170,000 מעריצות ומעריצים שהגיעו בשבוע שעבר לווינה שבאוסטריה כדי לצפות בתופעה הפנומנלית שהיא סיבוב ההופעות האימתני של טיילור סוויפט - The Eras Tour - נאלצו למצוא לעצמם תוכניות אחרות, אחרי ששלוש ההופעות שהיו מתוכננות לסוף השבוע בוטלו בעקבות חשש לפיגוע של דאעש. הרשת הוצפה בסרטונים של סוויפטיות וסוויפטים מאוכזבים - דומעים במטוס, במלון או ברחבי הבירה, נפגשים יחד לשיר ברחובות או סתם מתבאסים יחד על המציאות המאיימת שהתערבבה בעולם עתיר הנצנצים. בין המאוכזבים שהגיעו לבירה האירופית מכל רחבי העולם היו גם ישראלים - מי מהם שהצליחו למצוא טיסות ברקע שלל ביטולים מצד חברות תעופה זרות. אבל נכון לשעה זו - חמישה ימים אחרי שיצאה ההודעה על הביטול - הכוכבת עדיין שומרת על שתיקה ולא שיתפה בתגובתה לאירוע.
ביטול ההופעות של טיילור סוויפט באוסטריה מחשש לפיגוע
(צילום: ירון ברנר)
מי שדאגה לעדכן את רוכשי הכרטיסים על ביטול ההופעות היא החברה שאחראית על הפקת המופעים בווינה, בעוד סוויפט עצמה לא פרסמה שום הודעה או התייחסות אישית לנושא. האיפוק המסוים ששרר ברשת בשעות הראשונות לאחר ההודעה על הביטול התחלף בנימה מבולבלת מצד המעריצים, שבשישי בבוקר הופתעו לגלות שהכוכבת שחררה ארבע גרסאות נוספות וחדשות לשירים מאלבומה האחרון, The Tortured Poets Department.
"היא לא אמרה כלום על ביטול שלוש ההופעות בגלל איומי טרור שסיכנו מאות אלפים ממעריציה, ועדיין היא מפרסמת עוד ארבעה עותקים מהאלבום שלה?", כתב משתמש רשת X (טוויטר לשעבר) בשם אנתוני, בפוסט שצבר בינתיים מעל למיליון ו-200 אלף צפיות. "אני מעריץ של טיילור והייתי בהופעה, ההחלטה לבטל הייתה הכרחית, אבל זו בחירה אומללה להתעסק במכירות ולא להגיד כלום על הסיטואציה", הוסיף. "בדיוק מה שחשבתי", הגיב לו משתמש נוסף. "יש לך 200 אלף מעריצים שאיבדו מלא כסף, טסו, נסעו, נלחמו על כרטיסים, חיכו שנה, והיח״צ שלך לא מסוגל לכתוב על זה כלום - אבל לזה יש להם זמן? איזו בורות, אלוהים".
3 צפייה בגלריה
טיילור סוויפט
טיילור סוויפט
טיילור סוויפט
(צילום: AP)
אי-אפשר להאשים את המעריצים המאוכזבים שציפו לתגובה מכוכבת הפופ הענקית בנוגע לביטול. כידוע, סיבוב ההופעות המדובר הוא הטור הרווחי ביותר אי-פעם שהכניס למעלה ממיליארד דולר, אך למראית עין נדמה שגם ברגעים האלה - במקום להתייחס לסכנה שארבה למאות אלפים ממעריציה שהשקיעו ממיטב כספם והאנרגיה כדי לחזות במופע, להתייחס לדאגה לשלומם ולא להעלים עין אל מול עליית הטרור בעולם והבחירה לשים אירועי פופ על המוקד - סוויפט והצוות שלה עסוקים לכאורה ביצירת רווחים נוספים.
מהצד השני, יש מי ממעריציה של הזמרת שמפרשים את השתיקה הזו כבחירה מודעת, ואולי אפילו כהוראה שניתנה לה כדי למנוע סכנות נוספות בהמשך סיבוב ההופעות ובכלל. "אנשי הצוות שלה עזבו את וינה וייעצו להם לא לומר איפה הם מסיבה מסוימת. מאותה סיבה ייעצו לטיילור לא להוציא הצהרה בנושא או להתייחס לאירוע", הסבירה את השתלשלות האירועים גולשת בשם ורוניקה. "זה כל כך קשה לחלקכם להבין את זה? האם אתם הולכים להתלונן במשך חודש או יותר זמן?", עקצה את המתלוננים.
הרשת הוצפה בשאלות שתוהות לגבי השתיקה שלה, בעוד מנגד היו מעריצות ומעריצים שניסו דווקא להסביר את הבחירה שלה. "מה טיילור סוויפט מרוויחה מהשתיקה שלה בנושא ביטול ההופעות? היא עבדה קשה בשביל שהקהל שלה ירגיש שהיא מדברת איתו כל הזמן, היא יודעת כמה משאבים השקיעו בשביל לראות אותה וברור שאף אחד לא יאשים אותה בטרור של דאעש. אז למה לה לצאת מגעילה?", תהתה גולשת ישראלית. "בגלל שהיא רוצה להיות א-פוליטית, היא מעדיפה להימנע מלהתבטא בנושאים פוליטיים. לדוגמה, אם היא תגיד שהיא נגד פיגועי ירי במופעי מוזיקה - היא תצטרך להביע את דעתה גם על הרג בעזה/ישראל, ודעות זה משהו שלא טוב לתדמית שלה", הסבירה את הסיטואציה גולשת נוספת מהארץ.

המוניטין מעל לכול?

ייתכן שהתשובות לכל השאלות האלה נעוצות דווקא בשמירה המוקפדת על התדמית של הזמרת, כשהביטול הגיע בתזמון מעניין במיוחד. בשבועות האחרונים הרשת התמלאה בשמועות על התאריך שבו יצא הריליס הבא של סוויפט - הגרסה שלה לאלבומה Reputation. ההקלטה המחודשת של האלבום מגיעה כחלק מהתהליך שבו הזמרת מקליטה מחדש את הרפרטואר שלה כדי לנכס לעצמה את הזכויות על היצירה שלה.
3 צפייה בגלריה
טיילור סוויפט
טיילור סוויפט
יש לה כוח אדיר. טיילור סוויפט
(צילום: AP)
Reputation יצא במקור בשנת 2017 והביא נרטיב קודר ביחס ליצירתה שטרם נשמע ממנה, כשהזמרת הכניסה בתוך השירים את הסכסוכים המתוקשרים שהתמודדה מולם באותה העת, ובראשם - הריב עם קניה ווסט ואשתו דאז, קים קרדשיאן. באלבום, סוויפט ביקשה לספר מחדש את הצד שלה בסיפור, אחרי שחוותה קשיים מול התקשורת ברקע הסכסוכים שהציגו אותה כמניפולטיבית ושקרנית, מערכות היחסים הרומנטיות והחברתיות שלה שסוקרו בלעג, והמפלה שחוותה אחרי ההצלחה האדירה של "1989". העיסוק בתדמית שלה, כשם האלבום, הוביל את הרעיון הקריאייטיבי שלו, והזמרת אף "אימצה" את אותם האימג׳ים של נחשים שהגולשים ברשת השתמשו בהם נגדה כדי לקדם את אותה התקופה המוזיקלית.
בסרטי הדוקו השונים שעקבו אחרי התקדמותה המקצועית של הזמרת ניכר שאחד הדברים שהכי חשובים לסוויפט הוא המוניטין שלה. ביטול ההופעות בווינה הוא מהלך חריג ביותר, שכן היא ידועה כמי שביטלה הופעות בודדות לאורך קריירה בת 15 שנה. באופן כללי, סוויפט נוהגת לשמור על קשר צמוד עם המעריצים שלה, ובשנים האחרונות בוחרת להתרחק כמו מאש מנושאים פוליטיים שעשויים להשפיע על ההצלחה האדירה שהיא זוכה לה בתקופה הנוכחית.
אבל ייתכן שדווקא תשומת הלב הרחבה שסיבוב ההופעות של הזמרת זוכה לו השפיעה על הבחירה של ארגוני טרור באירוע מסוג זה כמטרה למתקפה רצחנית, כשב-2017 אירוע דומה יצא לפועל כשמטען התפוצץ סמוך להופעתה של הזמרת אריאנה גרנדה במנצ'סטר, באירוע שגבה את חייהם של 22 בני אדם, בהם ילדים.
היעדר התגובה של הזמרת לאיום הנוכחי תמוה במיוחד לאור אירוע נוסף שקרה רק לפני כשבוע וחצי, וגרר את תגובתה המיידית - כשבמהלך סדנת ריקוד של שיריה של סוויפט בעיר סאות׳פורת שבאנגליה, נדקרו למוות שני ילדים ולפחות 11 בני אדם נפצעו. "האימה מציפה אותי, אלה בסך הכול ילדים קטנים בחוג ריקוד", כתבה הזמרת האמריקאית אחרי החדשות הקשות, למרות שהקשר אליה היה רופף ביחס לתקרית הנוכחית, "אני בהלם מוחלט".
3 צפייה בגלריה
אריאנה גרנדה
אריאנה גרנדה
כשהטרור הצליח להגיע להופעה. אריאנה גרנדה
(צילום: GettyimaegsIL)
המחלוקת לגבי הסיבה שבגללה סוויפט טרם הגיבה לאירוע ממשיכה לעורר הדים ולהציף את הרשת, אבל קשה שלא לתהות על ההשפעה של אותה שתיקה צורמת על המשך סיבוב ההופעות - שצפוי להגיע בעוד כארבעה ימים לעצירה נוספת בלונדון - ואולי אפילו על הקריירה שלה. החלטת הרשויות לבטל את המופע בעקבות חשש לאירוע בטחוני היא אחראית ומושכלת, ונובעת ודאי מהרצון לשמור על ביטחון המשתתפים וחוסר היכולת להבטיח את שלומם. אבל מן הראוי שכוכבת בסדר גודל כשל סוויפט תמצא את הדרך להגיב לאירועים ולהביע את דאגתה למעריציה שעשו הכול כדי לראות אותה.
המעריצים הישראלים כבר בטח התרגלו לראות כיצד כוכבים גדולים רבים נמנעים מלגנות אירועים שכאלה, בטח אם הם מתרחשים בזמן מלחמה כמו שקורית בישראל-עזה, כשלמרות ניסיונות רבים מצד סוויפטיות בארץ לפנות לזמרת ולצוותה במטרה להעלאת המודעות לחטופים, ולרוני אשל ז״ל - התצפיתנית שנרצחה ב-7 באוקטובר והייתה מעריצה גדולה של הזמרת, היא לא התייחסה לנושא. אפילו ברונו מארס, שהיה בישראל בבוקר 7 באוקטובר כשפרצה מתקפת הטרור של חמאס על ישראל והוברח מהארץ עם צוותו, נמנע מלהתייחס לאירועים עד לעצם היום הזה. לאורך המלחמה לא פעם גם אתרי חדשות מובילים ורשתות מדיה כשלו בסיקור ונמנעו מלהתייחס לארגונים כמו חמאס וחיזבאללה כאל ארגוני טרור.
ייתכן שסוויפט עצמה אכן נמנעת מתגובה בינתיים כדי להבטיח את שלומה ואת המשך קיום סיבוב ההופעות, אבל כמו שהמציאות המורכבת לימדה אותנו - החיים הם לא רק שירי אהבה קצביים, שמלות מנצנצות וסיפורי אהבה מהאגדות שנחתמים בסוף טוב. הפעם, למרבה המזל, האירוע נגמר בשלום וללא נפגעים, כשגם כשמעריציה נפגשו כדי לשיר יחד ברחובות הבירה הם לוו במאבטחים שהבטיחו את שלומם. אבל אם לטיילור סוויפט באמת אכפת מהסוויפטיז שכל כך אוהבים אותה ולא רק מהמוניטין שלה, או מדאגות פוליטיות כאלה ואחרות - היא יכולה להביע את דאגתה ועל הדרך להשתמש בכוח האדיר שלה כדי להשפיע על העולם.