סרט דוקומנטרי אודות חייו ומורשתו של ראש הממשלה השמיני ונשיאה התשיעי של מדינת ישראל, חתן פרס נובל לשלום שמעון פרס יעלה בנטפליקס החל ממחר (ד').
על הקריינות בסרט אחראי השחקן ג'ורג קלוני, שלעיתים גם מחליף את פס הקול של פרס עצמו. לאורך הסרט מתראיינים בני משפחת פרס, חברים ומקורבים, וכן רשימה ארוכה של מנהיגים שעבדו עם פרס והכירו אותו, ביניהם ראש ממשלת בריטניה לשעבר, טוני בלייר, בנימין נתניהו, והנשיאים לשעבר ביל קלינטון, ג'ורג' וו. בוש וברק אובמה. בנוסף, גם השחקנית, הבמאית והזמרת ברברה סטרייסנד מדברת על ידידותה הארוכה עם הנשיא.
"לעולם אל תפסיק לחלום: חייו ומורשתו של שמעון פרס" – טריילר
(באדיבות נטפליקס)
את הסרט, אשר ישודר בלמעלה מ-190 מדינות בעשרות שפות (כולל ערבית, קוריאנית, יפנית הינדו, ספרדית, פורטוגזית, צרפתית ועוד), יצר הבמאי ריצרד טראנק - יוצר סרטים דוקומנטריים, זוכה פרס האוסקר לסרט הדוקומנטרי הטוב ביותר על "ארוכה הדרך הביתה", שעסק במהגרים היהודים אחרי מלחמת העולם השנייה. סרטיו התיעודיים של טראנק, חבר מוערך בקהילה הדוקומנטרית הבינלאומית, זכו בפרסים בפסטיבלי קולנוע ברחבי העולם ולמעלה ממיליארד איש נחשפו אליהם.
טראנק ליווה את הנשיא בימיו האחרונים בסדרת ראיונות, שבהם הוא מספר למצלמה על תחנות משמעותיות בחייו, על ילדותו בבלרוס, על חלומו הגדול בתור נער להיות רועה צאן, על פגישתו עם המנטור בן גוריון, על תפקידיו הצבאיים והמדיניים שהיו צמתים משמעותיים בחייו - ובמקביל משמעותיים למדינת ישראל. בנוסף, מדבר פרס על תרומתו הרבה לבטחונה של המדינה: הקמת הכור בדימונה, הקמת התעשייה האווירית, מעורבותו כשר ביטחון במבצע אנטבה לשחרור החטופים הישראלים, הקמת רפא"ל, הנחת התשתית לסטארט-אפ ניישן עם הכנסת המחשבים לצה"ל, קידום הננו-טכנולוגיה בישראל וגיבוש הסכם השלום בין ישראל לירדן. על תרומתו להנחת התשתית להסכם שלום עתידי עם הפלסטינים -הסכמי אוסלו - פרס זכה בפרס נובל לשלום.
2 צפייה בגלריה
שמעון פרס וריצ׳רד טראנק
שמעון פרס וריצ׳רד טראנק
שמעון פרס וריצ׳רד טראנק
בסרט, פרס חושף את התחבולות שנקטה ישראל בהקמת הכור בדימונה - וכיצד, לאחר שממשלת צרפת נפלה, הוא ורה"מ צרפת מונורי זייפו את תאריך חתימת ההסכם. עוד הוא חושף כיצד הבריחו אמצעי לחימה וחלקי מטוסים לישראל בעת הקמת התעשייה האווירית, איך העלו לארץ במבצע מיוחד טייסים יהודים-אמריקנים שיתגייסו מייד להגנה על ישראל, וכיצד עבדו על אידי אמין במבצע אנטבה והחדירו את המרצדס השחורה.
"הסרט צולם ממש לפני מותו של פרס", סיפרה איילת פריש, יועצת התקשורת של פרס אשר ליוותה את צילומי הסרט. "פרס נפתח למצלמה בצורה יוצאת דופן ומרגשת לאחר שהבין שזאת כמעט הזדמנות אחרונה לספר את הסיפור האישי שלו כמנהיג. זה כבוד גדול שהסרט משודר בנטפליקס. גאווה גדולה למדינת ישראל".
"היום יש שיח כיצד הסכמי אברהם משנים את פני המזרח התיכון. אבל ההסכם ההיסטורי הזה לא היה קורם עור וגידים ללא הבסיס שאותו הניח שמעון פרס כשחלם על עתידה של מדינת ישראל", כך קובע במאי הסרט ריצ'רד טראנק. "מה שלמדתי מהעבודה האינטימית עם הנשיא זה שהתקווה שלו שישראל תעבוד יד ביד עם שכנותיה, הניחה את הבסיס למה שקורה היום".
2 צפייה בגלריה
ג'ורג' בוש וריצ׳רד טראנק
ג'ורג' בוש וריצ׳רד טראנק
ריצ׳רד טראנק עם ג'ורג' וו. בוש, המתראיין בסרט
"סיפור חייו של פרס הוא למעשה סיפורה יוצא הדופן של מדינת ישראל, החל מהקמתה והכרזת עצמאותה, בניין עוצמתה הבטחונית וחוסנה הכלכלי, ועד לביסוסה כמדינתו של העם היהודי לנצח נצחים", אומר חמי פרס, יו"ר מרכז פרס לשלום ולחדשנות. "פרס מעולם לא הפסיק לחלום, לפעול למימוש חזונו ולהאמין ביכולותינו ליצור עידן חדש ללא מלחמות והרג - מחר של שלום וביטחון לישראל, לעמי האיזור, ולעולם כולו. זהו סרט חובה לכל משפחה ישראלית, ולכל אחת ואחד מבני עמנו באשר הם" .
"זה בעיקר סרט שמספר סיפור של מנהיגות אמיתית", מוסיפה אפרת דובדבני, מנכ"לית מרכז פרס. "זה סרט שבא לספר על האהבה של האיש למדינת ישראל, שהייתה האהבה הראשונה והמשמעותית שלו בחיים לצד המשפחה שלו, ולראות איך הדברים מתחברים ביחד. הסיפור של פרס הוא הסיפור של מדינת ישראל. זה סרט משמעותי, חשוב ומעניין. מי שיצר אותו הוא אחד הבמאים והמפיקים המשמעותיים והמעוטרים ביותר שיש. פרס ממש התמסר לצילומים, נתן את כל כולו. רואים את פרס הכי אמיתי שיש. אין נסיון להסתיר. הכל נקי וכמו שהוא לטוב לרע, אנושי".