סאלי רוני, ארונדהטי רוי ורייצ'ל קושנר הם בין למעלה מ-1,000 סופרים ואנשי ספרות שחתמו על עצומה שקוראת להחרים מוסדות תרבות ישראליים בטענה כי הם "שותפים או שותקים לנוכח דיכוי קשה ומתמשך של העם הפלסטיני".
1 צפייה בגלריה
ארונדהטי רוי, רייצ'ל קושנר וסאלי רוני
ארונדהטי רוי, רייצ'ל קושנר וסאלי רוני
ארונדהטי רוי, רייצ'ל קושנר וסאלי רוני
(צילום: AP, GettyimageIL)
במכתב, שאורגן על-ידי פסטיבל הבינלאומי לספרות פלסטין יוצאים הסופרים נגד הוצאות ספרים, סוכנויות ומוסדות ספרותיים ישראליים שלטענתם "מסייעים לטשטש את הכיבוש והדיכוי של הפלסטינים". המכתב עורר תגובות נגד, בין השאר של הסופר לי צ'יילד, שהזהיר כי החרמת יוצרים ישראלים תיצור "איסור תרבותי על כל הקולות שיוצאים מישראל". עוד בין השמות שחתמו על ההצרה, נמצאים גם נעמי קליין, ג'ומפה להירי, ג'ונתן לתם, אושן וונג, ולריה לואיסלי וסוזן אבו אל-הווא.
החותמים על המכתב מצהירים שלא ישתפו פעולה עם הוצאות לאור, פסטיבלים, סוכנויות ספרותיות או פרסומים ישראליים אשר "שותפים להפרת זכויות הפלסטינים", לרבות מוסדות המפעילים "מדיניות ונהלים מפלים" או ש"מלבינים ומצדיקים את הכיבוש, האפרטהייד או רצח העם שמבצעת ישראל". בנוסף, יוחרמו גם מוסדות שלא הכירו באופן פומבי בזכויות היסוד של העם הפלסטיני, כפי שהן מעוגנות במשפט הבינלאומי.
"ישראל הרגה לפחות 43,362 פלסטינים בעזה מאז אוקטובר האחרון",נכתב בפתח המכתב, שמדגיש כי מדובר בפרקטיקה מתמשכת מזה 75 שנה. עוד נטען בהצהרה כי עולם התרבות שיחק תפקיד מכריע בנרמול עוולות אלה, וכי מוסדות תרבות ישראליים, "שלרוב פועלים בשיתוף פעולה ישיר עם המדינה", תרמו לטשטוש והלבנה של הדיכוי של מיליוני פלסטינים לאורך עשורים.
החותמים מדגישים את תפקידם של אנשי התעשייה במאבק זה: "לא נוכל לשתף פעולה עם מוסדות ישראליים בלי לבחון את הקשר שלהם לאפרטהייד ולנישול", מצוין במכתב, ומובאת השוואה לסופרים שלקחו עמדה דומה נגד האפרטהייד בדרום אפריקה. המכתב נחתם בקריאה לקולגות להצטרף לחרם.
בעקבות פרסום המכתב, הארגון UK Lawyers for Israel (UKLFI) (עורכי דין בריטים שפועלים עבור ישראל), שלח מכתב תגובה לאגודת הסופרים הבריטית, התאחדות המו"לים וגילדת המו"לים העצמאיים. לטענתם, "מדובר בחרם מפלה בבירור נגד ישראלים, שכן המחרימים אינם מטילים תנאים דומים על מוסדות תרבות של אף לאום אחר". עוד נטען כי החותמים חושפים עצמם לסיכונים משפטיים בכך שהם משתתפים בחרם.
אומאר רוברט המילטון, ממייסדי פסטיבל פלסטין לספרות ומנהלו הנוכחי, הגיב לטענות הארגון: "המכתב שלהם אינו אלא ביטוי לפשיטת רגל מוסרית, והוא מוכיח שלסנגורים של ישראל אין מה לומר".
סאלי רוני, הסופרת המוערכת שכתבה את "אנשים נורמליים" ו"שיחות עם חברים", שגם עובדו לסדרות טלוויזיה מצליחות, ידועה כפעילה נלהבת למען זכויות הפלסטינים. בשנת 2021, היא סירבה למכור את זכויות התרגום לעברית של ספרה השלישי "עולם יפה, איפה אתה?" להוצאה ישראלית.
גם רוי וקושנר מבקרות בולטות של ישראל. רוי, שקיבלה החודש את פרס PEN Pinter, הקדישה את נאום הזכייה שלה לעזה והודיעה כי תתרום את כספי הפרס לקרן לסיוע לילדים פלסטינים.