מחאה במוזיאון רמת גן
(מחאה במוזיאון רמת גן)
מהומה במוזיאון רמת גן: על רקע סערת יצירתו של האמן דוד ריב, כ-15 אמנים הגיעו היום (ג') למוזיאון לאמנות ישראלית. הם כיסו את מרבית היצירות במוזיאון, בשלוש קומות התערוכה בבדים שחורים כאות מחאה על הסרת היצירה של ריב "ירושלים". חלקם כיסו יצירות של חבריהם שנבצר מהם להגיע. חלק מהמוחים נשאו שלטים עליהם נכתב "באנו לריב" ו-"אמנות לא כבקשתך".
גורמים במוזיאון הסבירו כי הם לא מתכוונים להסיר את הבדים לאחר שהאמנים יעזבו את המקום ושהם מכבדים את מחאתם. אולם לאחר מכן, ראש העיר כרמל שאמה הכהן הגיע למקום ודרש מעובדי המוזיאון להסיר מיד את כל הבדים השחורים. "יש לכם חמש דקות להסיר את כל הבדים או שכולכם עפים הביתה", אמר ועובדי המקום החלו להסיר את הבדים לעיני האמנים שעוד נותרו במקום.
"אחרי ששלחנו מכתב. גם לעירייה, גם למוזיאון, וביקשנו להוריד את העבודות שלנו. ומאחר והתביעה שלנו עדיין לא התקבלה ומאחר המוזיאון אמור לפי החוק לקבל את התביעה שלנו ומאחר שכרגע הורידו רק את העבודה של הקולגה שלנו דוד ריב, אנחנו החלטנו שזה יום שחור לכל עולם התרבות והאמנות. כל המוזיאונים אגב, איגוד המוזיאונים והאוצרים תלה דגלים שחורים היום מחוץ לכל המוסדות. ואנחנו החלטנו לבוא ולכסות את העבודות במוזיאון", סיפרה ל-ynet מיכל שמיר, אמנית וראש בית הספר לאמנות במכללת ספיר בשדרות.
הסרת הבדים השחורים מהיצירות במוזיאון רמת גן לאחר דרישת ראש העיר כרמל שאמה הכהן
(צילום: קורין אלבז-אלוש)
אפרת גל נור המציגה גם היא עבודות בתערוכה אמרה: "המוזיאון, התפקיד שלו זה לעורר שיח. לבוא ולדבר, לבוא ולשאול שאלות. הקהל, הציבור, אנשי רמת גן, היו צריכים לבוא למקום היפה הזה ולדבר. את זה אני אוהב, את זה אני לא אוהב, זה מרגיז אותי, זו תפקידה של האמנות, זה תפקידו של המוזיאון. מה שקרה כאן זה שראש העיר של רמת גן גזל מהתושבים שלו את הדבר החשוב ביותר לתרבות שלנו וזו האפשרות לדבר, להחליף דעות, אפילו להתווכח. כל זה במקום שנועד לכך. כיוון שהדבר הזה לא קורה, וכיוון שלהסיר עבודה זה בעצם אקט שלא מאפשר שום שיחה, אקט שבסופו של דבר נובע ממשטרים שאנחנו לא רוצים לחזור אליהם, גם אנחנו מרגישים שצריך לעשות אקט מסוים".
3 צפייה בגלריה
יצירתו של דוד ריב
יצירתו של דוד ריב
יצירתו של דוד ריב, "ירושלים"
(באדיבות האמן)
גם האמן אבנר פינצ'ובר כיסה את עבודת הווידאו שלו Riot Glass, ולאחר שצוות המוזיאון הסיר את הכיסוי, האמן כיבה בעצמו את היצירה. "צוות המוזיאון קיבל בעצמו איום בפיטורים אם הם לא יסירו את הכיסויים של העבודות, לכן הם הסירו ובשלב הזה כיביתי את המקרן שבה מוצגת היצירה שלי", סיפר פינצ'ובר ל-ynet.
בתוך כך, שר התרבות, חילי טרופר, שהיה אמור לבקר היום במוזיאון לאמנות ישראלית ברמת גן, ביטל את השתתפותו בסיור. הביקור במוזיאון שנפתח בשבוע שעבר לאחר שיפוץ, תואם לפני הסערה סביב הסרת יצירתו של האמן דוד ריב מהמוזיאון. מטעמו של השר נמסר: "לאחר שיחה עם לשכת ראש העיר ובעקבות הסערה שנוצרה לשכת ראש העיר הציעה לדחות את הסיור. נעדכן על מועד חדש".
3 צפייה בגלריה
תמונות מכוסות בבד שחור במוזיאון רמת גן
תמונות מכוסות בבד שחור במוזיאון רמת גן
כאות מחאה: יצירתו של אסף הינדן מכוסה בשחור
(צילום: אביגיל עוזי)
ללא קשר למחאה ולסערה, מדובר בתערוכה שעוררה עניין רב והביאה לכאן מבקרים ומבקרות, חלקם מרחוק, אך הם לא יכלו באמת להתרשם מהתערוכה ונאלצו 'להציץ' תחת הבדים המכוסים או להסיר אותם במעט ולהחזיר למקום. אחת ממבקרות המוזיאון התרעמה ואמרה: "אני לא מבינה מדוע גובים כסף בכניסה אם כל התערוכה מכוסה בבדים שחורים? אני מכבדת את מחאת האמנים אבל צריך לכבד גם אותנו המבקרים ולהסביר שיש כאן מחאה ושהיצירות לא זמינות ובוודאי שלא לגבות תשלום על התערוכה".
הסערה החלה בסוף השבוע האחרון לאחר שראש העיר רמת גן, כרמל שאמה הכהן פרסם פוסט בפייסבוק ובו שאל את הגולשים האם להסיר או להשאיר את היצירה שכוללת את הכיתוב "ירושלים של זהב, ירושלים של חרא". ראש העיר הודיע כי יוריד את היצירה וזאת בניגוד לחוק המוזיאונים משנת 1983 ובניגוד לצו בית המשפט שניתן השבוע לאחר עתירתו של האמן דוד ריב והאגודה לזכויות האזרח - הקובע כי המהלך אינו חוקי.
3 צפייה בגלריה
חילי טרופר
חילי טרופר
חילי טרופר
(צילום: מוטי קמחי)