הוא היה עריק מהצבא כדי לסעוד את אביו שחולה במחלה סופנית. הוא בחר לא לטפל בפרוצדורות מול הצבא אלא עשה דין לעצמו - והחליט לברוח. מבחינתו כל דקה שהייתה מושקעת בעניינים טכניים - היא פחות זמן עם אבא שלו בחיים. אחרי שלושה חודשים אבא שלו נפטר, ומשטרה צבאית הגיעה לשבעה כדי לעצור אותו' אבל כשהבינו את המאורע עזבו - וכעבור חודש, אור בן דוד הסגיר את עצמו וישב בכלא הצבאי במשך חודשיים. כמעט עשר שנים אחר כך אותו אור בן דוד זוכה בגמר הריאליטי "האח הגדול"/ אבל גם שם, למרות שהמטרות שלו היו טובות, בדרך הוא עשה שגיאות שגרמו לזכייה שלו לקבל ביקורות רבות.
הכרזת זוכה "האח הגודל"
(באדיבות: רשת)
"ציפיתי לצאת מבית 'האח הגדול' למציאות שונה לגמרי", אומר בן דוד בריאיון ל-ynet יומיים אחרי זכייתו. אל הריאיון הוא מגיע עם כובע קסקט על ראשו, וחבר מלווה שיעזור לו להתמודד עם המציאות אחרי 112 ימי ניתוק. "ציפיתי לצאת מבית האח כשהחטופים חזרו. לא תיארתי לעצמי מעולם שאצא לצפון מופצץ ולחטופים בשבי. חשבתי שאצא ואתבשר בבשורות טובות, ולצערי הרב זה לא קרה. אני פשוט בהלם".
כמה המלחמה העסיקה אותך בבית האח הגדול? "כל הזמן. הייתה לי ציפייה ותקווה שאולי יגידו לנו להתרכז בסלון ויספרו לנו בשורות טובות. התפללנו כל הזמן להצלחת ישראל. ניצלנו את המצלמות כדי לא לשכוח לרגע מה קורה בעם".
כשאתה יושב בבית ורב על דברים איזוטריים, אתה אומר לעצמך: 'אלוהים, במה אני מתעסק כשקורה מה שקורה בחוץ?'" "כשאתה בבית 'האח הגדול', אפשר לומר שאתה בתוך בועה. אבל ברוב הפעמים כשאתה יושב עם עצמך וחושב - אתה אומר, 'אשכרה התווכחתי או רבתי על דבר כזה? כי אם הייתי בחוץ היה קורה דבר כזה, לא הייתי מתייחס לזה בכלל'. היו לנו ריבים הזויים. עשיתי חשבון נפש עם עצמי, ניסיתי להבין מה קרה בסיטואציה. כל לילה אני עושה חשבון נפש עם עצמי, לעשות שיעורי בית למחר ולקום טוב יותר ממה שקמתי אתמול".
6 צפייה בגלריה
אור בן דוד מתוך "האח הגדול"
אור בן דוד מתוך "האח הגדול"
חשבון נפש? כל לילה. אור בן דוד מתוך "האח הגדול"
(צילום: באדיבות רשת)

"ממש לא התנהגתי כמו בריון"

בן דוד, תכף סוגר 30, גרוש ואב לאימרי, היה אחד מהמתמודדים הבולטים בבית "האח הגדול". בתחילת הדרך האווירה סביבו בבית שבנווה אילן הייתה לא נעימה. מתמודדים אחרים הרבו להתלונן על התנהגותו, אולם ככל שהזמן עבר - בן דוד עבר תהליך והציג אדם שונה.
הייתה תקופה שהיית טעון מאוד. "נכנסתי לבית 'האח הגדול' בתור דייר בודד שלא מבין כל כך לאן הוא הגיע, והיה חשוב לי לשמור על עצמי, לגונן על עצמי. לא בא ממקום שהייתה לי כוונה לפגוע במישהו. ניסיתי לשמור על אור שלא ייפגע. מעולם לא הייתה אלימות ובריונות בבית 'האח הגדול', יש חוקים ומי שעובר עליהם יוצא מהבית".
למה התגוננת? "אני בן אדם דעתן, חשוב לי להביע את דעתי, חשוב לי לדעת מה קורה. אני שומע את הביקורות עליי ואף אחד לא היה שם ולא יודע באמת היה. הכי כואב לי לקרוא את הדברים שהצופים כותבים, כי מה שחווים במצלמות זה לא מה שחווים בבית. אני לא קיבלתי פרגון מאף אחד מחמישיית הגמר על הזכייה. אף אחד לא שלח לי הודעה, לא ייחסו לזה חשיבות בכלל. כאילו מישהו לא משלהם זכה".
מה זה "שלהם"? "החמישיה האחרונה זה לא האנשים שהלכו איתי כל העונה. בוא נגיד שאם נועם, יוסי, פרידה והדר היו זוכים - היית רואה פרגונים ברמות אחרות. כשזה הגיע אליי - כלום. זה כאב לי מאוד, צריך פרופורציה. באנו לחוויה חברתית מסויימת שלא אני קבעתי, הקהל קבע שאני זוכה. אם כל אחד היה זוכה הייתי מפרגן. אמרתי שמגיע לכל אחד לנצח".
ממי הכי התאכזבת בחמישיה? "לא הייתה לי ציפייה. אני חושב שכשהבנו שהמשחק נגמר, צריך להבין שיש פה בן אדם. הייתי מסור, השתתפתי במשימות, בין אם מתחברים או לא, הצלחתי. ולא משנה מי יזכה, מגיע לכל אחד מהחמישיה לזכות. הכי כאב לי כששמעתי את ארבעתם מדברים ומדברים, אני יושב לבד, והדר אומרת: 'רק שלא הוא יזכה'".
6 צפייה בגלריה
אור בן דוד, הזוכה בגמר "האח הגדול"
אור בן דוד, הזוכה בגמר "האח הגדול"
"רק שלא הוא יזכה". אור בן דוד, הזוכה בגמר "האח הגדול"
(צילום: מיכה לובטון)
עשית בדק בית עם עצמך למה זה קרה ככה? בסוף מדובר בארבע דיירים שבחרו לא לברך אותך. לא אחד ולא שניים. "תקשיב, אני רוצה להגיד לך שב-48 שעות האחרונות לא התעסקתי בצפייה בפרקים, ייקח לי זמן וכן ארצה להסתכל על עצמי מהצד, לראות איך הייתי. בתוכנית, ברגע שהבנתי לאן הגעתי, התחלתי להבין את האופי של האנשים ולמדנו לכבד אחד את השני. הגעתי לנקודה שאני יכול לפרק את החומות שלי, ובשיחות עם עצמי, עשיתי חשבון נפש עם עצמי".
בן דוד התחבר לאם ובתה אורית ולירון טנג'י, והשלישייה הפכו לחבורה בבית - אך ברשתות החברתיות הצופים הרבו להתלונן על כך שהטילו אימה על דיירי הבית.
זה שאורית ולירון עזבו עשה לך טוב? "לירון ואורית הן שתי בנות שחוויתי איתן התחלה מושלמת. זו לא הפעם הראשונה שאני שומע מאז שיצאתי מבית 'האח הגדול' שאנחנו כביכול הטלנו אימה על הבית. אני לא חושב שהן היוו לי מכשול. אני יכול להגיד לך שבזמן שהן הלכו הרגשתי אובדן. תמיד שמתי אותן לפני עצמי, ואז כשהן הלכו הבנתי שאני צריך לדאוג לעצמי קודם כל כי אין מי שידאג לי. אני תמיד שם את החברים שלי לפניי, ואני אחרון. ככה גדלתי, ככה נולדתי וככה אשאר".
ניכר שבן דוד מגיע לריאיון הזה כשהוא פגוע מהתדמית שיצאה לו בבית "האח הגדול". מיד עם תחילת השיחה הוא מבקש להוריד את המילה "בריונות" מהשולחן, ומבקש להסתכל על הטוב שעשה.
"יש בי המון טוב. אנשים שטוענים שנהגתי כמו בריון. לא היו לי כוונות לפגוע. אבל דברים קרו. להגיד שבגלל שאמרתי 'סתמי', אני בריון? זה יצא מכל פרופורציה. אם אני מרגיש איתך נוח, אני לא יכול להגיד לך 'סתום'?".
אור, אתה חושב שהתנהגת כמו בריון? "לא. ממש לא. יכולתי להתבטא בדרך יותר עדינה אבל התנהגתי כמו בן אדם שפועל מאמוציות. אתה בסערת רגשות כל הזמן בבית 'האח הגדול'. כולם אמרו דברים. להגיד לי 'אתה לא אבא' זה לא בריונות? להגיד לי 'אתה אפס' זה לא בריונות? דיירים בבית עשו הנדסת מוחות לצופים כדי שיחשבו שאני ביריון וכך ידיחו אותי".
6 צפייה בגלריה
 אור בן דוד. מתוך "האח הגדול"
 אור בן דוד. מתוך "האח הגדול"
אתה בסערת רגשות כל הזמן. אור בן דוד, מתוך "האח הגדול"
(צילום: מיכה לובטון)
אילו דיירים? "הדר, יהב ונועם. הם אמרו שאני בריון כדי שאני אודח מהבית כי הם ידעו שאני חזק".
נועם? דווקא הוא נתפס דייר תמים. "נועם הוא בחור מאוד חכם ומאוד חד. הוא לא ילד תמים. כשנוח לו לפעול הוא פועל וכשלא נוח לו הוא מבקש שיסבירו לו דברים. לא ליקקתי דבש בבית 'האח הגדול', עברתי המון רגעים קשים שם, כולם רצו לתקוף אותי. הרגשתי שרוב הבית נגד אור".
מה זה עשה לך? "היו רגעים של כאב ושבירה, היה רגע שאמרתי לאח הגדול 'תדיח אותי'. אני לא יודע אם אני בנוי למקום הזה. בדיעבד, אני בהלם. לא מבין שהצלחתי לנצח, לשרוד את זה".
למרות שיצא עם מיליון השקלים (בניכוי מיסים) ביד - בן דוד יוצא קצת חבול מ"האח הגדול". התגובות ברשתות החברתיות כלפיו פוגעות בו. "או שאוהבים אותי או ששונאים אותי. אין אמצע. אני מקבל הודעות שמאחלות לי את הדברים הכי רעים בעולם- שהילד שלי יהיה יתום מאב, אני לא מאחל לשונאים שלי את מה שאני חווה ברשתות. אני חווה אלימות ברשתות. נחצו קווים אדומים. לאחל לי מחלה סופנית? שיתוק בפה? על מה מאחלים לי את זה? בגלל שניצחתי ב'האח הגדול'? רצחתי מישהו? מה חטאתי? ניהלתי ויכוח קולני? על זה רצחו אותי, על זה שאני בריון? איפה כל הטוב שעשיתי?".

"איתי לוי הוא לא הבוס שלי - הוא חבר שלי"

בטרם כניסתו לבית "האח הגדול", בן דוד שימש כדרבוקיסט של הזמר איתי לוי מזה 11 שנה. את הקריירה המוזיקלית שלו החל בגיל 14 וחצי, כשלבית הספר הגיעה להקה שחיפשה מתופפים צעירים. "חבר שלי אמר: 'תנו לו רגע לתופף', ואז האיש ביקש ממני טלפון. הוא התקשר לאמא שלי והציע שאני אעבוד, אבל אמא שלי לא הסכימה. אמרתי לה: 'למה לא? זה משהו שאני אוהב ויש לי הזדמנות'. הגעתי גם לגיל שאני רוצה כסף לדברים אישיים. לא גדלתי עם כפית של זהב אבל ברוך ה' לא היה לי חסר כלום. אבא שלי ז"ל היה עצמאי בתיווך נדל"ן, ואמא שלי גננת בגן ילדים. הגעתי לגיל שאני לא רוצה להעמיד את ההורים שלי במצב שיגידו לי שאין להם. רציתי לעשות בכוחות עצמי. ביקשתי מאמא שלי ושכנעתי אותה".
6 צפייה בגלריה
מתוך גמר "האח הגדול"
מתוך גמר "האח הגדול"
אמא, תני לתופף! אור בן דוד
(צילום מסך, באדיבות רשת)
הרגע הזה שאימו השתכנעה בעצם היה תחילת הקריירה של בן דוד, שנמשכה עד לפני כשלושה חודשים. בתחילה, התמקד בהופעות באירועים. "הם שילמו משהו כמו 200 שקל בערב. זה היה פעם-פעמיים בשבוע", הוא נזכר. אולם עד מהרה, בן דוד רצה עוד.
"מתקשרים ומבקשים את הילד שמתופף בדרבוקה, ופתאום נהיה לי רעב, כשראיתי באירוע דרבוקיסט של זמר והתחלתי להתעניין איך זה עובד. הבנתי שזה משתלם יותר ואני לא צריך לעבור בין האורחים ולספוג אלימות".
מה זאת אומרת? "להגיד לך שהיה לי קל לצאת כל ערב ולהופיע בתור ילד קטן? להסתובב במקומות שיש בהם אלכוהול? אמנם לא נגררתי, אבל אתה מסתובב ברחבה ליד אנשים שגוררים אותך ומושכים אותך בכוח. היו סיטואציות שנהגו כלפי באלימות ואני מתמודד כי אני צריך לחשוב על המשכורת. באותו רגע חשבתי שזו אלימות, לא הרביצו לי או משהו אבל משכו אותי אליהם בכוח וזה לא היה נעים. לא הגבתי. הייתי ממשיך לנגן. אחר כך חשבתי על זה והבנתי שזה בן אדם ששמח, ושפטתי את המקרים האלה לכף זכות".
בן דוד החל לעבוד עם זמרים אנונימיים, והעובדה שהוא אינו יודע לקרוא תווים כלל לא הפריעה לו. "הייתי מקשיב לשירים לפני ההופעות ולומד אותן לבד", הוא נזכר.
יום אחד המזל שלו נפתח - ובן דוד פגש את מי שיהיה הבוס שלו לאורך שנים, איתי לוי. "הופעתי עם הזמרת שני יצהרי שהזמינה את איתי עוד לפני שהוא היה כוכב. הופענו יחד ואחרי כמה חודשים נפגשנו במקרה. הוא כבר החל להיות זמר עובד, אבל הייתה לו להקה, אז לא הצעתי את עצמי. בחלוף זמן לא רב, קיבלתי הודעה בפייסבוק מהמנהל של איתי שהזמין אותי לתופף איתם. והקטע - ההצעה לא הגיעה בגלל איתי, היא הגיעה בגלל שזמר אחר שהופעתי אצלו בהתנדבות המליץ עליי.
"11 שנה אני כבר מופיע עם איתי, עוד בימים שהיינו תולים שלטים להופעות שאנשים יכירו אותו. נוצר בינינו חיבור מטורף, ארוחות שישי, בילויים, זה לא הבוס שלי - זה חבר שלי. איתי הוא בלי דיסטנס, הוא דואג לכולם ונמצא בקשר יומיומי עם כולם".
6 צפייה בגלריה
איתי לוי, מתוך "שירים בכיכר"
איתי לוי, מתוך "שירים בכיכר"
נוצר ביניהם חיבור מטורף. איתי לוי
(צילום: שאול גולן)
בתקופת הקורונה, שבה עולם התרבות הושבת, בן דוד ירד מעמדת התופים ועבר לעמדת מתקין מוצרי חשמל. "הייתי צריל להתפרנס. יש לי ילד, אני גרוש. באחת הפעמים נכנסתי עם מסכה ואני רואה מישהי שרואה הופעה של איתי ביוטיוב, והיא זיהתה אותי", הוא מספר, "היא אומרת לי: 'איך אתה הנגן של איתי לוי ואתה מתקין מכונות כביסה, ועוד עם בגדי עבודה?'. אמרתי לה שכל עבודה מכבדת את בעליה, החיים דינמיים. יום אחד אתה על במה, יום אחד אתה מתקין מכונות כביסה. אם הייתי חי בסרט לא הייתי הולך לעבוד בזה. זה היה רגע עוצמתי שלימד אותי להיות עם הרגליים על הקרקע".
אם אתה עם הרגליים על הקרקע למה אמרת שלא תחזור לעבוד עם איתי לוי אחרי "האח הגדול"? "הגעתי לנקודה בחיים שאני רוצה לחיות חיים נורמליים. העבודה של הלילה סוחטת ממך את השעות הכי קשות שלך ביום. אני הופעתי ערב-ערב. יש אירועים שבהם אתה יוצא בשלוש בצהריים וחוזר לפנות בוקר. זה גזל ממני הרבה. היו ימים שהייתי רואה את הילד שלי בשיחות וידאו בטלפון. חיי הלילה מאוד קשים. הגענו למצב של 5-6 הופעות ביום. היו ימים שהיינו ישנים בוואן. כשיש לך לו"ז עמוס זה שווה את זה כלכלית. כשהלו"ז שלך לא מלא - זה לא שווה. זה מקצוע שאין לך תעודת ביטוח. אני מרוויח פר הופעה - אם אני חולה ולא הולך להופיע, אף אחד לא משלם לי. אם יש מלחמה או קורונה, אין לי פרנסה".
זאת אחת הסיבות שהלכת ל"האח הגדול"? "בחיים לא אירק לצלחת שאכלתי ממנה. איתי והדרבוקה זה הבית שלי שפרנס אותי הרבה שנים. אני חושב שאני בנקודה שאני צריך להתאפס על עצמי. לבוא ממקום הכי בטוח. גם אני וגם איתי זוכרים אחד לשני את היחסים".
6 צפייה בגלריה
אור בן דוד מתוך "האח הגדול"
אור בן דוד מתוך "האח הגדול"
לא יורקים לצלחת! אור בן דוד, מתוך "האח הגדול"
(צילום: באדיבות רשת)
כשיצא מבית "האח הגדול", בן דוד הספיק לסגור מעגל עם שני אנשים - אחיו אושר, ובת זוגו טרם הכניסה לבית, ניצן.
"קשה לי המעבר מאפס למאה, המצב הבטחוני, הפרסום, אבל ברוך ה' אני והיא ביחד", הוא מגלה, "כשנכנסתי לבית 'האח הגדול' נכנסתי בתור רווק. היא שחררה אותי ואני אותה, ועכשיו אנחנו ביחד".
ואחיך? "הוא בירך אותי ושלח לי הודעה שהוא גאה בי. אני יכול להגיד לך שחשבתי עליו הרבה בבית 'האח הגדול', ושאני רוצה להסדיר את הדברים בינינו. דיברנו, והוא שלח לי הודעה: 'אחי, שמח בשבילך. שיהיה לך בהצלחה'.
"עניתי לו: 'אני רוצה שתדע שאין בן אדם שחשבתי עליו שם יותר ממך. עד שזה כבר התפרץ ממני ובכיתי, ולא עשיתי את זה מתוך רחמים. אני רוצה שתזכור כל הזמן, לא משנה מה אתה חושב, אתה האח היחידי שלי היחידי, וכך זה יישאר. דם שלי לעד. אם לא היינו שני סתומים יכולנו להרוויח עוד כמה שנים יפות ביחד, ולמרות הכל - לא כסף, לא סלב ולא פרסום. אני הבן של יפה, אח של אושר, אבא של אמרי והדוד של בניה. השלמנו'".