"ולריה מתחתנת", סרטה העלילתי החדש של הבמאית מיכל ויניק, התקבל לפסטיבל ונציה ה-79 - כך הוכרז היום במסיבת עיתונאים שנערכה ברומא. "ולריה מתחתנת" ישתתף ויתחרה במסגרת החדשה "אוריזונטי אקסטרה", הפועלת משנה שעברה ומתמקדת בטרנדים חדשים בקולנוע העולמי. "אני מאוד שמחה וגאה בהישג הזה", אמרה ויניק ל-ynet.
4 צפייה בגלריה
מתוך "ולריה מתחתנת"
מתוך "ולריה מתחתנת"
מתוך "ולריה מתחתנת"
(צילום: גיא רז)
במרכז העלילה של "ולריה מתחתנת" ניצבת כריסטינה - אזרחית אוקראינית שהתחתנה עם גבר ישראלי אחרי היכרות באמצעות האינטרנט וחיה אתו כבר ארבע שנים. בעוד שנה כריסטינה תקבל אזרחות ישראלית רשמית שתהפוך אותה לאזרחית ישראלית שוות-זכויות. עד אז, היא מקווה להביא לפה גם את אחותה הקטנה ולריה, אותה לא פגשה כבר שלוש שנים, בנסיבות דומות: ולריה עומדת ללכת בעקבות אחותה ולהתחתן עם גבר ישראלי. כשהיא מגיעה לישראל לפגוש את בעלה המיועד, מסתבר שהיא לא עשויה מאותם חומרים של אחותה, ושתי האחיות נאלצות לשקול מחדש החלטות שהתקבלו מזמן. "התסריט נכתב לפני הקורונה, ולפני שרוסיה פלשה לאוקראינה, ולכן לא הווירוס ולא המלחמה מופיעים בו", מספרת ויניק. "אבל הם בהחלט היו שחקנים לא קטנים ביצירה של הסרט, בעיקר כמכשולים אדירים, שלרגעים היה נדמה שלא יאפשרו את ההפקה בכלל. לכן אתה יכול לתאר לך את גודל השמחה כשהתבשרנו שהוא מקבל במה כל כך מכובדת. מחכה בקוצר רוח להראות אותו לקהל הישראלי, ומקווה שזה יהיה ממש בקרוב".
בתפקיד כריסטינה מופיעה השחקנית המעולה והמוערכת לנה פיירפלד, שמאוד נוכחת לאחרונה. פיירפלד, רקדנית בדימוס ילידת אוקראינה, נראתה לאחרונה בעונה השלישית של הסדרה "כפולים". בימים אלה היא מופיעה בהצגות "אונייגין. הערת שוליים" ו"קליעים מעל ברודווי" בתיאטרון גשר, וב"חזרה לרוסיה" של ירדן גלבוע. בנוסף, היא מופיעה בתפקיד משנה ב"אזרח מודאג" של הבמאי עידן חגואל, המתחרה השבוע בפסטיבל הקולנוע של ירושלים. בתפקיד ולריה מופיעה דאשה טבורונוביץ' האוקראינית. עוד משתתפים: יעקב זדה-דניאל ("פאודה", "מלכות", "מטומטמת") שממשיך לבסס את מעמדו כאחד השחקנים היותר איכותיים והעסוקים כאן, ואברהם שלום לוי ("שטיסל"). ויניק זכורה לטוב מסרט הביכורים שלה "ברש" מ-2015, שהוצג ב-90 פסטיבלים בינלאומיים, זכה בעשרה פרסים ונמכר ל-26 טריטוריות.
"ולריה מתחתנת" צולם על ידי גיא רז, הופק על ידי איילת קייט ואמיר הראל ("למה הפקות") ומהווה קו-פרודוקציה עם אוקראינה, בשותפות עם ולדימיר ואנה יאצנקו. הסרט נתמך על ידי קרן הקולנוע הישראלי וקרן גשר לקולנוע רב-תרבותי. כאמור, הסרט צולם בעיצומה של מגפת הקורונה, לפני החיסונים, כשהצוות כולו עוטה מסכות. טבורונוביץ' הגיעה הישר אל בידוד של שבועיים והחזרות איתה נערכו בעיקר בזום.
4 צפייה בגלריה
מתוך "ולריה מתחתנת"
מתוך "ולריה מתחתנת"
מתוך "ולריה מתחתנת"
(צילום: אבישג שאר ישוב)
מהגרת מאוקראינה עומדת גם במרכז הסרט "קורבן", המתחרה ב"אוריזונטי" היוקרתית – המסגרת השנייה בחשיבותה בפסטיבל. מדובר בהפקה סלובקית-צ'כית-גרמנית, לה אחראים זוג המפיקים הישראלים נעמי לבארי וסער יוגב. הסרט עוקב אחר אם שעוקרת לצ'כיה ומנסה להבטיח עתיד טובה לבנה, הנאלצת להתמודד עם גזענות.
ב"אוריזונטי" יתחרה גם הסרט התיעודי "ימי תום" של הבמאי גיא דוידי, המביא יומנים אישיים ומכתבים של חיילי צה"ל, שמצאו את מותם במהלך שירותם הצבאי. המכתבים מציגים את הסערה הפנימית שהיו שרויים בה ואת תחושת הזרות שחשו בתוך העולם הצבאי. בסרט שזורים קטעי וידאו שצולמו בידי חיילים ורגעים מכוננים, החל מהילדות ועד הגיוס לצבא, וכן קטעי ארכיון ביתיים של החיילים שמתו, החושפים את אובדן התמימות. הסרט, שישודר ב- HOT8, הופק על-ידי הילה מדליה ונוצר בין היתר בתמיכת הקרן החדשה לקולנוע ולטלוויזיה. דוידי מורגל לפסטיבלים ולשטיחים אדומים - סרטו העוצמתי והמשובח "חמש מצלמות שבורות", אותו יצר עם עימאד בורנאט, זכה בהרבה פרסים נחשבים בעולם ואף היה מועמד לאוסקר ב-2013.
"התרגשתי מאוד לשמוע ש'ימי תום' יוקרן בפסטיבל ונציה במסגרת ששמורה בדרך כלל לסרטים עלילתיים", אמר דוידי ל-ynet. "זו מתנה גדולה לכל השותפים והמשתתפים בעשיית הסרט". "זהו סרט אינטנסיבי שעוסק בנושא שלא נוהגים לעסוק בו - התאבדות בצבא" - כך נימק את הבחירה אלברטו ברברה, המנהל האמנותי של הפסטיבל.
פסטיבל ונציה ה-79, אירוע הקולנוע השני בחשיבותו בהיררכיית הפסטיבלים העולמית (רק קאן נחשב יותר ממנו), ייפתח ב-31 באוגוסט ויימשך עד ה-10 בספטמבר. בטקס הפתיחה יוקרן "רעש לבן" של הבמאי האמריקני-יהודי נוח באומבך ("סיפורי מאירוביץ'", "סיפור נישואים"), בו מככבת זוגתו – הבמאית והשחקנית גרטה גרוויג. הסרט, שיופץ על-ידי נטפליקס. מבוסס על הרומן של הסופר האמריקאי דון דלילו מ-1985, ומככבים בו גם אדם דרייבר ודון צ'ידל.
4 צפייה בגלריה
מתוך "רעש לבן"
מתוך "רעש לבן"
מתוך "רעש לבן"
דלילו נחשב לאחד מגדולי הסופרים הפוסט-מודרניסטיים. העלילה של "רעש לבן" עוסקת בפרופסור אמריקני מעיירה קטנה, ראש פקולטה ללימודי היטלר, שרעייתו בוגדת בו עם מדען מהשרות החשאי. בתמורה לסקס, המדען מספק לאשה סם מסוכן - תרופה נוגדת חרדת מוות. הפרופסור הנבגד וחדור-הנקמה יוצא לחפש את המדען, גם כדי לשים יד על הגלולות.
"זה כבוד גדול לפתוח את פסטיבל הסרטים של ונציה 79 עם 'רעש לבן'", אמר אלברטו ברברה. "היה שווה לחכות לוודאות שהסרט הושלם. בעיבוד מהרומן הגדול של דון דלילו, באומבך יצר יצירת אמנות מקורית, שאפתנית ומשכנעת, שמשחקת במידה על מספר רגיסטרים: דרמטי, אירוני, סאטירי. התוצאה היא סרט שבוחן את האובססיות, הספקות והפחדים שלנו כפי שנתפסו בשנות ה-80, אך עם התייחסות ברורה מאוד למציאות העכשווית".
באומבך מצידו מאושר על ההחלטה לפתוח את ונציה עם יצירתו החדשה. "זה דבר נפלא באמת לחזור לפסטיבל ונציה וכבוד מדהים ש'רעש לבן' נבחר להיות סרט הפתיחה", סיפר. "פסטיבל ונציה הוא מקום שכל כך אוהב קולנוע, ולכן זה ריגוש וזכות להצטרף לרשימת הסרטים והיוצרים המדהימים שהוצגו בו בבכורה בעבר".
4 צפייה בגלריה
קתרין דנב
קתרין דנב
פרס מפעל חיים. קתרין דנב
(צילום: AP)
"רעש לבן" משתתף בתחרות הרשמית ומתחרה על "אריה הזהב". בראש חבר השופטים תעמוד הכוכבת ההוליוודית ג'וליאן מור, וזוכה אחת כבר יש: קתרין דנב, הכוכבת הצרפתייה שתקבל פרס מפעל חיים על הקריירה המפוארת שלה. בכך תצרף דנב פסלון נוסף לארון הפרסים המתפקע שלה.