בוקר טוב, נסיכים ניגרים שכמוכם. אמש נפרדנו מריקי אחרי פרק שבו היא זכתה לזמן לא ייאמן בהתחשב בסטנדרטים של העונה הזאת ובעובדה שלא קוראים לה סתיו, אברהם או ספיר. בשבוע שחלף האח הגדול עשה מאמץ לספק לצופים הוכחות שריקי היא אדם ממשי שקיים באמת, אדם שהקיום שלו חורג מגבולות תעודת הזהות שצולמה עבורו לפני שנכנס לבית האח הגדול, ונעלם בסוואנה רחבת הידיים שבין המטבח לחדר השינה.
מתוך "האח הגדול" 29.7.23
(צילום: באדיבות רשת)
ריקי הצליחה לשמש הסייד קיק בוויכוח של ליאל וסתיו, ובפרק האחרון קיבלה אפילו עלילה משל עצמה: היא סיפרה על המציאות המורכבת שבה אבא שלה, אדם נהדר, טוב לב ואוהב אדם, שהוא באמת איש טוב מאוד, רק יש את העניין הפעוט הזה של לאחל לבת שלך שירצח אותה מחבל (לטובתה!!) ולהאמין שחילונים הם תתי-אדם, אבל למה להתעכב על זה? מדובר באדם נפלא, מסור, ובכלל אין קשר או סתירה בין השקפת העולם שלך והתפיסה שלך את בני האנוש שסביבך, בין היותך אדם נדיב, רחום ומיטיב לבריות. אתם סתם קטנוניים וריקי ניסתה להסביר לכם את זה, אבל אתם לא מוכנים להקשיב.
לכתבות נוספות במדור טלוויזיה:
ב-אתם אני מתכוונת אלייך, אתי. בניסיון להציל את ריקי מהדחה או אולי לסחוט את הלימון כל עוד היא שם, האח הגדול הכניס לפרק את הוויכוח המוזר של ריקי ואתי. בחיי שחיבבתי את המורה והלק-ג'ל. היא הייתה קול של שפיות בבית ובאמת ידעה לאבחן מצבים מורכבים בדינמיקה בין הדיירים ולשמור על הציר שלה, אבל השיחה עם ריקי הורידה לי לגמרי. את יצאת מדעתך, אשת חינוך שכמוך? בחורה שנולדה לקהילה שהיא על גבול הכת, מספרת לך דברים שקרו לה כשהייתה ילדה, ואת נזעקת כדי להגן על התדמית של הקהילה החרדית? האם את אשת יחסי ציבור שיכורה? אשת החינוך פשוט "לא מוכנה לקבל" עובדה שעל קיומה אין שום וויכוח. המקרה של ריקי אינו נדיר, היא לא גודלה על ידי זאבים. היא נולדה לקהילה מתבדלת שמעמידה את עצמה מעל האחר ומפחדת פחד מוות מכל גילוי של מרידה, עד כדי נידוי החברים שלה עצמה.
3 צפייה בגלריה
מתוך "האח הגדול"
מתוך "האח הגדול"
האח הגדול עשה מאמץ לספק לצופים הוכחות שריקי היא אדם ממשי שקיים באמת. מתוך "האח הגדול"
(צילום מסך, רשת 13)
הסיפור של ריקי (סוף סוף נרטיב עם בשר, ששולח קצה חוט לסיפור של החברה הישראלית ולא מסתכם בריב על מי ישב על הטאבלט) התבלט בעיקר על רקע הבכי של ליאל המייבב, שאחז בתמונה של אמא שלו ואחר כך לקח את זה לחדר האח. עזבו את זה שהוא ראה את אמא שלו לפני שבוע – אחי, היו לך חופשות בחו"ל יותר ארוכות – אבל ליאל ידע מה המחיר שמשלם הורה כדי להגן על הילד שהוא אוהב, גם אם זה אומר שהוא יוקע או יושפל על ידי האנשים סביבו. עולם שבו אדם סופג התעללות על הנטייה המינית שלו או של אדם קרוב אליו הוא עולם עגום מאוד, אבל התגובה ההורית של אמא של ליאל, לפחות כמו שהיא משתקפת דרך הדברים שלו, היא כל כך מרחיבת לב ויפה, והוא מתווך אותה כל כך נכון, שאני מודה שדמעתי מולו וגם סלחתי לו על זה שהוא אודטה שתלטנית בשאר הרגעים.
3 צפייה בגלריה
מתוך "האח הגדול"
מתוך "האח הגדול"
גם סיטואציות כאלו הם חלק ממה שהופך את הצפייה באח הגדול למעניינת ומעוררת מחשבה. מתוך "האח הגדול"
(צילום מסך, רשת 13)
התגובה של אתי לריקי הייתה כל כך מוזרה שאין מנוס אלא מלהסיק שיובל לוי צדקה (שוב) בניתוח הנבון שלה, ואתי, כמו אחיה החרדים, לא מסוגלת להכיל משהו שמאיים על תפיסת העולם שלה. יחד עם זאת חייבים להודות שהיה משהו מאוד לא אופייני בתגובה הזועמת של המורה לשעבר, שהתלמידים שבאו לחבק אותה העידו שוב ושוב על כמה היא חינכה אותם לשוויון ואהבת אדם. הצדדים הנוקשים והלא מודעים של אתי קפצו החוצה בעוצמה שלא החמיאה לה בשום צורה, אבל גם סיטואציות כאלו הם חלק ממה שהופך את הצפייה באח הגדול למעניינת ומעוררת מחשבה.
ריקי לא הייתה ההפתעה היחידה אתמול – 40 דקות אל תוך הפרק ועוד לא שמענו מילה אחת מסתיו. הזמן כולו הוקדש לספיר ואברהם ולקרע הראשון ביניהם. הסיבה לפרק הזה מעולם לא הוצגה לצופי הפרקים ועכשיו נדחסה לשלוש שניות בסיכום הפרקים הקודמים. אימצתי את כל יכולות הדדוקציה שלי ועל סמך שבריר הזמן הזה אני מוכנה להמר שסתיו ישבה עם אורי נגר ואורי פוסט-ניקול לשיחת חולין על הכורסאות. אברהם נחרד כי זה אומר שספיר עכשיו חוברת לאנשים שהוא מטריל על בסיס קבוע ושהוא יישאר בודד וגלמוד בעולם ואיש לא יאהב אותו שוב. ספיר בחושיה החדים מבחינה באותות המצוקה העדינים שאברהם משדר ועושה את הדבר ההגיוני - היא קוראת לו לבוא ולהצטרף אליהם לסמול-טוק אגבי על הא ועל דא. רגע אחרי זה הוא עושה לה שיחת חרדה שבה הוא טוען שזה לא מקובל עליו (מה בדיוק? שספיר תדבר עם אורי נגר? שתנשום לידו? שתשב על הכורסה?) ושהוא מושפל.
3 צפייה בגלריה
מתוך "האח הגדול"
מתוך "האח הגדול"
הזמן כולו הוקדש לספיר ואברהם ולקרע הראשון ביניהם. מתוך "האח הגדול"
(צילום מסך, רשת 13)
יש משהו חסר מודעות בעובדה שאברהם, שעדיין ממשיך לחוג סביב סתיו ולטעון שהיא עודדה אנשים לא לדבר איתו, פוקד על בת הזוג שלו לא לדבר עם אנשים מסוימים בבית. אבל מודעות עצמית, בניגוד לחרדה, מעולם לא הייתה הצד החזק של אברהם. אפשר היה לראות על ספיר שמשהו בה נשבר שם, בשיחת השירותים הזאת, וגם אברהם, שהפך את ליאל לרב שלו מאז שהוא הצליח להשתיק את סתיו, לא בדיוק הגריל ממנו הפעם את העצה הנבונה וגם לא הבין באמת מה לא היה תקין בדרישה שלו מספיר. מצד שני, בחייאת ספיר, את יושבת עם הבחור שהבן זוג שלך מבועת ממנו ועם הבחור השני שהכי מאיים עליו בבית. כמה חסרת טאקט את צריכה להיות כדי לקרוא לו להצטרף אליכם? אני לא אומרת להגביל את עצמך מבחינת אינטראקציות עם דיירים בבית, אלוהים יודעת שהמבחר מצומצם להפליא, אבל קצת, קצת מודעות לא תזיק.
האם גם אתם שואלים את עצמכם מי יפספס את הקבורה של מי, ליאל או סתיו? האם גם אתם מתוחים לדעת כיצד תסתיים הנשירה של יובל לוי? האם גם אתם מתקשים להיזכר מי זה בן, ולמה הוא עזב? כל זאת ועוד בפרק הבא. ועד אז, תהיו חזקים.