פנינה בלייר, ששימשה כמנהלת האמנותית המיתולוגית של פסטיבל הסרטים חיפה במשך 33 שנה, הלכה לעולמה היום לפנות בוקר (ב') בעקבות מחלה, והיא בת 77 - כך אישרה משפחתה. הלווייתה תתקיים מחר בשעה 11:00 בית עלמין חוף כרמל, שער ראשי.
2 צפייה בגלריה
פנינה בלייר
פנינה בלייר
פנינה בלייר
(צילום: גלית רוזן)
ראש העיר חיפה, יונה יהב, נפרד ממנה: "הצטערתי מאוד לשמוע על מותה של פנינה בלייר, שבמהלך כל חייה הייתה אושיית תרבות מהשורה הראשונה. פנינה יצרה בכישרונה הרב את אופיו הייחודי של פסטיבל הסרטים הבינלאומי של חיפה שאותו ניהלה ביד רמה במשך 33 שנים. בשם כל תושבי העיר, אני מבקש לשלוח תנחומים למשפחתה של פנינה".
"במהלך 33 שנות כהונתה כמנהלת האומנותית של הפסטיבל, הפליאה פנינה לעשות ולבטא את אהבתה לאומנות הקולנוע", נמסר בהודעה מטעם פסטיבל חיפה. "תחת הנהגתה הפסטיבל גיבש את זהותו כאירוע תרבותי המקדם לא רק מצוינות קולנועית - אלא גם ערכים של אהבת אדם, סקרנות, סובלנות וחתירה לשלום".
ירון שמיר, המנהל האמנותי הנוכחי של הפסטיבל, ספד לה: "פנינה בלייר הייתה המורה והמדריכה שלי. במהלך שנים של עבודה לצידה בפסטיבל חלקנו תשוקה משותפת לאומנות הקולנוע, והרבה שעות של דיונים סוערים על סרטים ויצירה. אני מרכין ראש על לכתה ושולח חיבוק למשפחה".
2 צפייה בגלריה
ג'ייסון קונרי ופנינה בלייר בפסטיבל חיפה
ג'ייסון קונרי ופנינה בלייר בפסטיבל חיפה
ג'ייסון קונרי ופנינה בלייר בפסטיבל חיפה
(צילום: גיל נחושתן)
בלייר, ילידת 1947, למדה בצעירותה סוציולוגיה, אנתרופולגיה ומדעי המדינה באוניברסיטאות חיפה וירושלים. במלחמת יום כיפור התאלמנה כאשר בעלה שהיה מ"פ בחיל השריון נפל בקרבות ברמת הגולן. בריאיון ל"ידיעות אחרונות" ב-1988, העידה כי עד אז חייה נעו בשגרה מסוימת - ממסגרת למסגרת, אך ההתאלמנות שינתה הכול. "הקולנוע הפך למפלט ולעוגן הצלה בתקופה הראשונה שנשארתי לבד", אמרה.
בלייר הקדישה עשרות שנים מחייה לקידום תחום הקולנוע והאמנות בחיפה. במשך 19 שנה היא ניהלה את הסינמטק, ומשנת 1988 היא שימשה כמנהלת האמנותית של הפסטיבל. במהלך השנים היא הפכה את פסטיבל חיפה הקטן לאחד מהפסטיבלים הגדולים והאהובים בישראל, עם תוכנית בינלאומית מכובדת, אורחים מרחבי העולם ותחרויות יוקרתיות ונחשבות.
אשת התרבות הייתה חברת האקדמיה האירופית לקולנוע והאקדמיה הישראלית לקולנוע, וכיהנה כשופטת וכאוצרת תוכניות קולנוע בפסטיבלים בינלאומיים. ב-2021 הודיעה על פרישתה מניהול פסטיבל חיפה, וכאות הוקרה על תרומתה - מונתה לנשיאת הכבוד של הפסטיבל. מלבד המינוי, היא שימשה כאוצרת מסגרת "במבט אישי" וכיועצת לקשרים בינלאומיים ולאירועי תעשיית הקולנוע.
עם ההכרזה על פרישתה, מסרה בלייר: "תודה על הזכות הנפלאה שניתנה לי לעסוק בתפקיד שהוא גם תחביב וגם אהבה ותשוקה".
בלייר הותירה אחריה בן זוג, שני ילדים ונכדים.