השחקן מת'יו פרי, שכיכב בסיטקום המצליח "חברים", הלך לעולמו בגיל 54 כשטבע למוות בג'קוזי בביתו שבלוס אנג'לס, כך נודע היום (א').
7 צפייה בגלריה
מת'יו פרי
מת'יו פרי
מת'יו פרי
(צילום: AP)
על פי הדיווחים, רשויות החוק הוזעקו לביתו של השחקן אתמול בשעות אחר הצהריים (שעון ארה"ב) על ידי העוזר האישי של פרי, אשר הגיע לביתו ומצא אותו כשהוא לא מגיב. בשלב זה, הודיעו הרשויות, החקירה סביב מותו עודנה נמשכת, אולם נאמר כי בזירת המוות לא נמצאו סמים וכי אין חשד לעבירה פלילית.
באופן טרגי, הפוסט האחרון שהעלה פרי לרשתות החברתיות עסק בג'קוזי שלו. "אה, אז מים חמימים שמתערבלים סביבך גורמים לך להרגיש טוב? אני מאטמן", פרסם פרי באינסטגרם.
"אוי לא! מת'יו פרי! נשמה מתוקה ומוטרדת!", צייצה ב-X (טוויטר לשעבר) השחקנית מירה סורבינו, ששיחקה לצידו בסרט הטלוויזיה "חיים מקבילים" מ-1994. "מי ייתן ותמצא שלווה ואושר בגן עדן, ותגרום לכולם לצחוק עם השנינות הייחודית שלך!". גם השחקנית סלמה בלייר ספדה לו בעמוד האינסטגרם שלה: "חברי הוותיק. כולנו אהבנו את מת'יו פרי, ואני במיוחד. כל יום. אהבתי אותו ללא תנאי, והוא אהב אותי. ואני שבורה, שבורת לב. חלומים מתוקים, מתי, חלומות מתוקים".
מת'יו פרי הקנדי-אמריקאי זכה להכרה בינלאומית בזכות גילום תפקידו של צ'נדלר בינג בסיטקום המצליח "חברים", ששודר במשך 10 עונות בין השנים 1994 ו-2004, ושעליו קיבל מועמדות לפרס האמי בשנת 2002.
לצד התפקיד האיקוני, פרי השתתף בסדרות הטלוויזיה "הבית הלבן" ו"סטודיו 60" (Studio 60 on the Sunset Strip) מבית היוצר של אהרון סורקין, כשעל גילום תפקידו של היועץ ג'ו קווינסי בסדרה הראשונה הוא היה מועמד לאמי גם ב-2003 ו-2004. למרות הביקורות המצוינות שקיבלה "סטודיו 60", שהתהדרה בצוות שחקנים משובח (שרה פולסון, בראדלי וויטפורד, קריסטין צ'נוות' ואמנדה פיט), התוכנית ירדה מהאוויר לאחר עונה אחת בלבד.
במרוצת השנים פרי היה מועמד חמש פעמים לפרס האמי, ובשנת 2007 היה מועמד גם לפרס גלובוס הזהב על תפקידו בסרט הטלוויזיה "מורה לחיים". בעשור האחרון היו לו מספר הופעות אורח בסדרה "האישה הטובה" וסדרת הבת "הטובות לקרב", שבהן גילם את עורך הדין מייק קרסטבה, וגם שיחק בסיטקום "הזוג המוזר".
7 צפייה בגלריה
חברים חוגגים 25
חברים חוגגים 25
פרי (משמאל) עם חבריו לקאסט "חברים"
(צילום: Gettyimages)
בשנה החולפת פרי שב לכותרות כשהוציא בנובמבר 2022 את האוטוביוגרפיה שלו "חברים, מאהבות והדבר הגדול הנורא", שיצא גם בתרגום לעברית בקיץ (בהוצאת אור עם). בריאיון שהעניק לרשת ABC טרם יציאתו, סיפר בין היתר על בעיות ההתמכרות הקשות שהובילו אותו לדבריו לעשרות ביקורים במכוני גמילה, התנודות הגדולות במשקלו במהלך צילומי "חברים" וההחלטה שלא לוותר על פרק האיחוד החגיגי ששודר במאי 2021.
7 צפייה בגלריה
מת'יו פרי
מת'יו פרי
מת'יו פרי
(צילום: AP)
במהלך האיחוד המדובר, חבורת השחקנים נשאלה אם הם בקשר קרוב זה עם זה עד היום. לדברי חברתו לסדרה ליסה קודרו (שגילמה את פיבי בופה), השישה שמרו על קשר טלפוני באופן שוטף, אלא שפרי טען אחרת מול המצלמות: "אני לא שומע מאף אחד מהם". עם זאת, בהמשך הוא שיתף ואמר שאם מישהו מהקאסט מגיע לאירוע ופוגש "חבר" נוסף במקום - הם מיד מתנתקים משאר האורחים ומתיישבים להשלים פערים זה עם זה עד סוף הערב.
פרי נולד ב-1969 במסצ'וסטס, לאם עיתונאית ואב שחקן ודוגמן לשעבר. השניים התגרשו כשפרי היה בן פחות משנה, ולאחר מכן הוא גדל אצל אימו באונטריו, קנדה. בגיל 15 הוא עבר ללוס אנג'לס במטרה לפתח קריירת משחק, תוך כדי לימודיו בתיכון.
7 צפייה בגלריה
מת'יו פרי וברוס וויליס מתוך "ללכת על הכל 2"
מת'יו פרי וברוס וויליס מתוך "ללכת על הכל 2"
מת'יו פרי וברוס וויליס מתוך "ללכת על הכל 2"
(צילום: באדיבות yes)
ב-1987 פרי סיים את לימודיו וכבר באותה השנה גילם את תפקידו של צ'אז ראסל בסיטקום Second Chance, ששינה את שמו ל-Boys Will Be Boys כעבור 13 פרקים. הסיטקום בוטל בתום עונתו הראשונה, ובשנה העוקבת פרי עשה את הבכורה הקולנועית שלו בסרט A Night in the Life of Jimmy Reardon. לאחר מספר הופעות אורח הוא קיבל תפקיד קבוע בסיטקום "סידני" ב-1990, כמו גם תפקידי אורח ב"מי הבוס?", "בוורלי הילס, 90210" ועוד.
עם זאת, ההצלחה המשמעותית של פרי הגיעה כידוע בזכות "חברים", מתוכניות הטלוויזיה האגדיות והפופולריות בכל הזמנים, עם ממוצע של 25 מיליון צופים לכל פרק. עלילת הסיטקום של NBC עקבה אחרי שישה חברים שחיים בניו יורק בשנות ה-20 וה-30 לחייהם, שם פרי גילם את דמותו של צ'נדלר בינג הסרקסטי וחסר הביטחון שבחבורה.
7 צפייה בגלריה
חברי קאסט "חברים", מימין: מאט לה-בלאנק, ג'ניפר אניסטון, דייויד שווימר, קורטני קוקס ומת'יו פרי
חברי קאסט "חברים", מימין: מאט לה-בלאנק, ג'ניפר אניסטון, דייויד שווימר, קורטני קוקס ומת'יו פרי
חברי קאסט "חברים", מימין: מאט לה-בלאנק, ג'ניפר אניסטון, דייויד שווימר, קורטני קוקס ומת'יו פרי
(צילום: AP)
צ'נדלר בינג היה שותפו לדירה של רוס גלר (דייויד שווימר) בזמן לימודיהם בקולג', אז גם הכיר לראשונה את אחותו של רוס, מוניקה גלר (קורטני קוקס) - מי שלימים תהפוך לשכנה שלו ממול ובהמשך לאשתו ואם ילדיו. את החבורה משלימות דמויותיהן של רייצ'ל גרין (ג'ניפר אניסטון), פיבי בופה (ליסה קודרו) וג'ואי טריביאני (מאט לה-בלאנק). בדיחה קבועה בתוכנית הייתה סביב עיסוקו של בינג, כשעבד בתור מעבד ומנתח סטטיסטיקות נתונים אולם לאורך הסדרה חבריו - כמו גם הצופים - לא לגמרי מודעים למהות עבודתו במשרד. עם זאת, בהמשך הוא החליט להתפטר והתחיל לעבוד כקופירייטר במשרד פרסום.
חלק ניכר מהחוש הקומי שהפך את צ'נדלר בגילומו להצלחה גדולה כל כך טמון באופיו של השחקן, כשפרי בעל חוש ההומור ידע לאלתר פאנצ'ים על הסט - לפעמים טובים יותר מאלו שכתבו התסריטאים עצמם. במקרים מסוימים, הוא אף קיבל קרדיט בתסריט כשבדיחות שכתב לדמותו נכנסו לפרק.
7 צפייה בגלריה
מת'יו פרי
מת'יו פרי
מת'יו פרי
(צילום: AP)
בשנת 2014 הוא זכה לאיחוד מרגש עם זוגתו הטלוויזיונית, קורטני קוקס, כשהשתתף בפרק של הסדרה "קוגר טאון" בכיכובה - במה שהפך לאחד מהפרקים הנצפים ביותר של אותה השנה. בהמשך גם קיבל הופעת אורח ב"טיפול אונליין", תוכניתה של "חברה" נוספת - ליסה קודרו.
אחרי "חברים" ו"סטודיו 60", פרי ניסה שוב את מזלו בטלוויזיה עם "מר סאנשיין", סדרה קומית שיצר, ובה גילם את בן דונובן, מנהל מרכז ספורט בסן דיאגו שחווה משבר אמצע החיים ביום הולדתו ה-40 ומבין שהוא חי חיים לא ממומשים. על אף שזכתה לרייטינג הגבוה ביותר לסדרה בארבע השנים שקדמו להשקתה, הסדרה בוטלה אחרי 13 פרקים בלבד. למרבה הצער, גם הסדרה הבאה שלו לא זכתה להצלחה - "תתקדם", שבה הוא גילם את ריאן קינג, שדרן ספורט שאיבד את אשתו והבוס שולח אותו לקבוצת תמיכה. להבדיל מ"מר סאנשיין" שבוטלה אחרי תשעה פרקים בלבד, "תתקדם" שודרה עונה שלמה עד שלבסוף בוטלה.
7 צפייה בגלריה
מת'יו פרי
מת'יו פרי
מת'יו פרי
(צילום: AP)
לאורך חייו פרי התמודד עם שלל התמכרויות, כפי שחשף בפירוט באוטוביוגרפיה שלו כמו גם בראיונות שהעניק לאורך השנים. בשנת 2013 סיפר פרי למגזין "פיפל" כי על אף שמבחוץ היה נראה כאילו יש לו הכול - זו הייתה "תקופה מאוד בודדה" עבורו, והודה כי התמודד עם אלכוהוליזם עוד לפני ההשתתפות ב"חברים".
"אף פעם לא הייתי מסטול בעבודה", הוסיף באותו הריאיון למגזין האמריקני. "אבל כן הייתי בהאנגאובר נוראי. ואז העניינים התדרדרו, ולא יכולתי להסתיר את זה וכולם ידעו. הבעיות שלי תועדו". המצב שלו היה כה חמור באותה תקופה, ששנים אחר כך כשנשאל בריאיון ל-BBC מה הפרק האהוב עליו בחברים, פרי הודה שהוא לא זוכר כשלוש עונות מהסדרה.
בעשור שבו "חברים" שודרה, המאבק של פרי בהתמכרות הופיע גם על המרקע. הוא עלה וירד עשרות קילוגרמים במשקלו ושינה את הופעתו כמעט בכל עונה. בשנת 1997 עבר תאונה עם אופנוע ים, וקיבל מרשם לוויקודין, מה שהכניס אותו לתוך עולם חדש של התמכרויות למשככי כאבים. באותה התקופה נכנס למכון גמילה פעמיים. ב-2001 פרי אשפז את עצמו מחדש, אחרי שהתמכר שוב למשככי כאבים בעקבות דלקת חריפה בלבלב. "אני נוסע לחודש להתרכז בפיכחות שלי ולהמשיך לשקם את חיי, תיהנו לצחוק עליי באינטרנט", כתב אז בהומור הציני שאפיין אותו.