אתמול (ב') בתוכנית "הכל תרבות" ב-ynet, שר התרבות מיקי זוהר אמר כי אמנים יצטרכו לחתום על מסמך שבו הם מתחייבים לא לפגוע בשמה הטוב של ישראל על מנת לקבל מימון - הצהרה שמגיעה לאחר שקרא לבחון מחדש את תקצובם של סרטים שבעיניו "מוציאים את דיבתה של ישראל". לטענת התסריטאי חגי לוי, יוצר סדרות כמו "הנערים" ו"תמונות מחיי נישואין" מבית HBO, מי שסללה לו את הדרך למהלך היא קרן רבינוביץ', שעוד ב-2017 הכניסה סעיף דומה בחוזיה. בריאיון ב-ynet radio לאודי סגל ודוריה למפל על התרחבות התופעה, מספר לוי כי "היוצרים בארץ הם קבוצה מאוד מוכה שוב ושוב. היתרון היחיד שלהם זה שהם רובם בצד שרגיש לזכויות אדם - שהוא במחנה מסוים שכרגע תחת מתקפה - ואם הם כולם ישתפו פעולה בעניין הזה הקרנות יצטרכו לסגת".
1 צפייה בגלריה
חגי לוי
חגי לוי
חגי לוי
(צילום: EPA / Sergio Barrenechea)
הסעיף בחוזים של קרן רבינוביץ', קרן ותיקה התומכת ביצירה קולנועית ישראלית, מבוסס על חוק הנכבה, אולם גם בחוק עצמו וגם בסעיף אין איסור לפגוע בשמה הטוב של מדינת ישראל - כלשונו של זוהר. על פי הנוסח: "אין ולא יהיה בסרט מצג, אמירה או מסר - במפורש או במרומז בכל צורה ואופן - שיש בו משום תמיכה בשלילת קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, ציון יום העצמאות או יום הקמת המדינה כיום אבל ומעשה של השחתה או ביזוי פיזי הפוגע בכבוד דגל המדינה או סמל המדינה". "הסעיף הזה באמת לא עשה מספיק רעש", מסביר לוי, "אבל עכשיו כשאתה מבין את ההקשר שלו ואתה שומע משר התרבות שאומר משהו אחר - אתה מבין שזה המדרון החלקלק: זה רק נכבה, ורק להגיד שלא נפגע במדינת ישראל וכו' - אבל בעצם זה מוביל לעוד ועוד איסורים על מה מותר להגיד ומה לא".
אתה תסכים להיפגש עם מיקי זוהר? לדבר איתו ולנסות להסביר את העמדה שלכם - שהמינוח 'פגיעה בשם הטוב' הוא מעורפל, נרחב, ונתון לשיפוט ערכי ואינדיווידואלי? "אני לא פוליטיקאי, ובסופו של דבר השר לא יכול לעשות כלום בעצמו. זה רק מי שישתף איתו פעולה - וברגע הזה מגיע לפתחם של פקידים שצריכים או להגיד 'אנחנו לא עושים את זה' או לשתף פעולה עם המשטר. זה הכול קשור להתנגדות".
אתה מדבר על מרי בתוך הקרנות? "זה לא מרי. עובדה שהקרנות האחרות, חוץ מקרן רבינוביץ', עד עתה לא חייבו את היוצרים לחתום על הדבר הזה".
לכתבות נוספות בנושא:
לוי גורס שהמטרה של המהלך היא לזרוע פחד ביוצרים. "המשמעות היא שאנשים יצנזרו את עצמם - יחשבו מה להגיש ומה לא להגיש. בסופו של דבר המטרה של צנזורה היא שאנשים יעשו צנזורה עצמית, זה קלאסי. יש כאלה שלא מפחדים ושהם יותר אופורטוניסטים ורוצים פשוט להמשיך ולהצליח, ויהיה להם יותר קל להצליח במקום שבו האידיאולוגים נעצרים. אני חושב שממש רוב עצום של היוצרים עסוק עכשיו בלחשוב מה עושים, איך מתנגדים, איך שומרים על תקציבים, איך שומרים על חופש ביטוי".
זה רוח שונה מאוד ממה שהתרגלתם אליו בתקופת השר חילי טרופר? "אני לא הגשתי כספים לקרנות ולא הייתי חשוף לכל הבעיה הזאת, אז קשה לי לענות על זה. אני מרגיש שאני באיזה מקום פריבילגי שאני לא תלוי בכל הקרנות האלה כדי להגיד את מה שאנשים מפחדים להגיד, בצדק".
לפי לוי, "סעיף נאמנות" כמו זה שרוצה להכניס השר זוהר, עלול לגרום לכך שפסטיבלים ותחרויות בינלאומיות יסרבו לקבל משתתפים ישראליים. רק באוגוסט האחרון קבוצת קולנוענים ויוצרים ישראליים פנו לפסטיבל לוקרנו בבקשה שלא להקרין את הסרט "השכן שלי אדולף" בתמיכת קרן רבינוביץ' - בטענה שזו מציבה ליוצריה תנאים גזעניים. הפסטיבל אומנם סירב לבקשתם אך ייתכן שלא לעוד הרבה זמן. "כשפסטיבלים יבינו שההקשר של הדברים האלה הוא מדינה שהולכת לכיוון של מדינות מזרח-אירופאיות או רוסיה - אז הם יעשו את הדבר הזה והם צריכים לעשות את הדבר הזה, זה ברור".
האזינו לתוכנית המלאה.