הדרמה סביב הקרנת הסרט התיעודי על יהודה פוליקר נמשכה עד הרגע האחרון, כשבית המשפט בפילדלפיה הוציא אמש (ג') צו מניעה נגד הסינמטק המקומי שביטל את ההקרנה כי "לא רצה להיתפס כתומך בפעולות האחרונות והמתמשכות של ישראל". בית המשפט חייב את מכון הסרטים של ברין מור לקיים את החוזה שלו עם פסטיבל הסרטים הישראלי של פילדלפיה עד תום וההקרנה יצאה לפועל ברגע האחרון - באולם מלא עד אפס מקום. נורית ירון, יו"ר הפסטיבל, אמרה כי הקהילה היהודית התגייסה מיד אחרי פרסום הצו, וכל הכרטיסים - מעל ל-200 - אזלו. צפו בתיעוד מהפגנת התמיכה מחוץ למכון:
הפגנת תמיכה ישראלית מחוץ למכון ברין מור לסרטים בפילדלפיה
"עצוב שהגענו למצב הזה, שאנחנו חיים ב-2024 אבל יש כאלה שמתנהגים כמו ב-1939. לבית הקולנוע לא הייתה ברירה; נתתי למנהל, יהודי אגב, את הצו ביד והוא לא ידע איך לעכל את זה", סיפרה ל-ynet. "בסוף הם הבינו שנעשה כאן בלגן אז עדיף פשוט להתקדם עם ההקרנה ולסיים את הסיפור. הכול עבר חלק אבל אנשים בקהל אמרו למנהל בפנים מה הם חושבים. אנחנו עובדים עם המוסד הזה 18 שנים, והחשש הגדול שלנו הוא שהביטול הזה יוביל לעוד ביטולים של בתי קולנוע אחרים. כבר קיבלנו כמה פניות כאלה ולכן לא הייתה לנו ברירה אלא לפנות לבית המשפט כדי למנוע אבן מתגלגלת. שיהיה ברור: הפסטיבל יימשך כרגיל ובגדול, והקהילה תמשיך לתמוך כי הם מבינים שהוא מייצג אותם".
אחד מחברי הנהלת המכון התפטר במחאה על ביטול ההקרנה, ומחוץ לאולם התארגנה הפגנה של ישראלים ויהודים שהתכוונו להפגין נגד בית הקולנוע, אך אחרי צו המניעה - הפגנת המחאה הפכה להפגנת תמיכה. "ההנהלה עשתה טעות, תיקנו אותה ואנחנו עוזרים להתמודד עם המצב. בתי עסק אחרים צריכים לדעת שאנחנו נתמוך בהם אם יתמכו בנו, לא ניתן לשנאה להיכנס לשכונות שלנו. לא ניכנע ל-BDS להשתלט, על כל מילימטר שהם ייקחו אנחנו נבוא ונעמוד מולם", אמר גיא ברודצקי, ממארגני ההפגנה, שעבר מישראל לפילדלפיה עם זוגתו לצורך לימודיה.
4 צפייה בגלריה
הפגנות מחוץ למכון ברין מור בפילדלפיה
הפגנות מחוץ למכון ברין מור בפילדלפיה
הפגנת תמיכה ישראלית מחוץ למכון ברין מור בפילדלפיה
ממול לקבוצת המפגינים הישראלים התאספו קומץ מפגינים פרו-פלסטינים. כששעת ההקרנה החלה, רבים מבאי ההפגנה הורידו את השלטים, והצטרפו לקהל באולם.
עם זאת, המפגינים לא חוסכו ביקורת מהתנהלות הסינמטק. "הביטול היה ממניעים אנטישמים וזה משקף את מה שקורה כאן באזור בזמן האחרון. בית הקולנוע נכנע לבריונות של BDS וסטודנטים פרו-פלסטינים", אומר ברודצקי. "בהודעת הביטול הם אמרו - 'אנחנו לא רוצים לקחת צד בסכסוך', אבל איזה סכסוך זה יהודה פוליקר? זה לא סרט על המלחמה בעזה או על הסכסוך הישראלי. זה סרט על בן אדם עם סיפור לא פשוט, וזה בא אחרי השחתות של בתי כנסת ופגיעה במסעדות בבעלות ישראלית באזור. זאת פשוט בריונות נגד היהודים. והשאלה הכי גדולה שאנחנו לא מצליחים להבין היא איך לבטל את הסרט הזה יעזור לפלסטינים?".
4 צפייה בגלריה
הפגנות מחוץ למכון ברין מור בפילדלפיה
הפגנות מחוץ למכון ברין מור בפילדלפיה
הפגנת תמיכה ישראלית מחוץ למכון ברין מור בפילדלפיה
יהודה פוליקר: "בניגוד גמור לסבל ולכאב שמביאה איתה המלחמה, המוזיקה שלי נועדה להביא תקווה, היצירה שלי כולה נובעת ממקום של רגש ואהבה, ולכן הייתי מבקש להשאיר אותה מחוץ לשיקולים ואינטרסים פוליטיים ולקוות שבני אדם באשר הם יוכלו ליהנות ולהתרגש ממנה".
אתי אנטה שגב, יוצרת הסרט "פוליקר, הילד שבי" (המשודר ב-yes): "הסרט הדוקומנטרי שעוקב אחרי סיפור חייו ויצירתו של יהודה פוליקר, עוסק רובו ככולו בקבלת האחר, 'בילד' באשר הוא. פוליקר, דור שני לשואה, לקח את הסבל האישי שלו למקום של יצירה, שמשלבת בן תרבויות וזהויות. מזה שישה עשורים שהמוזיקה שלו מחברת בין אנשים מכל קצות הקשת ומעניקה להם נחמה ותקווה. אנחנו בטוחים שכל מי שיצפה בסרט, ייצא ממנו עם תקווה וכוונה לעולם טוב יותר, שכולנו שואפים אליו".
4 צפייה בגלריה
הפגנות מחוץ למכון ברין מור בפילדלפיה
הפגנות מחוץ למכון ברין מור בפילדלפיה
הפגנה פרו-פלסטינית מחוץ למכון ברין מור בפילדלפיה
כפי שדיווחנו אתמול ב-ynet, מנהל המוסד, סמואל סקוט, הודיע למפיצי הסרט ומארגני הפסטיבל ברגע האחרון כי "למרות שתמיד שאפנו להיות א-פוליטיים בבחירת הסרטים שאנחנו מראים, הסנטימנט הציבורי הסלים לאחרונה עד כדי כך שהקרנת סרט של פסטיבל הסרטים הישראלי נתפסת בקרב יחידים ומוסדות אצלנו בקהילה כתמיכה בפעולות האחרונות והמתמשכות של ישראל. זאת לא אמירה שהתכוונו אליה או שברצוננו לכוון אליה, לכן קיבלנו את ההחלטה לבטל את ההקרנה".
במכתבו הוסיף סקוט כי תוכננה הפגנה מול מתחם בית הקולנוע של סטודנטים מקומיים בקריאה לבטל את ההקרנה. אחרי שהתפרסמה הודעת הביטול, קבוצת סטודנטים מטעם ארגון "הקול היהודי לשלום" ו"צדק למען פלסטין" הזדרזו לקחת בעלות על "ההישג". "אומנם אנחנו לא יכולים להיות בטוחים לגמרי מה הסיבה שהובילה אותם לבטל, בשיחות שניהלנו איתם קודם לביטול העלינו בפניהם את הבעייתיות המוסרית באירוח אירוע במימון ארגון הבונדס הישראלי, ואנחנו אסירי תודה שהם הקשיבו ושהלחץ שלנו עבד".
4 צפייה בגלריה
מתוך "פוליקר, הילד שבי"
מתוך "פוליקר, הילד שבי"
מתוך "פוליקר, הילד שבי"
(צילום: איציק פורטל)
"פוליקר, הילד שבי", שביימו אתי אנטה ויניב אמודאי, עוקב אחר מסלול חייו של הזמר האהוב - ונבחר כסרט הפתיחה של פסטיבל דוקאביב 2023. פסטיבל הסרטים הישראלי של פילדלפיה מציין השנה את שנתו ה-28, ולאורך השנים פעל בשיתוף הקונסוליה הישראלית בניו יורק ואיגוד הקהילה היהודית של אזור פילדלפיה. בין נותני החסות שלו, מעבר לקונסוליה ולארגון הבונדס, ניתן למצוא גם את חברת אמדוקס, מורגן סטנלי, הבית הישראלי של משרד העלייה והקליטה וארגון הקהילה הישראלית-אמריקנית IAC פילדלפיה. במהלך הפסטיבל הסרטים מוקרנים במספר מוקדים ברחבי העיר, כשמכון הסרטים של ברין מור היה אמור לארח רק את הסרט התיעודי על פוליקר.
מהמכון נמסר בתגובה: "בואו נהיה ישירים: טיפלנו בכל זה רע מאוד. אפשרנו לפסטיבל הקולנוע הישראלי לשכור תיאטרון אצלנו, כפי שעשינו עבורו כמה שנים, כדי להציג סרט תיעודי לא פוליטי על מוזיקאי. עקב דאגה לשלום הציבור, החלטנו לבטל את ההקרנה. פסטיבל הסרטים הישראלי הגיש צו מניעה לשופט במחוז מונטגומרי בגין הפרת החוזה שלנו, ונצטווינו להקרין את 'הילד שבי', ולכן אנחנו מציגים את הסרט. מכון הסרטים של ברין מור הוא מוסד שמנוהל על ידי בני אדם, יש לנו פגמים ולפעמים אנחנו מבצעים בחירות רעות. אנחנו מבינים שהמעשים שלנו פגעו ברבים. זו לא הייתה הכוונה שלנו, נהפוך הוא, ואנו מתנצלים שאכזבנו כל כך הרבה חברים בקהילה שלנו".