו קוראים לאקדמיה הישראלית לקולנוע וטלוויזיה, לחבריה ולראשיה, לא להפוך את הקולנוע הישראלי לכלי נוסף לדיכוי של העם הפלסטיני".
יו"ר קרן שומרון יוסי דגן מסר בתגובה: "הקולנוע והתרבות הם מחוץ לכל שיח פוליטי, שיח החרמות וה-BDS. אסור שיהיה להם מקום במדינת ישראל. נמשיך ליצור למען הבאת הקול הייחודי של יהודה ושומרון והבאת קולנוע איכותי לקדמת הבמה, לא ישברו אותנו".
5 צפייה בגלריה
כינוס חירום של ראשי מועצת יש"ע מול ביתו של שר הביטחון בני גנץ בעקבות האירועים הבטחוניים האחרונים באיו"ש
כינוס חירום של ראשי מועצת יש"ע מול ביתו של שר הביטחון בני גנץ בעקבות האירועים הבטחוניים האחרונים באיו"ש
"הקולנוע והתרבות הם מחוץ לכל שיח פוליטי". יוסי דגן
(צילום: מוטי קמחי)
מהאקדמיה לקולנוע נמסר: "אנו מתנגדים באופן נחרץ לכל ביטויי חרם תרבותי אשר מהווים סכנה לחופש הביטוי, שהיא נשמת אפה של היצירה. תחת האקדמיה מאוגדים מעל אלף יוצרים.ות ישראלים מכל קצוות הקשת הפוליטית ואנו מקפידים להעניק לכולם הזדמנות שווה והוגנת להתחרות בתחרויות האקדמיה. כמו כן, שומרת האקדמיה על זכותו של כל יוצר להציג את יצירתו לקהל הרחב והמקצועי בארץ ובעולם ללא קשר לעמדותיו הפוליטית, לגורמי המימון שתמכו בו או למיקומו הגאוגרפי".